Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Filozofia XX wieku i jej miejsce w kulturze

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) odczytuje poglądy filozoficzne zawarte w różnorodnych dziełach;
IV. Samokształcenie. spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1. sięga do literatury naukowej, aby pogłębiać swoją wiedzę przedmiotową;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • omówi wpływ myśli Friedricha Nietzschego na filozofię XX wieku;

  • scharakteryzuje wybrane kierunki filozofii XX wieku koncentrujące się na człowieku i jego życiu;

  • wyjaśni wybrane poglądy filozofów XX wieku na temat człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przed zajęciami zapoznają się z animacją zamieszczoną w e‑materiale. Przygotowują się do rozmowy o dziełach literackich, w których pojawia się myśl filozoficzna i które wydają się na tyle istotne, że zdały test hermeneutycznej koncepcji dystansu czasowego.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel inicjuje dyskusję, do której uczniowie przygotowywali się w domu. Uczestnicy zajęć wymieniają się swoimi poglądami.

  2. Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie redagują plan wypowiedzi, w której ustosunkują się do stwierdzenia zamieszczonego we wprowadzeniu do lekcji: Jednym z najważniejszych kierunków XX‑wiecznej filozofii był egzystencjalizm, a popularność zyskały kierunki dążące do zrozumienia istoty sztuki czy głębokich znaczeń tekstu kultury – hermeneutyka, fenomenologia czy filozofia dialogu.
    Zapoznają się z umieszczoną w e‑materiale sekcją „Przeczytaj”, mogą również korzystać z telefonów z dostępem do internetu.
    Chętne osoby prezentują przygotowane przez siebie plany wypowiedzi, reszta klasy ocenia prezentację.

  2. Jeżeli jest taka konieczność, uczniowie ponownie zapoznają się z animacją i zastanawiają się, w jakim stopniu filozofia XX wieku wpłynęła na współczesną kulturę. Mogą dyskutować w parach lub większych grupach.

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑4.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”. Przedstawiają odpowiedzi na forum, nauczyciel komentuje.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

  • Zbigniew Kaźmierczak, Friedrich Nietzsche jako odnowiciel umysłowości pierwotnej 2000.

  • Marek Pąkciński, Maski Zaratustry: motywy i wątki filozofii Nietzschego a kryzys nowoczesności, 2004.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Animacja” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.