Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole powierzchni przekroju graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X Stereometria, Poziom rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Wyznacza przekrój graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego o danych własnościach.
Oblicza pole przekroju graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego.
Oblicza inne wielkości w graniastosłupie (długości odcinków, pole powierzchni, objętość itp.) mając dane pole przekroju.
Analizuje wzajemne zależności pomiędzy odcinkami w graniastosłupach, a odcinkami w przekrojach graniastosłupów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody pracy:
rozmowa kierowana,
sztafeta zadaniowa.
Formy pracy:
praca całą klasą,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,
materiały zawarte w e‑podręczniku,
przeźroczyste modele graniastosłupów prawidłowych sześciokątnych z zaznaczonymi odcinkami, przekrojami.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Nauczyciel wraz z uczniami w formie rozmowy kierowanej przypomina jakie są najczęściej spotykane przekroje graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego i przypomina wzory na pola figur płaskich.
Nauczyciel formułuje temat i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje przykłady z sekcji Przeczytaj, tłumaczy na co zwracać uwagę w zadaniach dotyczących pól (m.in. prawidłowy rysunek pomocniczy, związek odcinków w graniastosłupie z odcinkami w przekroju).
Nauczyciel prezentuje animację 3D prezentujący metody rozwiązywania zadań dotyczących pól.
Nauczyciel dzieli uczniów na 6‑8 grup 4 osobowych. Każda z grup wykonuje ćwiczenie 1 z Sekcji Sprawdź się.
Grupy prezentują nauczycielowi wykonane zadanie i jeśli zadanie jest wykonane prawidłowo, wykonują kolejne – jest to tzw. Sztafeta zadaniowa.
Metodą świateł grupy sygnalizują nauczycielowi poziom zrozumienia danego zadania. Nauczyciel wspiera grupy, które mają problem z rozwiązaniem zadania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wraz z uczniami dokonują podsumowania sztafety. Wyłaniają zwycięzcę.
Nauczyciel udziela każdej z grup informację zwrotną, zwracając szczególną uwagę na mocne strony i wskazując nad czym należy jeszcze popracować.
Praca domowa:
Dokończyć ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Rodzaje graniastosłupówRodzaje graniastosłupów
Wskazówki metodyczne:
Animację 3D uczniowie mogą wykorzystać jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem.
Należy zwrócić szczególną uwagę na skład poszczególnych grup, aby prezentowały podobny poziom wiedzy i umiejętności. Nie jest wskazane wykonywanie losowania, ze względu na rywalizację poszczególnych grup między sobą.