Na podstawie informacji z poniższej mapy wskaż zdania prawdziwe i fałszywe.
Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe.
R1X0dyKa8w3Ko
R1NX1zp2XkXLh
Do europejskich członków ONZ nie należały w 1945 r. wyłącznie Niemcy i dawne państwa sojusznicze III Rzeszy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wśród europejskich członków ONZ w 1945 r. znajdowały się kraje o ustroju niedemokratycznym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wśród europejskich członków ONZ znajdowały się trzy mocarstwa zasiadające w Radzie Bezpieczeństwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nie wszystkie państwa bałkańskie należały w 1945 r. do ONZ. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Do europejskich członków ONZ nie należały w 1945 r. wyłącznie Niemcy i dawne państwa sojusznicze III Rzeszy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wśród europejskich członków ONZ w 1945 r. znajdowały się kraje o ustroju niedemokratycznym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wśród europejskich członków ONZ znajdowały się trzy mocarstwa zasiadające w Radzie Bezpieczeństwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nie wszystkie państwa bałkańskie należały w 1945 r. do ONZ. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zdanie
Prawda
Fałsz
Do europejskich członków ONZ nie należały w 1945 r. wyłącznie Niemcy i dawne państwa sojusznicze III Rzeszy.
□
□
Wśród europejskich członków ONZ w 1945 r. znajdowały się kraje o ustroju niedemokratycznym.
□
□
Wśród europejskich członków ONZ znajdowały się trzy mocarstwa zasiadające w Radzie Bezpieczeństwa.
□
□
Nie wszystkie państwa bałkańskie należały w 1945 r. do ONZ.
□
□
211
Ćwiczenie 2
Zaproponuj tytuł poniższej mapy, a następnie przeciągnij wyjaśnienia do legendy i umieść je obok właściwych symboli.
RXasWsoMzXox1
R1Ev0i6fnTQGu
RQSpl8l7c8Xcl
Zwróć uwagę na treść napisów. Kiedy możemy mówić jednocześnie o Lidze Narodów i ONZ?
Przykładowy tytuł mapy: Państwa członkowskie ONZ i Ligi Narodów 18 kwietnia 1946 r. w momencie rozwiązania Ligi Narodów.
21
Ćwiczenie 3
Dopasuj tytuły do odpowiednich tekstów źródłowych.
REMi3vvTeRGa6
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
My, Prezydent Stanów Zjednoczonych Ameryki, Premier Wielkiej Brytanii i Premier Związku Radzieckiego, spotkaliśmy się w ciągu tych ubiegłych czterech dni w stolicy naszego sprzymierzeńca Iranu i określiliśmy oraz potwierdzili naszą wspólną politykę. Wyraziliśmy nasze niezłomne postanowienie, że nasze narody będą współpracowały podczas wojny i w czasie pokoju, który po niej nastąpi. Co się tyczy wojny, to nasze sztaby wojskowe wzięły udział w naszej dyskusji przy stole narad i uzgodniliśmy nasze plany w celu zniszczenia sił niemieckich. Osiągnęliśmy porozumienie co do zakresu i terminu operacji, które będą podjęte od Wschodu, Zachodu i Południa.
Źródło: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998, s. 224., Rządy podpisane na niniejszym, przyłączywszy się do współczesnego programu celów i zasad, zawartych w łącznej deklaracji Prezydenta Stanów Zjednoczonych i Premiera Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii […], w przekonaniu, że zupełne zwycięstwo nad ich wrogami jest rzeczą zasadniczą dla obrony życia, wolności, niepodległości i swobody religijnej i dla zachowania praw człowieka i sprawiedliwości w ich własnych, jak również i w innych krajach oraz że są one obecnie uwikłane we wspólną walkę przeciwko siłom dzikim i brutalnym, które dążą do ujarzmienia świata, oświadczają: Każdy rząd zobowiązuje się do użycia pełni swych zasobów przeciwko tym uczestnikom Paktu trójstronnego […], z którymi rząd ten pozostaje na stopie wojennej. Każdy rząd zobowiązuje […] nie zawierać z wrogiem odrębnego zawieszenia broni lub pokoju.
