Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Jerzy Opioła, licencja: CC BY-SA 3.0.
R8bPcXKOLrDiD
Połącz nazwy form porostów z ich opisami. Krzaczkowata Możliwe odpowiedzi: 1. płaska i ściśle przylegająca do podłoża, np. skały, muru lub kory drzewa, 2. lekko odstaje od podłoża i przypomina pofałdowany na brzegach liść, 3. porozgałęziana i wzniesiona (zwisająca w wypadku porostów nadrzewnych) Listkowata Możliwe odpowiedzi: 1. płaska i ściśle przylegająca do podłoża, np. skały, muru lub kory drzewa, 2. lekko odstaje od podłoża i przypomina pofałdowany na brzegach liść, 3. porozgałęziana i wzniesiona (zwisająca w wypadku porostów nadrzewnych) Skorupiasta Możliwe odpowiedzi: 1. płaska i ściśle przylegająca do podłoża, np. skały, muru lub kory drzewa, 2. lekko odstaje od podłoża i przypomina pofałdowany na brzegach liść, 3. porozgałęziana i wzniesiona (zwisająca w wypadku porostów nadrzewnych)
Połącz nazwy form porostów z ich opisami. Krzaczkowata Możliwe odpowiedzi: 1. płaska i ściśle przylegająca do podłoża, np. skały, muru lub kory drzewa, 2. lekko odstaje od podłoża i przypomina pofałdowany na brzegach liść, 3. porozgałęziana i wzniesiona (zwisająca w wypadku porostów nadrzewnych) Listkowata Możliwe odpowiedzi: 1. płaska i ściśle przylegająca do podłoża, np. skały, muru lub kory drzewa, 2. lekko odstaje od podłoża i przypomina pofałdowany na brzegach liść, 3. porozgałęziana i wzniesiona (zwisająca w wypadku porostów nadrzewnych) Skorupiasta Możliwe odpowiedzi: 1. płaska i ściśle przylegająca do podłoża, np. skały, muru lub kory drzewa, 2. lekko odstaje od podłoża i przypomina pofałdowany na brzegach liść, 3. porozgałęziana i wzniesiona (zwisająca w wypadku porostów nadrzewnych)
R7EzZiu9d6bx81
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj podane definicje do odpowiadających im cech plechy. wielokomórkowe Możliwe odpowiedzi: 1. niewarstwowane, w których glony i strzępki są rozłożone równomiernie, 2. warstwowane, w których glony i grzyby tworzą oddzielne warstwy, 3. zbudowane z wielu komórek, 4. zbudowane z komórki o wielu jądrach komórkowych komórczakowe Możliwe odpowiedzi: 1. niewarstwowane, w których glony i strzępki są rozłożone równomiernie, 2. warstwowane, w których glony i grzyby tworzą oddzielne warstwy, 3. zbudowane z wielu komórek, 4. zbudowane z komórki o wielu jądrach komórkowych homeomeryczne Możliwe odpowiedzi: 1. niewarstwowane, w których glony i strzępki są rozłożone równomiernie, 2. warstwowane, w których glony i grzyby tworzą oddzielne warstwy, 3. zbudowane z wielu komórek, 4. zbudowane z komórki o wielu jądrach komórkowych heteromeryczne Możliwe odpowiedzi: 1. niewarstwowane, w których glony i strzępki są rozłożone równomiernie, 2. warstwowane, w których glony i grzyby tworzą oddzielne warstwy, 3. zbudowane z wielu komórek, 4. zbudowane z komórki o wielu jądrach komórkowych
Przyporządkuj podane definicje do odpowiadających im cech plechy. wielokomórkowe Możliwe odpowiedzi: 1. niewarstwowane, w których glony i strzępki są rozłożone równomiernie, 2. warstwowane, w których glony i grzyby tworzą oddzielne warstwy, 3. zbudowane z wielu komórek, 4. zbudowane z komórki o wielu jądrach komórkowych komórczakowe Możliwe odpowiedzi: 1. niewarstwowane, w których glony i strzępki są rozłożone równomiernie, 2. warstwowane, w których glony i grzyby tworzą oddzielne warstwy, 3. zbudowane z wielu komórek, 4. zbudowane z komórki o wielu jądrach komórkowych homeomeryczne Możliwe odpowiedzi: 1. niewarstwowane, w których glony i strzępki są rozłożone równomiernie, 2. warstwowane, w których glony i grzyby tworzą oddzielne warstwy, 3. zbudowane z wielu komórek, 4. zbudowane z komórki o wielu jądrach komórkowych heteromeryczne Możliwe odpowiedzi: 1. niewarstwowane, w których glony i strzępki są rozłożone równomiernie, 2. warstwowane, w których glony i grzyby tworzą oddzielne warstwy, 3. zbudowane z wielu komórek, 4. zbudowane z komórki o wielu jądrach komórkowych
Przyporządkuj określenia plechy do odpowiadających im cech.
