Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Sześcian - zadania z kontekstem realistycznym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
Zakres rozszerzony
Uczeń:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza pole powierzchni i objętość sześcianu
oblicza długości odcinków w sześcianie
wykorzystuje siatkę i własności sześcianu do rozwiązywania zadań odnoszących się do rzeczywistości
dobiera strategię rozwiązywania zadania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
rozmowa nauczająca
dyskusja
rozmowa kierowana
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,
materiały zawarte w e‑podręczniku,
modele brył.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie lub wykonanie zdjęcia sześcianu w swoim otoczeniu.
Faza wstępna:
Uczniowie prezentują sześciany w otaczającej ich rzeczywistości.
Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę kierowaną na temat wykorzystania kształtu sześcianu w życiu codziennym.
Nauczyciel podaje temat lekcji, a następnie wraz z uczniami formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia uczniom animację 3D przedstawiającą sytuacje z życia, w których wykorzystujemy wiedzę o sześcianie.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują wybrane przez nauczyciela polecenia z sekcji Animacja 3D i zadania zawarte w sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, udziela im wskazówek.
Przy każdym zadaniu uczniowie sygnalizują za pomocą świateł (mogą to być np. kubki - zielony - wszystko jasne, żółty - mam niewielkie trudności, wątpliwości, czerwone - nie potrafię rozwiązać zadania) stopień rozumienia zadania.
Nauczyciel prezentuje poprawne odpowiedzi. Wybrani uczniowie przedstawiają swoje rozwiązania do zadań, które sprawiały najwięcej problemów.
Faza podsumowująca:
Nauczycielem wraz z uczniami prowadzi rozmowę podsumowującą na temat sześcianów w życiu codziennym.
Nauczyciel dokonuje ewaluacji lekcji metodą kosza i walizki.
Praca domowa:
Zapoznać się ponownie z animacją 3D.
Wykonać pozostałe zadania z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Sześciany i prostopadłościanySześciany i prostopadłościany
Opis prostopadłościanu i sześcianuOpis prostopadłościanu i sześcianu
Siatki i modele prostopadłościanów i sześcianówSiatki i modele prostopadłościanów i sześcianów
Pole powierzchni prostopadłościanu i sześcianuPole powierzchni prostopadłościanu i sześcianu
Wskazówki metodyczne:
Animację 3D można wykorzystać również na lekcji powtórzeniowej po zakończeniu działu.