Źródło: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998, s. 208., Rozdział VI POKOJOWE ZAŁATWIANIE SPORÓW Artykuł 33 1. Strony w sporze, którego dalsze trwanie może zagrażać utrzymaniu międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, będą przede wszystkim szukały rozwiązania w drodze rokowań, badań, pośrednictwa, pojednania, arbitrażu, rozstrzygnięcia sądowego, odwołania się do organizacji lub układów regionalnych albo w drodze innych środków pokojowych według własnego wyboru. 2. Rada Bezpieczeństwa wezwie strony do rozstrzygnięcia sporu takimi środkami, gdy uzna to za konieczne.
Źródło: tekst dostępny online: ptpa.org.pl., Prezydent Stanów Zjednoczonych i Premier Wielkiej Brytanii podpisali poniższe oświadczenie […] „Po pierwsze, ich kraje nie dążą do żadnego rozrostu ani pod względem terytorialnym, ani pod żadnym innym względem; […] Po piąte, pragną oni doprowadzić do skutku jak najściślejszą współpracę pomiędzy wszystkimi narodami w dziedzinie gospodarczej w celu zapewnienia wszystkim lepszych warunków pracy, postępu gospodarczego i bezpieczeństwa społecznego; […] Po ósme, wierzą oni, że wszystkie narody, ze względów zarówno rzeczowych, jak i duchowych, muszą dojść do wyrzeczenia się przemocy. A ponieważ żaden pokój w przyszłości nie może być utrzymany, o ile zbrojenia na lądzie, na morzu i w powietrzu będą w dalszym ciągu realizowane przez narody, które grożą lub mogą grozić agresją poza swoimi granicami, sądzą oni, że zanim nie zostanie zaprowadzony stały i na szerszą skalę system ogólnego bezpieczeństwa, rozbrojenie takich narodów jest sprawą zasadniczą”.
Źródło: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998, s. 205–206., Artykuł 1 Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i praw. Są oni obdarzeni rozumem i sumieniem i powinni postępować wobec innych w duchu braterstwa. […] Artykuł 23 Każdy człowiek ma prawo do pracy, do swobodnego wyboru pracy, do odpowiednich i zadowalających warunków pracy oraz do ochrony przed bezrobociem […] Artykuł 25 1. Każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jemu i jego rodzinie, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne oraz prawo do ubezpieczenia […] 2. Matka i dziecko mają prawo do specjalnej opieki i pomocy. Wszystkie dzieci, zarówno małżeńskie, jak i pozamałżeńskie, korzystają z jednakowej ochrony społecznej.
Źródło: Andrzej Pankowicz, Historia, Polska i świat współczesny. Podręcznik dla szkół średnich dla klasy IV liceum ogólnokształcącego oraz dla klasy III technikum i liceum zawodowego, Warszawa 1994, s. 192.
Tytuł
Tekst źródłowy
My, Prezydent Stanów Zjednoczonych Ameryki, Premier Wielkiej Brytanii i Premier Związku Radzieckiego, spotkaliśmy się w ciągu tych ubiegłych czterech dni w stolicy naszego sprzymierzeńca Iranu i określiliśmy oraz potwierdzili naszą wspólną politykę. Wyraziliśmy nasze niezłomne postanowienie, że nasze narody będą współpracowały podczas wojny i w czasie pokoju, który po niej nastąpi. Co się tyczy wojny, to nasze sztaby wojskowe wzięły udział w naszej dyskusji przy stole narad i uzgodniliśmy nasze plany w celu zniszczenia sił niemieckich. Osiągnęliśmy porozumienie co do zakresu i terminu operacji, które będą podjęte od Wschodu, Zachodu i Południa.
