Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Sześcian - zadania z kontekstem realistycznym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Zakres podstawowy. Uczeń:

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Zakres rozszerzony

Uczeń:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza pole powierzchni i objętość sześcianu

  • oblicza długości odcinków w sześcianie

  • wykorzystuje siatkę i własności sześcianu do rozwiązywania zadań odnoszących się do rzeczywistości

  • dobiera strategię rozwiązywania zadania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów

  • rozmowa nauczająca

  • dyskusja

  • rozmowa kierowana

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,

  • materiały zawarte w e‑podręczniku,

  • modele brył.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie lub wykonanie zdjęcia sześcianu w swoim otoczeniu.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie prezentują sześciany w otaczającej ich rzeczywistości.

  2. Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę kierowaną na temat wykorzystania kształtu sześcianu w życiu codziennym.

  3. Nauczyciel podaje temat lekcji, a następnie wraz z uczniami formułuje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom animację 3D przedstawiającą sytuacje z życia, w których wykorzystujemy wiedzę o sześcianie.

  2. Uczniowie samodzielnie rozwiązują wybrane przez nauczyciela polecenia z sekcji  Animacja 3D i zadania zawarte w sekcji Sprawdź się.

  3. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, udziela im wskazówek.

  4. Przy każdym zadaniu uczniowie sygnalizują za pomocą świateł (mogą to być np. kubki - zielony - wszystko jasne, żółty - mam niewielkie trudności, wątpliwości, czerwone - nie potrafię rozwiązać zadania) stopień rozumienia zadania.

  5. Nauczyciel prezentuje poprawne odpowiedzi. Wybrani uczniowie przedstawiają swoje rozwiązania do zadań, które sprawiały najwięcej problemów.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczycielem wraz z uczniami prowadzi rozmowę podsumowującą na temat sześcianów w życiu codziennym.

  2. Nauczyciel dokonuje ewaluacji lekcji metodą kosza i walizki.

Praca domowa:

  1. Zapoznać się ponownie z animacją 3D.

  2. Wykonać pozostałe zadania z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animację 3D można wykorzystać również na lekcji powtórzeniowej po zakończeniu działu.