warstwowane, w których komórki glonów i strzępki grzyba tworzą oddzielne warstwy, niewarstwowane, w których komórki glonów i strzępki grzyba są rozłożone równomiernie, zbudowane z komórki o wielu jądrach komórkowych, zbudowane z wielu komórek
wielokomórkowe
komórczakowe
homeomeryczne
heteromeryczne
Ćwiczenie 3
R1LxDTToWk4wi2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Budowa porostu o plesze heteromerycznej.
Źródło: domena publiczna.
R1GINtDaUXkNY
Wstaw w tekst. Porosty tworzą plechy, które mogą mieć dwie postacie. Strzępki grzyba i glon mogą być rozłożone równomiernie 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna lub mogą być rozmieszczone warstwowo 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna. W dobrze rozwiniętej plesze heteromerycznej wyróżnia się kolejno warstwy: kora górna złożona ze zwartych 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna, warstwa glonowa składająca się z 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna, warstwa miąższowa zbudowana z luźnych 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna oraz kora dolna ze zwartych 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna.
Wstaw w tekst. Porosty tworzą plechy, które mogą mieć dwie postacie. Strzępki grzyba i glon mogą być rozłożone równomiernie 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna lub mogą być rozmieszczone warstwowo 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna. W dobrze rozwiniętej plesze heteromerycznej wyróżnia się kolejno warstwy: kora górna złożona ze zwartych 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna, warstwa glonowa składająca się z 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna, warstwa miąższowa zbudowana z luźnych 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna oraz kora dolna ze zwartych 1. plecha homeomeryczna, 2. strzępek grzyba, 3. strzępek grzyba z chwytnikami, 4. komórek glona poprzeplatanych strzępkami grzyba, 5. strzępek grzyba, 6. plecha heteromeryczna.
RyddfDp3l1mUX2
Ćwiczenie 4
O czym świadczy występowanie plechy pustułki pęcherzykowatej (Hypogymnia psysodes) oraz tarczownicy bruzdkowanej (Parmelia sulcata) w centrum dużego miasta? Możliwe odpowiedzi: 1. Zanieczyszczenie powietrza SO2 w tej okolicy jest umiarkowane., 2. , 3. Nieprawidłowa odpowiedź B
O czym świadczy występowanie plech pustułki pęcherzykowatej (Hypogymnia psysodes) oraz tarczownicy bruzdkowanej (Parmelia sulcata) w centrum dużego miasta?
Zanieczyszczenie powietrza w tym miejscu jest umiarkowane (50–70 μg/m3 SO2).
Zanieczyszczenie powietrza w tej okolicy jest bardzo duże (150–170 μg/m3 SO2).
Powietrze w tym mieście jest wyjątkowo czyste (poniżej 30 μg/m3 SO2).
Nie można określić poziomu zanieczyszczenia powietrza jedynie na podstawie obserwacji występowania tych dwóch gatunków.