Źródło: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998, s. 224.
Rządy podpisane na niniejszym, przyłączywszy się do współczesnego programu celów i zasad, zawartych w łącznej deklaracji Prezydenta Stanów Zjednoczonych i Premiera Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii […], w przekonaniu, że zupełne zwycięstwo nad ich wrogami jest rzeczą zasadniczą dla obrony życia, wolności, niepodległości i swobody religijnej i dla zachowania praw człowieka i sprawiedliwości w ich własnych, jak również i w innych krajach oraz że są one obecnie uwikłane we wspólną walkę przeciwko siłom dzikim i brutalnym, które dążą do ujarzmienia świata, oświadczają: Każdy rząd zobowiązuje się do użycia pełni swych zasobów przeciwko tym uczestnikom Paktu trójstronnego […], z którymi rząd ten pozostaje na stopie wojennej. Każdy rząd zobowiązuje […] nie zawierać z wrogiem odrębnego zawieszenia broni lub pokoju.
Źródło: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998, s. 208.
Rozdział VI POKOJOWE ZAŁATWIANIE SPORÓW Artykuł 33 1. Strony w sporze, którego dalsze trwanie może zagrażać utrzymaniu międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, będą przede wszystkim szukały rozwiązania w drodze rokowań, badań, pośrednictwa, pojednania, arbitrażu, rozstrzygnięcia sądowego, odwołania się do organizacji lub układów regionalnych albo w drodze innych środków pokojowych według własnego wyboru. 2. Rada Bezpieczeństwa wezwie strony do rozstrzygnięcia sporu takimi środkami, gdy uzna to za konieczne.
Źródło: tekst dostępny online: ptpa.org.pl.
Prezydent Stanów Zjednoczonych i Premier Wielkiej Brytanii podpisali poniższe oświadczenie […] „Po pierwsze, ich kraje nie dążą do żadnego rozrostu ani pod względem terytorialnym, ani pod żadnym innym względem; […] Po piąte, pragną oni doprowadzić do skutku jak najściślejszą współpracę pomiędzy wszystkimi narodami w dziedzinie gospodarczej w celu zapewnienia wszystkim lepszych warunków pracy, postępu gospodarczego i bezpieczeństwa społecznego; […] Po ósme, wierzą oni, że wszystkie narody, ze względów zarówno rzeczowych, jak i duchowych, muszą dojść do wyrzeczenia się przemocy. A ponieważ żaden pokój w przyszłości nie może być utrzymany, o ile zbrojenia na lądzie, na morzu i w powietrzu będą w dalszym ciągu realizowane przez narody, które grożą lub mogą grozić agresją poza swoimi granicami, sądzą oni, że zanim nie zostanie zaprowadzony stały i na szerszą skalę system ogólnego bezpieczeństwa, rozbrojenie takich narodów jest sprawą zasadniczą”.
Źródło: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998, s. 205–206.
Artykuł 1 Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i praw. Są oni obdarzeni rozumem i sumieniem i powinni postępować wobec innych w duchu braterstwa. […] Artykuł 23 Każdy człowiek ma prawo do pracy, do swobodnego wyboru pracy, do odpowiednich i zadowalających warunków pracy oraz do ochrony przed bezrobociem […] Artykuł 25 1. Każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jemu i jego rodzinie, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne oraz prawo do ubezpieczenia […] 2. Matka i dziecko mają prawo do specjalnej opieki i pomocy. Wszystkie dzieci, zarówno małżeńskie, jak i pozamałżeńskie, korzystają z jednakowej ochrony społecznej.
Źródło: Andrzej Pankowicz, Historia, Polska i świat współczesny. Podręcznik dla szkół średnich dla klasy IV liceum ogólnokształcącego oraz dla klasy III technikum i liceum zawodowego, Warszawa 1994, s. 192.
