Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RJ6t6EvUJUKFL1
Ćwiczenie 1
Zaznacz właściwe zakończenia zdania: Najważniejsze zmiany w filozofii na przełomie XIX i XX wieku dotyczyły... Możliwe odpowiedzi: 1. sprzeciwu wobec pozytywizmu., 2. odróżnienia nauk przyrodniczych od humanistycznych., 3. odrzucenia filozofii systemowej., 4. przywrócenia znaczenia metafizyce.
RDhgU5yej448e1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne odpowiedzi. „Przewartościowanie wszystkich wartości” oznacza według Friedricha Nietzschego m.in.: Możliwe odpowiedzi: 1. przekonanie o względności wszystkich wartości., 2. przekonanie o tym, że człowiek może samodzielnie określać wartości., 3. przekonanie o konieczności odrzucenia chrześcijaństwa., 4. przekonanie o tym, że żadne wartości nie są ważne.
RKyEM8NkI1g2x1
Ćwiczenie 3
Wybierz poprawne zakończenia zdania: Istotne dla egzystencjalizmu twierdzenia mówią, że... Możliwe odpowiedzi: 1. podstawową kwestią filozoficzną jest istnienie., 2. źródłem wiedzy o człowieku jest jego indywidualne doświadczenie., 3. człowiek jest wolny w swoich wyborach egzystencjalnych., 4. człowiek jest odpowiedzialny za swoje czyny przed Bogiem.
RN6uVPd1HARV02
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst w ten sposób, by wyjaśniał, w jaki sposób metoda fenomenologiczna może zostać użyta w literaturze. Aby użyć metody fenomenologicznej w literaturze powinniśmy się skupić na analizie i opisie samego procesu zjawiania się czegoś , która pozwoli nam zrozumieć kontekst sytuacji. Tak analiza umożliwi nam rzeczywiste spotkanie porównanie się z bohaterem, przedmiotem lub sytuacją przedstawioną w dziele. Świadomość fenomenologicznie nastawionego odbiorcy czy twórcy musi podążać za główną ideą być z istoty nakierowana na coś, musi zawsze pozostać świadomością czegoś lustrem umysłu autora. Taka świadomość jest świadomością obiektywną intencjonalną, która korzysta z metody fenomenologicznej.
21
Ćwiczenie 5

Opisz, w jakim celu w poniższym fragmencie tekstu Friedrich Nietzsche używa obrazu Nadczłowieka?

1
Fryderyk Nietzsche Tako rzecze Zaratustra

Nadczłowiek jest treścią ziemi. […]

Zaklinam was, bracia, pozostańcie wierni ziemi i nie wierzcie tym, co wam o nadziemskich mówią nadziejach! […]

1 Źródło: Fryderyk Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra, tłum. W. Berent, Poznań 2014, s. 10–11.
R1C2ltZWqdz01
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, w jaki sposób Albert Camus zmienia znaczenie mitu o Syzyfie. Czy Syzyf w tym ujęciu przestaje być postacią tragiczną?

1
Albert Camus Mit Syzyfa i inne eseje

Bezsilny i zbuntowany Syzyf, proletariusz bogów, zna własny los w całej pełni: o nim myśli, kiedy schodzi [w dół za kamieniem]. Jasność widzenia, która powinna mu być udręką, to jednocześnie jego zwycięstwo.

2 Źródło: Albert Camus, Mit Syzyfa i inne eseje, tłum. J. Guze, Warszawa 2004, s. 165–167.
RxpetRsO2tDlL
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego przedstawiona poniżej myśl Jeana Paula Sartre’a może być odczytana jako wstęp dla stworzenia nowego rodzaju bohatera literackiego.

1
Jean Paul Sartre Egzystencjalizm jest humanizmem

Dostojewski napisał: »Gdyby Bóg nie istniał, wszystko byłoby dozwolone«. To właśnie jest punktem wyjścia egzystencjalistów. W rzeczy samej, wszystko jest dozwolone, jeżeli Bóg nie istnieje, i w konsekwencji człowiek jest osamotniony, gdyż nie znajduje w sobie ani poza sobą punktu oparcia.

5 Źródło: Jean Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, Warszawa 1998, s. 38.
R23UsPMUM9vJI
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, na czym polega egzystencjalne pojęcie wolności w poniższych fragmentach tekstów Jeana Paula Sartre’a i Romana Ingardena.

1
Jean Paul Sartre Egzystencjalizm jest humanizmem

Jesteśmy sami, nikt nas nie usprawiedliwi. To chciałbym wyrazić mówiąc, że człowiek jest skazany na wolność. Skazany, ponieważ nie jest stworzony przez siebie samego, a pomimo to wolny, ponieważ – raz rzucony w świat – jest odpowiedzialny za wszystko, co robi.

3 Źródło: Jean Paul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, [w:] Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkół średnich, Warszawa 1988, s. 445.
1
Roman Ingarden Książeczka o człowieku

Dla osoby jest mianowicie konstytutywne to, że jest ona punktem źródłowym możliwych decyzji opartych na zrozumieniu sytuacji wziętej w aspekcie wartości, a zarazem jest także zdolna realizować to, co sama postanowiła. Ten osobowy charakter ludzkiego indywiduum tworzy niezbędny […] warunek tego, że może być ono odpowiedzialne za coś, co czyni lub czego zaniechało.

4 Źródło: Roman Ingarden, Książeczka o człowieku, Kraków 1973, s. 81–82.
R1JwYXa93scYp
(Uzupełnij).