Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Fascynacja codziennością w wierszach Kazimiery Iłłakowiczówny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje różnorodne tematy podejmowane przez autorkę i zabawę konwencjami literackimi w jej twórczości;
zrozumie, dlaczego twórczość Iłły porównywano z poezją Safony;
wskaże elementy charakterystyczne dla poezji Kazimiery Iłłakowiczówny na podstawie jej wybranych wierszy;
rozróżni i określi funkcję środków poetyckich stosowanych przez Iłłakowiczównę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat codzienności i pyta uczniów, czy codzienność może fascynować i w jaki sposób. Uczniowie przeprowadzają dyskusję.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Ustala z uczniami cele zajęć i kryteria sukcesu. Następnie prosi chętnego ucznia o głośne odczytanie wiersza Połów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel prosi chętnych uczniów o głośne odczytanie wierszy Kazimiery Iłłakowiczówny zamieszczonych w prezentacji multimedialnej.
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy i wykonują następujące zadania:
- opisują pejzaże dzieciństwa i wczesnej młodości poetki, wskazują miejsca, przestrzenie, za którymi tęskniła Iłłakowiczówna;
- odnosząc się do wiersza Skąd tutaj śpiewać, wyjaśniają, gdzie w wojennym czasie Iłłakowiczówna miała nadzieję odnaleźć natchnienie poetyckie;
- wymieniają typowe elementy pejzażu polskiego, na które powoływała się poetka w wierszach I znowu, znowu oraz Pejzaż polski;Nauczyciel wyświetla na tablicy po kolei ćwiczenia nr 1‑5. Zespół klasowy zostaje podzielony na 4‑osobowe grupy, które rozwiązują zadania na czas. Najszybsza grupa przedstawia swoje propozycje i omawia je na forum klasy. Pozostali uczniowie weryfikują przedstawione odpowiedzi. Jeśli są one poprawne, grupa wygrywa.
Pozostałe ćwiczenia uczniowie mogą wykonać w domu.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Z poezji Kazimiery Iłłakowiczówny wybierz jeden nieomawiany na lekcji wiersz i zredaguj jego szkic interpretacyjny.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/tworca/kazimiera‑illakowiczowna
https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/1357/Borkowski.A_Powr%C3%B3t_Illakowiczowny.pdf?sequence=1
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.