RHhoTiUv8V5P5
21
Ćwiczenie 4
Prezydent Franklin Delano Roosevelt traktował utworzenie skutecznej pokojowej organizacji międzynarodowej jako swoją życiową misję, sposób na zapisanie się w historii wśród największych przywódców USA. Wciel się w rolę dziennikarza. Oto zbliża się koniec wojny w Europie. Ale czy to oznacza koniec epoki wojen? Przygotuj listę pięciu pytań do prezydenta odnośnie do jego planów zapewnienia pokoju na świecie.
RkrzwDFvUbnQt
Rozważ przyczyny słabości Ligi Narodów. Przypomnij sobie zasady i wartości, do których odwoływali się twórcy Karty atlantyckiej i Deklaracji Narodów Zjednoczonych.
Przykładowe pytania:
Jaką rolę w przyszłej organizacji pokojowej będą odgrywać mocarstwa zachodnie?
Jakimi sposobami organizacja będzie mogła skutecznie dbać o pokój?
Jak prezydent widzi rolę ZSRS w tej organizacji?
Jakimi wartościami mają się kierować członkowie organizacji?
Jakie instytucje powinny funkcjonować w ramach organizacji?
W jaki sposób zapewnić mniejszym krajom poczucie równości?
211
Ćwiczenie 5
Przeczytaj poniższy tekst i wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z poniższym tekstem i wykonaj polecenia.
1
Karta Narodów Zjednoczonych uchwalona przez konferencję założycielską ONZ w San Francisco 26 czerwca 1945 r.
Artykuł 1
Cele Organizacji Narodów Zjednoczonych są następujące:
1. Utrzymać międzynarodowy pokój i bezpieczeństwo, stosując skuteczne środki zbiorowe dla zapobiegania zagrożeniom pokoju i ich usuwania, tłumienia aktów agresji i innych naruszeń pokoju, łagodzić i załatwiać – w drodze pokojowej, według zasad sprawiedliwości i prawa międzynarodowego – spory lub sytuacje mogące prowadzić do naruszenia pokoju.
2. Rozwijać przyjazne stosunki między narodami, oparte na poszanowaniu zasady równouprawnienia i samostanowienia narodów, i stosować inne odpowiednie środki dla wzmocnienia powszechnego pokoju.
3. Doprowadzić do współdziałania międzynarodowego w rozwiązywaniu zagadnień o charakterze gospodarczym, społecznym, kulturalnym lub humanitarnym, jak również popierać i zachęcać do poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności dla wszystkich, bez względu na rasę, płeć, język lub wyznanie.
4. Być ośrodkiem uzgadniającym działalność międzynarodową, zmierzającą do osiągnięcia tych wspólnych celów.
Artykuł 2
Dla osiągnięcia celów ustalonych w artykule 1 Organizacja i jej członkowie postępować będą według następujących zasad:
1. Organizacja opiera się na zasadzie suwerennej równości wszystkich członków.
[…]
3. Wszyscy członkowie załatwiać będą swe spory międzynarodowe środkami pokojowymi w taki sposób, aby nie dopuścić do zagrożenia międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz sprawiedliwości.
4. Wszyscy członkowie powstrzymają się w swych stosunkach międzynarodowych od stosowania groźby lub użycia siły przeciwko całości terytorialnej lub niepodległości któregokolwiek państwa.
5. Członkowie Organizacji okażą jej wszelką pomoc w każdej akcji podjętej zgodnie z niniejszą Kartą i powstrzymają się od udzielenia pomocy jakiemukolwiek państwu, przeciwko któremu Organizacja zastosowała akcję prewencji lub przymusu.
B Źródło: Karta Narodów Zjednoczonych uchwalona przez konferencję założycielską ONZ w San Francisco 26 czerwca 1945 r., tekst dostępny online: ptpa.org.pl.
R3AzH9f5GXxSR
Wskaż dwa punkty, które umożliwiały społeczności międzynarodowej ONZ użycie siły wobec państwa agresora.
