Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marcin Sawicki

Przedmiot: historia

Temat: Misja: pokój na świecie. Powstanie i struktura ONZ.

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LI. Świat po II wojnie światowej. Początek zimnej wojny. Uczeń:
3) wyjaśnia cele i strukturę Organizacji Narodów Zjednoczonych i charakteryzuje rolę tej organizacji w powojennym świecie;
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
II. Świat i Polska w latach 1945‑1956. Uczeń:
2) charakteryzuje - z wykorzystaniem swojej wiedzy o relacjach i związkach państw - cele i zasady Organizacji Narodów Zjednoczonych, opisuje jej strukturę (główne organy i wybrane organizacje wyspecjalizowane), przedstawia mocne i słabe strony jej funkcjonowania;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
LI. Świat po II wojnie światowej. Początek zimnej wojny. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) ocenia działalność Organizacji Narodów Zjednoczonych w powojennym świecie;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia proces powstawania ONZ;

  • przedstawia cele działalności ONZ i przykłady specjalnych organizacji funkcjonujących w ramach ONZ;

  • wskazuje mocne i słabe strony ONZ.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • prezentacja uczniowska;

  • mini wykład;

  • analiza SWOT.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją:

Nauczyciel wyznacza uczniów do przygotowania prezentacji dotyczącej genezy i celów ONZ. Udziela im wskazówek bibliograficznych oraz służy wsparciem merytorycznym.

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji i zapowiada, że na lekcji uczniowie dowiedzą się, jakie były geneza oraz cele Organizacji Narodów Zjednoczonych i jak działała ONZ po II wojnie światowej.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, z czym kojarzy im się ONZ? W jakich obszarach można dostrzec działalność tej organizacji? Jedna osoba może zapisywać propozycje uczniów na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel poleca, aby uczniowie, którzy przygotowali prezentację, przedstawili ją na forum klasy. Po prezentacji następuje czas na pytania do prelegentów oraz ocenę pracy przez nauczyciela.

  2. Praca z multimedium („Schemat”). Nauczyciel poleca, aby uczniowie podzielili się na małe kilkuosobowe grupy (np. cztero- lub pięcioosobowe) i w tych zespołach pracowali nad schematem. Wybrana osoba czyta polecenie 2: „Porównaj rolę mocarstw oraz pozostałych państw w ramach ONZ”. Uczniowie w grupach opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

  3. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 3 i 5 z sekcji „Sprawdź się”: analizują teksty źródłowe, w tym zapisy umożliwiające społeczności międzynarodowej ONZ użycie siły wobec państwa agresora. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. Analiza SWOT. Uczniowie pracują w tych samych grupach nad ćwiczeniem 6: wymieniają mocne i słabe strony ONZ, a także wskazują szanse związane z powstaniem tej organizacji i zagrożenia, z jakimi może się ona mierzyć. Wybrana losowo grupa prezentuje wyniki swojej pracy.

  2. Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi albo uczennicy (może być także ochotnik) podsumowanie lekcji „Misja: pokój na świecie. Powstanie i struktura ONZ”. Pyta, które elementy były dla uczniów trudne i dlaczego.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Warszawa 2016.

K. Michałek, Amerykańskie stulecie. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1900–2001, Warszawa 2004.

S.M. Plokhy, Jałta. Cena pokoju, tłum. R. Bartołd, Poznań 2011.

Najnowsza historia świata, t. 1, 1945–1963, pod red. A. Patka, J. Rydla, J.J. Węca, Kraków 2000.

Wskazówki metodyczne:

Schemat przedstawiający strukturę Organizacji Narodów Zjednoczonych może być wykorzystany w kolejnych lekcjach dotyczących zimnej wojny, współczesnych konfliktów zbrojnych i udziału sił pokojowych ONZ.