Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Porosty – organizmy symbiotyczne

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Grzyby. Uczeń:
4) przedstawia porosty jako organizmy symbiotyczne i wyjaśnia ich rolę jako organizmów wskaźnikowych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:
Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego porosty nazywane są organizmami symbiotycznymi;

  • charakteryzuje budowę porostów;

  • definiuje znaczenie porostów w życiu człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z filmem;

  • tworzenie plakatu;

  • analiza tekstu źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • cztery arkusze papieru A1, flamastry.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z sekcją „Wprowadzenie” w e‑materiale.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika film, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów tematem. Następnie uczniowie odpowiadają na polecenia nr 1 i 2.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, w których mają za zadanie pracować z odpowiednimi fragmentami e‑materiału:

  • grupa I – budowa porostów;

  • grupa II – rozmnażanie porostów;

  • grupa III – sposób życia, znaczenie w przyrodzie i gospodarce;

  • grupa IV – skala porostowa.

    Nauczyciel rozdaje grupom arkusze papieru A1 i flamastry. Uczniowie w zespołach przygotowują plakaty.

  1. Liderzy grup, zaczynając od grupy I, podchodzą do tablicy, zawieszają swój plakat i omawiają go. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje uczniów.

  2. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie – na podstawie przedstawionego tekstu – porównać symbiozę mutualistyczną i antagonistyczną oraz wskazać typ, który jest korzystniejszy dla glonów) w sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Wybrane osoby przedstawiają rozwiązanie na forum klasy.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie odpowiadają na pytania podsumowujące lekcję:

  • Dlaczego porosty są organizmami symbiotycznymi?

  • Jak są zbudowane porosty?

  • Jaką rolę odgrywają porosty w gospodarce i życiu człowieka?

Praca domowa

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu

Uczniowie zapoznają się z filmem i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.