Odszukaj punkty, w których mowa o czynnym przeciwdziałaniu przemocy w stosunkach międzynarodowych.
Oceń szansę realizacji zapisów art. 1 p. 3 w powojennym świecie. Uzasadnij swoją opinię.
Odwołaj się do relacji między mocarstwami podczas zimnej wojny.
Wskaż dwa punkty, które umożliwiały społeczności międzynarodowej ONZ użycie siły wobec państwa agresora.
Art. 1 p. 1 i art. 2 p. 5.
Oceń szansę realizacji zapisów art. 1 p. 3 w powojennym świecie. Uzasadnij swoją opinię.
Szanse na realizację zapisów tego punktu były niewielkie. Po II wojnie światowej wykształciły się dwa zwalczające się bloki państw z ZSRS i USA na czele. Mocarstwa zawzięcie rywalizowały ze sobą na polu polityki, gospodarki i kultury oraz dążyły do zwiększenia zakresu swoich wpływów i zdobycia przewagi na świecie. Silna rywalizacja wykluczała ścisłą współpracę i sprzyjała konfliktom.
31
Ćwiczenie 6
Wyobraź sobie, że śledzisz proces powstawania Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz pierwsze lata jej działalności. Przedstaw mocne i słabe strony ONZ. Wskaż szanse związane z powstaniem tej organizacji. Wymień zagrożenia, z jakimi może się ona mierzyć. Wykorzystaj jako pomoc schemat analizy SWOT.
RweaxLEDJlEfu
RbVCxaCYJYRWO
Oceń możliwości działania ONZ w warunkach zimnej wojny; zwróć uwagę na sposób funkcjonowania instytucji ONZ, zwłaszcza Rady Bezpieczeństwa, Zgromadzenia Ogólnego, instytucji wyspecjalizowanych. Przypomnij sobie, na jakich wartościach ONZ opiera swoją działalność.
Mocne strony: do ONZ przystąpiły liczne państwa świata, zasada równości, poszanowanie suwerenności krajów, pokojowe cele, nacisk na współpracę gospodarczą i kulturalną między narodami, wspieranie idei praw człowieka. Słabe strony: prawo weta dla stałych członków Rady Bezpieczeństwa ONZ, niewielka liczba krajów w Radzie Bezpieczeństwa, taka sama waga głosu w zgromadzeniu niezależnie od wielkości i liczby ludności danego kraju, ogromna biurokracja związana z funkcjonowaniem potężnej organizacji. Szanse: budowanie wzajemnego szacunku w relacjach między narodami, skuteczne zażegnanie konfliktów, w przypadku zgody wszystkich mocarstw, rozwój współpracy gospodarczej i kulturalnej, wsparcie dla światowego dziedzictwa kultury, globalne rozwiązywanie problemów zdrowotnych, gospodarczych i środowiskowych; wsparcie dla dekolonizacji. Zagrożenia: bezsilność wobec konfliktów, w których zaangażowane są interesy mocarstw, paraliż instytucji w wyniku rywalizacji zimnowojennej, zdominowanie ONZ przez kraje zależne od ZSRS, duża liczba członków może znacząco utrudniać znajdowanie zadowalających wszystkich członków ONZ rozwiązań.
3
Ćwiczenie 7
W 1952 r. norweski artysta Per Krohg wykonał mural, który zdobi wnętrze siedziby Rady Bezpieczeństwa ONZ. Dzieło składa się z ośmiu głównych elementów: obszernej części dolnej oraz oddzielonych od siebie siedmiu paneli. Dopasuj do poszczególnych części muralu odpowiadający im opis.
W 1952 r. norweski artysta Per Krohg wykonał mural, który zdobi wnętrze siedziby Rady Bezpieczeństwa ONZ. Dzieło składa się z ośmiu głównych elementów: obszernej części dolnej oraz oddzielonych od siebie siedmiu paneli. Zapoznaj się z opisem dzieła i wykonaj polecenie.
