Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Typy systemów wyborczych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
9) analizuje argumenty na rzecz większościowego, proporcjonalnego i mieszanego systemu wyborczego; przedstawia rozwiązania prawne w systemie proporcjonalnym sprzyjające personalizacji wyborów i stabilności rządu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie systemu wyborczego;
analizuje różne modele współczesnych systemów wyborczych;
przelicza głosy na mandaty według różnych formuł wyborczych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Klasa poproszona jest o przypomnienie sobie przymiotników wyborczych i wyjaśnienie, jak powinny być rozumiane, oraz zapoznanie się ze schematem interaktywnym, aby w trakcie zajęć sprawniej przeliczać głosy na mandaty wg różnych formuł.
Faza wstępna
1. Podczas burzy mózgów uczniowie mają wspólnie skonstruować definicję systemu wyborczego.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Klasa podzielona jest na pięć grup. Każda z nich dostaje fragment tekstu naukowego charakteryzujący inny model wyboru przedstawicieli. Uczniowie mają się zapoznać ze swoim modelem i sporządzić notatkę.
2. Następuje zamiana członków grup. W każdej z nowych grup powinna znaleźć się osoba z pierwszego wariantu. Uczniowie dzielą się swoimi definicjami różnych modeli systemów wyborczych.
3. Po raz drugi zmienia się skład grup. Uczniowie dostają wyniki wyborów w różnych państwach lub w tym samym okręgu wyborczym. Każda z grup ma za zadanie przyznanie mandatów inną metodą.
4. Porównywane są wyniki obliczeń.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w trakcie dyskusji oceniają różne sposoby wyboru przedstawicieli. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
2. Zespół klasowy wykonuje ćwoczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Praca domowa:
Napisz pracę, w której porównasz systemy wyborcze i wskażesz ten, który twoim zdaniem najlepiej odzwierciedla preferencje wyborców.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut, Demokracje zachodnioeuropejskie, Wrocław 2007.
Jan Baszkiewicz, Powszechna historia ustrojów państwowych, Gdańsk 1998.
Arkadiusz Żukowski, Systemy wyborcze, Olsztyn 1999.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat interaktywny może zostać wykorzystane do drugiej części lekcji, w której uczniowie przydzielają mandaty.