Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Ćwiczenie 1
RnagBWxp4Pjqr11
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Jerzy Opioła, licencja: CC BY-SA 3.0.
R8bPcXKOLrDiD
Połącz nazwy form porostów z ich opisami. Krzaczkowata Możliwe odpowiedzi: 1. płaska i ściśle przylegająca do podłoża, np. skały, muru lub kory drzewa, 2. lekko odstaje od podłoża i przypomina pofałdowany na brzegach liść, 3. porozgałęziana i wzniesiona (zwisająca w wypadku porostów nadrzewnych) Listkowata Możliwe odpowiedzi: 1. płaska i ściśle przylegająca do podłoża, np. skały, muru lub kory drzewa, 2. lekko odstaje od podłoża i przypomina pofałdowany na brzegach liść, 3. porozgałęziana i wzniesiona (zwisająca w wypadku porostów nadrzewnych) Skorupiasta Możliwe odpowiedzi: 1. płaska i ściśle przylegająca do podłoża, np. skały, muru lub kory drzewa, 2. lekko odstaje od podłoża i przypomina pofałdowany na brzegach liść, 3. porozgałęziana i wzniesiona (zwisająca w wypadku porostów nadrzewnych)
R7EzZiu9d6bx81
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj podane definicje do odpowiadających im cech plechy. wielokomórkowe Możliwe odpowiedzi: 1. niewarstwowane, w których glony i strzępki są rozłożone równomiernie, 2. warstwowane, w których glony i grzyby tworzą oddzielne warstwy, 3. zbudowane z wielu komórek, 4. zbudowane z komórki o wielu jądrach komórkowych komórczakowe Możliwe odpowiedzi: 1. niewarstwowane, w których glony i strzępki są rozłożone równomiernie, 2. warstwowane, w których glony i grzyby tworzą oddzielne warstwy, 3. zbudowane z wielu komórek, 4. zbudowane z komórki o wielu jądrach komórkowych homeomeryczne Możliwe odpowiedzi: 1. niewarstwowane, w których glony i strzępki są rozłożone równomiernie, 2. warstwowane, w których glony i grzyby tworzą oddzielne warstwy, 3. zbudowane z wielu komórek, 4. zbudowane z komórki o wielu jądrach komórkowych heteromeryczne Możliwe odpowiedzi: 1. niewarstwowane, w których glony i strzępki są rozłożone równomiernie, 2. warstwowane, w których glony i grzyby tworzą oddzielne warstwy, 3. zbudowane z wielu komórek, 4. zbudowane z komórki o wielu jądrach komórkowych
Ćwiczenie 3
R1LxDTToWk4wi2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Budowa porostu o plesze heteromerycznej.
Źródło: domena publiczna.
R1GINtDaUXkNY
Wstaw w tekst. Porosty tworzą plechy, które mogą mieć dwie postacie. Strzępki grzyba i glon mogą być rozłożone równomiernie 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna lub mogą być rozmieszczone warstwowo 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna. W dobrze rozwiniętej plesze heteromerycznej wyróżnia się kolejno warstwy: kora górna złożona ze zwartych 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna, warstwa glonowa składająca się z 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna, warstwa miąższowa zbudowana z luźnych 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna oraz kora dolna ze zwartych 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna.
RyddfDp3l1mUX2
Ćwiczenie 4
O czym świadczy występowanie plechy pustułki pęcherzykowatej (Hypogymnia psysodes) oraz tarczownicy bruzdkowanej (Parmelia sulcata) w centrum dużego miasta? Możliwe odpowiedzi: 1. Zanieczyszczenie powietrza SO2 w tej okolicy jest umiarkowane., 2. , 3. Nieprawidłowa odpowiedź B
Rgp2iJLunuWal2
Ćwiczenie 5
Zaznacz wszystkie sposoby, w wyniku których mogą rozmnażać się porosty. Możliwe odpowiedzi: 1. wytwarzanie urwistków, 2. wytwarzanie gamet, 3. fragmentacja plechy, 4. pączkowanie, 5. wytwarzanie wyrostków, 6. gametangiogamia, 7. somatogamia
R15nThmMYj7PJ2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Porosty są dobrymi bioindykatorami, ponieważ mają bardzo szeroki zakres tolerancji warunków środowiska.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Skala porostowa służy do określania czystości powietrza pod względem zawartości dwutlenku węgla.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W skali porostowej wyróżnia się poszczególne strefy, przy czym strefa siódma oznacza najczystsze powietrze, a strefa pierwsza – najbardziej zanieczyszczone.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz

Tekst do ćwiczeń nr 7 i 8:

Zależność pomiędzy organizmami budującymi porosty była wyjaśniana na różne sposoby. Jeden z nich – teoria symbiozy mutualistycznej – przemawia za tym, że współżycie glonu i grzyba jest korzystne dla obydwu w takim samym stopniu: grzyb zapewnia schronienie oraz dostarcza wody i soli mineralnych, a glon udziela źródła energii w postaci cukru produkowanego w procesie fotosyntezy. Teoria symbiozy antagonistycznej natomiast zakłada, że grzyb dominuje nad glonem, uniemożliwiając mu wytworzenie organów generatywnych i samodzielny rozwój oraz stymulując go do przeprowadzania fotosyntezy z wydzielaniem kwasu askorbinowego i innych związków, pobierając jej produkty. Ponadto niektórzy sugerują, że symbioza antagonistyczna mogłaby przybierać formę pasożytnictwa, w którym wnikanie ssawek grzyba do wnętrza komórek glonu powoduje ich śmierć.

31
Ćwiczenie 7
R1ToCWHSF7GcO
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
RLSmlo1tWuowr
(Uzupełnij).