R14BNtIuB3fas
RVUeN5DNVdBVJ
RBfWLmKInKi67
Dolna część, środek Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Dolna część, prawa strona Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Dolna część, lewa strona Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Prawy prostokątny panel Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Lewy prostokątny panel Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Owalny panel w centrum Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Skrajnie lewy panel Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Skrajnie prawy panel Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Pole górne lewe Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Pole górne prawe Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej.
Dolna część, środek Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Dolna część, prawa strona Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Dolna część, lewa strona Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Prawy prostokątny panel Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Lewy prostokątny panel Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Owalny panel w centrum Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Skrajnie lewy panel Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Skrajnie prawy panel Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Pole górne lewe Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej. Pole górne prawe Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., 2. Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., 3. W tej części dzieła widzimy smoka, trzymającego w pysku miecz, który smok próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Powyżej smoka znajduje się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., 4. Na tym panelu Krohg ukazał obraz mężczyzny stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., 5. Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej. Scena ukazywać ma wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa., 6. W tej części dzieła dominują dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszącą budowlę przypominającą ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malująca z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., 7. Scena ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Linia niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., 8. Kobieca postać wspina się po linie przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena ukazywać ma walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., 9. Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta klęczy z bukietem kwiatów w dłoni i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak obserwujący tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa - „utrzymanie świata w stanie pokoju”., 10. Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę ONZ w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po drugiej wojnie światowej.
Panel zdominowany jest przez obrazy roślinności. Widać tam też parę tańczących błaznów, postać grającą na pianinie oraz dwóch mężczyzn w tle grających na instrumentach muzycznych. Scena symbolizuje rozwój sztuk pięknych, muzyki i teatru., Artysta wyeksponował tutaj postać otwierającą okno i wpuszczającą światło słoneczne do pomieszczenia. Obok przedstawiony jest mężczyzna wyciągający kobietę z mrocznego świata poniżej. Cyfry w górnej części tego panelu symbolizują wymianę handlową, a także odejście od rywalizacji w stronę harmonii i dzielenia się zasobami., Kobieca postać wspina się po linie, przesuwając się w kierunku jaśniejszego panelu powyżej. Scena odzwierciedla walkę człowieka ze śmiercią oraz trudnościami życia., Scena ukazuje klęczące postaci: mężczyznę, kobietę i dziecko. Kobieta ma w dłoni bukiet kwiatów i podtrzymuje łokieć mężczyzny. Nad parą rozpościera się korona drzewa, na którym widać postać wręczającą dziecku pomarańczowy owoc, symbol dobroczynności. Po prawej stronie drzewa stoi młody chłopak, który obserwuje tę sielską rodzinną scenę. Panel, w zamyśle artysty, odzwierciedla główny cel Rady Bezpieczeństwa: utrzymanie świata w stanie pokoju., Na tym panelu Krohg ukazał mężczyznę stojącego obok wspiętego konia. Scenę obserwuje postać z kilofem. Ponad koniem zaś widać siedzącą kobietę z mikroskopem oraz mężczyznę spoglądającego przez teleskop. Panel ilustruje wzrost znaczenia w świecie wiedzy, nauki i zdrowia., Scena przedstawia radosny tłum, pośród którego stoi mężczyzna machający flagą ONZ, co ma podkreślać rolę Organizacji w tworzeniu pokojowego ładu na świecie po II wojnie światowej., W tej części dzieła widzimy smoka trzymającego w pysku miecz, który próbuje wyciągnąć sobie z ciała. Nad smokiem znajdują się most i pochyłe wzgórze. Po obu stronach wzgórza wspinają się ludzie: mężczyźni, kobiety i dzieci. Zdążają w kierunku białego Feniksa z rozłożonymi skrzydłami. Mityczna postać symbolizuje tutaj ONZ, której powołaniem jest zbawić ludzkość. Postaci zaś ukazują wysiłki człowieka zmierzające do wyjścia z mrocznej przeszłości wojen i niewolnictwa w kierunku lepszego życia., W tej części dzieła dominują zielone drzewa przypominające palmy i cyprysy. Po lewej stronie przedstawiono dwie postacie wznoszące budowlę, która przypomina ratusz w Oslo, po prawej zaś postać malującą z natury słońce. Scena ukazuje symbolicznie rozwój przemysłu., Scena ukazuje radosnych ludzi z różnych grup etnicznych i tło wypełnione architekturą miejską. Wstęga niebieskiego jedwabiu, którą trzymają postaci na pierwszym planie, ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki., Scena ukazuje trzech skrępowanych mężczyzn, których obejmują postacie ludzkie na panelu powyżej, symbolizuje wyzwolenie się ludzi ze stanu niewolnictwa.