Rgp2iJLunuWal2
Ćwiczenie 5
Zaznacz wszystkie sposoby, w wyniku których mogą rozmnażać się porosty. Możliwe odpowiedzi: 1. wytwarzanie urwistków, 2. wytwarzanie gamet, 3. fragmentacja plechy, 4. pączkowanie, 5. wytwarzanie wyrostków, 6. gametangiogamia, 7. somatogamia
Zaznacz wszystkie sposoby rozmnażania się porostów.
wytwarzanie urwistków
wytwarzanie gamet
fragmentacja plechy
pączkowanie
wytwarzanie wyrostków
gametangiogamia
somatogamia
R15nThmMYj7PJ2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Porosty są dobrymi bioindykatorami, ponieważ mają bardzo szeroki zakres tolerancji warunków środowiska.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Skala porostowa służy do określania czystości powietrza pod względem zawartości dwutlenku węgla.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W skali porostowej wyróżnia się poszczególne strefy, przy czym strefa siódma oznacza najczystsze powietrze, a strefa pierwsza – najbardziej zanieczyszczone.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Porosty są dobrymi bioindykatorami, ponieważ mają bardzo szeroki zakres tolerancji warunków środowiska.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Skala porostowa służy do określania czystości powietrza pod względem zawartości dwutlenku węgla.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W skali porostowej wyróżnia się poszczególne strefy, przy czym strefa siódma oznacza najczystsze powietrze, a strefa pierwsza – najbardziej zanieczyszczone.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.
Prawda
Fałsz
Porosty są dobrymi bioindykatorami, ponieważ mają bardzo szeroki zakres tolerancji warunków środowiska.
□
□
Skala porostowa służy do określania czystości powietrza pod względem zawartości dwutlenku węgla.
□
□
W skali porostowej wyróżnia się poszczególne strefy, przy czym strefa siódma oznacza najczystsze powietrze, a strefa pierwsza – najbardziej zanieczyszczone.
□
□
Tekst do ćwiczeń nr 7 i 8:
Zależność pomiędzy organizmami budującymi porosty była wyjaśniana na różne sposoby. Jeden z nich – teoria symbiozy mutualistycznej – przemawia za tym, że współżycie glonu i grzyba jest korzystne dla obydwu w takim samym stopniu: grzyb zapewnia schronienie oraz dostarcza wody i soli mineralnych, a glon udziela źródła energii w postaci cukru produkowanego w procesie fotosyntezy. Teoria symbiozy antagonistycznej natomiast zakłada, że grzyb dominuje nad glonem, uniemożliwiając mu wytworzenie organów generatywnych i samodzielny rozwój oraz stymulując go do przeprowadzania fotosyntezy z wydzielaniem kwasu askorbinowego i innych związków, pobierając jej produkty. Ponadto niektórzy sugerują, że symbioza antagonistyczna mogłaby przybierać formę pasożytnictwa, w którym wnikanie ssawek grzyba do wnętrza komórek glonu powoduje ich śmierć.
31
Ćwiczenie 7
R1ToCWHSF7GcO
(Uzupełnij).
Zastanów się, jakie wady i zalety dla glonów ma symbioza mutualistyczna, a jakie antagonistyczna.
Czy Twoja odpowiedź zawiera podobne uzasadnienie?
W symbiozie mutualistycznej zarówno glon, jak i grzyb czerpią korzyści w podobnym stopniu, bez dominacji jednego z nich. Symbioza antagonistyczna, w przeciwieństwie do mutualistycznej, jest wyraźną dominacją grzybów nad glonami, co ogranicza ich warunki wegetacji i rozmnażanie oraz może powodować ich śmierć. Korzystniejsza dla glonów jest więc symbioza mutualistyczna.
31
Ćwiczenie 8
RLSmlo1tWuowr
(Uzupełnij).
Przeanalizuj podany tekst i zastanów się, na co bezpośrednio wpływa kwas askorbinowy w poroście.
Czy Twoja odpowiedź zawiera podobne uzasadnienie?
Kwas askorbinowy pobudza fotosyntezę glonów wchodzących w skład porostu. W wyniku tego powstaje więcej produktów organicznych, które mogą zostać pobrane przez komórki grzyba i włączone do jego procesów metabolicznych i budulcowych. Grzyb może więc rosnąć przez zwiększoną syntezę własnych białek budulcowych z pobranej materii organicznej. Dodanie kwasu askorbinowego do badanego porostu mogłoby zatem spowodować intensywniejszy wzrost strzępek grzyba.