Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Jedno- i wielogenowe choroby autosomalne człowieka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz mechanizm dziedziczenia chorób autosomalnych recesywnych i dominujących.
Opiszesz objawy kliniczne chorób dziedziczonych autosomalnie recesywnie i dominująco.
Wyjaśnisz, w jaki sposób przebiega dziedziczenie chorób wielogenowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Jedno- i wielogenowe choroby autosomalne człowieka”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem i wykonali zadane ćwiczenie. Jeśli odpowiedzi uczniów bardzo się różnią lub ćwiczenie okazało się trudne, nauczyciel omawia je na forum.
Faza realizacyjna:
**Praca z multimedium („Film”).**Prowadzący wprowadza uczniów w treść polecenia nr 1: „Obejrzyj film pt. Jedno- i wielogenowe choroby autosomalne człowieka, a następnie na podstawie przedstawionych w nim informacji i własnej wiedzy opisz mechanizm dziedziczenia chorób autosomalnych recesywnych.” Uczniowie zapoznają się z filmem udostępnionym przez nauczyciela i indywidualnie opracowują swoje odpowiedzi, po czym łączą się w pary i porównują swoje rozwiązania. Następnie uczniowie w parach wykonują polecenie nr 2: krótko opisują wybraną chorobę autosomalną recesywną. Wybrane pary przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.
Mapa myśli. Uczniowie opracowują indywidualnie mapę myśli na temat jedno- i wielogenowych chorób autosomalnych (wykorzystując generator w poleceniu nr 3). Chętni/wybrani uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel uzupełnia brakujące informacje, koryguje ewentualne błędy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 6 (w którym mają za zadanie – na podstawie opisu przypadku – zaznaczyć poprawne słowa w tekście, tak aby utworzył spójną informację, którą opisany w zadaniu mężczyzna mógłby otrzymać w poradni genetycznej) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 8, wyświetlone przez nauczyciela na tablicy (mają za zadanie: określić możliwe genotypy rodziców dziecka chorego na mukowiscydozę, zapisać krzyżówkę genetyczną i podać prawdopodobieństwo wystąpienia choroby u kolejnego dziecka tej pary). Podczas wspólnych dyskusji w parze rozwiązują zadanie i uzasadniają swój wybór.
Faza podsumowująca:
Uczniowie opracowują w parach tabelę porównującą jedno- i wielogenowe choroby autosomalne człowieka.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj w domu ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film” w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.