Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Konferencja w Teheranie a sprawa polska

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
L. Działalność władz Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie i w okupowanym kraju. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) opisuje położenie rządu Rzeczypospolitej Polskiej na arenie międzynarodowej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje, dlaczego przed konferencją w Teheranie to Stalin miał dominującą pozycję w koalicji antyhitlerowskiej;

  • wymienia ustalenia konferencji w Teheranie w sprawie Polski;

  • wyjaśnia, jaki był stosunek rządu polskiego i Polaków do ustaleń Wielkiej Trójki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Konferencja w Teheranie a sprawa polska”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz multimedium w sekcji „Film edukacyjny]” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” i filmie.

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, krótkie omówienie planowanego przebiegu lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Jeśli większość uczniów nie przeczytała tekstu, nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.

  2. Praca z multimedium („Film + Sprawdź się”). Wybrana osoba czyta polecenie 2: „Zaproponuj, co Polacy (rząd polski) powinni byli zrobić w zaistniałej sytuacji międzynarodowej przed konferencją w Teheranie i po niej”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonywanych zadań wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniów, ocenia przedstawione na początku fazy realizacyjnej prezentacje.

Praca domowa:

  1. Wróć do nagrania w sekcji „Film edukacyjny” i wykonaj dołączone do niego polecenia.

Materiały pomocnicze:

J. Karski, Wielkie mocarstwa wobec Polski 1919‑1945. Od Wersalu do Jałty, Wydawnictwo Poznańskie, 2019.

K. Kersten, Narodziny systemu władzy. Polska 1943‑1948, Wyd. Libella, Paryż 1986.

Z. Wojtkowska, Wiek ambasadora. Opowieść o życiu Edwarda Raczyńskiego, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2017.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać nagrania filmowe do przygotowania się do lekcji powtórkowej dotyczącej postanowień zwycięskiej koalicji antyhitlerowskiej podjętych podczas trzech konferencji w Teheranie, Jałcie i Poczdamie.