Dolna część, środek
Dolna część, prawa strona
Dolna część, lewa strona
Prawy prostokątny panel
Lewy prostokątny panel
Owalny panel w centrum
Skrajnie lewy panel
Skrajnie prawy panel
Pole górne lewe
Pole górne prawe
R1LaY3Qm9TFsk
311
Ćwiczenie 8
Spośród celów i wartości ONZ zapisanych w Karcie Narodów Zjednoczonych (tekst poniżej) wskaż te, które znalazły swoje odzwierciedlenie na muralu Pera Krohga. Uzasadnij swój wybór, odwołując się do elementów jego dzieła.
1
Karta Narodów Zjednoczonych uchwalona przez konferencję założycielską ONZ w San Francisco 26 czerwca 1945 r.
Rozdział I
CELE I ZASADY
Artykuł 1
Cele Organizacji Narodów Zjednoczonych są następujące:
1. Utrzymać międzynarodowy pokój i bezpieczeństwo, stosując skuteczne środki zbiorowe dla zapobiegania zagrożeniom pokoju i ich usuwania, tłumienia aktów agresji i innych naruszeń pokoju, łagodzić i załatwiać – w drodze pokojowej, według zasad sprawiedliwości i prawa międzynarodowego – spory lub sytuacje mogące prowadzić do naruszenia pokoju.
2. Rozwijać przyjazne stosunki między narodami, oparte na poszanowaniu zasady równouprawnienia i samostanowienia narodów, i stosować inne odpowiednie środki dla wzmocnienia powszechnego pokoju.
3. Doprowadzić do współdziałania międzynarodowego w rozwiązywaniu zagadnień o charakterze gospodarczym, społecznym, kulturalnym lub humanitarnym, jak również popierać i zachęcać do poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności dla wszystkich, bez względu na rasę, płeć, język lub wyznanie.
4. Być ośrodkiem uzgadniającym działalność międzynarodową, zmierzającą do osiągnięcia tych wspólnych celów.
C Źródło: Karta Narodów Zjednoczonych uchwalona przez konferencję założycielską ONZ w San Francisco 26 czerwca 1945 r., tekst dostępny online: ptpa.org.pl.
RdLy6Q9dZ9MrN
Określ znaczenie symboliczne scen ukazanych na panelach dzieła Krohga.
Art. 1.1: Na jednym z paneli artysta ukazał wstęgę niebieskiego jedwabiu, trzymaną przez postaci na pierwszym planie, co ilustruje zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz przyszłego pokoju i wolności jednostki.
Art. 1.2: Jedna ze scen ukazuje tłum radosnych ludzi z różnych grup etnicznych.
Art. 1.3: Liczne sceny ukazują przejawy rozwoju gospodarczego, kulturalnego oraz współdziałania ludzi różnych ras, np. postaci zajmujące się nauką, sztuką oraz pomocą uciśnionym.
Art. 1.4: Postać Feniksa symbolizuje działania ONZ, które mają wyprowadzić ludzkość z epoki wojen do czasów pokoju, szczęścia i dobrobytu.