Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jerzy Ginter, Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Dyfrakcja fali |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) - bazujące na konstruktywistycznej teorii uczenia się oraz nauczania problemowego |
Metody nauczania: | pokaz, wykład informacyjny, burza mózgów |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | laser, przezroczysty pojemnik z wodą, odrobina mleka |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Jak definiuje się dyfrakcję?”, „Podstawowe pojęcia służące do opisu fal” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel na początku lekcji przeprowadza doświadczenie numer 2: promień lasera przepuszcza przez naczynie z wodą, a następnie powtarza doświadczenie po dolaniu odrobiny mleka. Pyta uczniów, jakie zauważają różnice w zachowaniu światła. | |
Faza realizacyjna: | |
W formie burzy mózgów nauczyciel pyta uczniów, co mogło być przyczyną zmiany zachowania światła. Następnie analizuje przedstawione pomysły wraz z uczniami. Uczniowie oglądają film samouczek i wykonują powiązane z nim polecenia. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia zjawiska dyfrakcji uczniowie rozwiązują zadania 1, 3 i 5 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 2, 4 oraz 8 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może posłużyć także do wyjaśnienia, na czym polega zasada Huygensa. |