Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Korespondencja sztuk. Salvador Dalí: Płonąca żyrafa i Stanisław Grochowiak: Płonąca żyrafa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
rozpozna znaczące elementy dzieła plastycznego;
opisze obraz Salvadora Dalí Płonąca żyrafa;
wskaże środki poetyckiego wyrazu w wierszu Stanisława Grochowiaka Płonąca żyrafa i określi ich funkcje;
zinterpretuje wiersz Stanisława Grochowiaka Płonąca żyrafa;
dokona analizy porównawczej dwóch dzieł: obrazu i utworu poetyckiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Korespondencja sztuk. Salvador Dalí: Płonąca żyrafa i Stanisław Grochowiak: Płonąca żyrafa”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Ilustracja interaktywna” i multimedium w sekcji „Schemat” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Ilustracja interaktywna”.
Analiza i interpretacja tekstu Płonąca żyrafa. Nauczyciel wyświetla na tablicy zestaw poleceń do opracowania dla całej klasy:
– Identyfikacja problemu poruszonego w analizowanym utworze.
– Sformułowanie notatki z tezą interpretacyjną utworu.
Uczniowie dzielą się efektami swojej pracy na forum. Nauczyciel omawia ich propozycje. Wspólnie z uczestnikami zajęć formułuje wnioski w formie notatki.Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Schemat”. Nauczyciel czyta polecenie: Wskaż w utworze środki poetyckie i określ ich funkcję. Prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie dobierają się w kilkuosobowe grupy. Każdy zespół zapoznaje się z etapami pracy nad tekstem i dziełem sztuki. Wspólnie pracują nad poleceniami z sekcji „Schemat”.
Faza podsumowująca:
W fazie podsumowującej uczniowie pracują z sekcją „Zastanów się”. W parach lub kilkuosobowych grupach po przeanalizowaniu wszystkich wypisanych tam etapów dokonują analizy porównawczej dzieła plastycznego i utworu literackiego (jeśli nie starczy czasu podczas lekcji, uczniowie dokonują interpretacji w domu).
Praca domowa:
Dokonaj analizy porównawczej wiersza Stanisława Grochowiaka Płonąca żyrafa i obrazu Salvadora Dalí Płonąca żyrafa.
Materiały pomocnicze:
Jerzy Kwiatkowski, Ciemne wiersze Grochowiaka, [w:] Magia poezji (O poetach polskich XX wieku), Kraków 1995.
Jak przygotować i napisać interpretację? Poradnik, dostępny na stronie: cke.gov.pl.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.