Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Doktryna socjalistyczna
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
7) porównuje założenia myśli socjaldemokratycznej i katolickiej nauki społecznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje najważniejsze idee głoszone przez twórców socjalizmu demokratycznego;
definiuje pojęcia socjalizm, komunizm, socjaldemokracja;
rozróżnia idee komunizmu i socjaldemokracji;
dostrzega przyczyny narodzin dwóch nurtów lewicowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
odwrócona klasa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
śniegowa kula;
mapa myśli;
burza mózgów;
prezentacja multimedialna.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Podział na grupy. Każdy zespół przygotowuje prezentację multimedialną dotyczącą przydzielonego zagadnienia:
gr. I – Dlaczego doszło do rozłamu w szeregach socjalistów? Narodziny socjaldemokracji i porównanie z doktryną komunistyczną.
gr. II – Poglądy Ferdinanda Lassalle'a, Eduarda Bernsteina i Karola Kautskiego
gr. III – Co wyróżnia socjaldemokrację?
Uczniowie korzystają z treści e‑materiału, również audiobooka oraz innych dostępnych źródeł. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na zasady korzystania z różnorodnych źródeł informacji zgodnie z prawem.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicję socjalizmu, komunizmu i socjaldemokracji. Łączą się w czwórki, porównują swoje propozycje i tworzą wspólne warianty odpowiedzi. Następnie łączą się w coraz liczniejsze grupy, aż powstaną ogólnoklasowe definicje.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich uczniowie mogą uzupełniać przedstawione informacje i zadawać pytania prelegentom.
2. Burza mózgów i mapa myśli. Uczniowie wraz z nauczycielem tworzą schemat idei zawartych w doktrynie socjalizmu demokratycznego. Wybrana osoba podsumowuje wspólną pracę i w punktach formułuje główne założenia doktryny.
3. Dyskusja: „Oceń wpływ doktryny socjaldemokratycznej na zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw na przełomie XIX i XX w.”. Po zakończonej debacie chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się” wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Dyskusja: „W jakim stopniu dzisiejsi socjaldemokraci nawiązują do teorii socjalizmu demokratycznego sformułowanej na przełomie XIX i XX w.?”. Wspólne przedstawienie wniosków.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Andrew Heywood, Ideologie polityczne, Warszawa 2007.
Roman Tokarczyk, Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może zostać wykorzystany jako podsumowanie fazy realizacyjnej albo wstęp do dyskusji w fazie podsumowującej.