Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z wierszem z tomiku Połów (1926), a następnie wybierz zdania prawdziwe pośród podanych par.
Zapoznaj się z wierszem z tomiku Połów (1926), a następnie wybierz zdania prawdziwe pośród podanych par.
Kazimiera Iłłakowiczówna Straż

Sen o brzozach przydrożnych tuż za krzesłem stoi,
sen o znanym gościńcu, rowach, kędy kwiecie poziomek  już  rozkwitło… Gra — niby na flecie —
sen i coś szepce, szepce biednej głowie mojej.
Od jego kolorowych piór — jak od witraży
— cień jest koło mnie inny, dziwny i omylny.
Rozbija się uliczny gwar jak proch bezsilny
o te gałęzie brzóz, o poziomkowe kwiecie,
o was, storczyki moje, kiedyś rwane w lecie,
o łątek lot, co się nade mną waży,
o drganie cichych strun, gdy je rzęsami trącę,
o wszystkich bratków serca koło mnie czuwające.

1 Źródło: Kazimiera Iłłakowiczówna, Straż, [w:] tejże, Na nitce deszczu, wybór A. Piwkowska, Warszawa 2019, s. 110.
REpalt5be5Rmo
Sen ma charakter zwidów i natręctw.
Sen sprawia przyjemność osobie mówiącej w wierszu.

Gra snu na flecie przywodzi na myśl muzykę ludową.
Sen nie gra na flecie.

W wierszu pojawiają się środki stylistyczne.
Wiersz nie jest bogaty w środki stylistyczne.

Przedstawiony obraz poetycki dotyczy konkretnego czasu.
Obrazowanie w wierszu nie jest chronologiczne i nie odtwarza określonych w czasie wspomnień.

Ludowość w utworze związana jest z motywami roślinnymi.
Fantastyka wynika z surrealistycznych obrazów np. witraży.

Utwór ma budowę regularną i stychiczną.
Utwór należy do liryki pośredniej.
11
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z utworem Straszydlaczek. Ustal, do jakiego gatunku lub typu poezji wskazanych poniżej można zaliczyć ten utwór. Uzasadnij odpowiedź.
Zapoznaj się z utworem Straszydlaczek. Ustal, do jakiego gatunku lub typu poezji wskazanych poniżej można zaliczyć ten utwór. Uzasadnij odpowiedź.
  • poezja dziecięca

  • poezja ludowa

  • fantastyka

  • baśń lub klechda

Kazimiera Iłłakowiczówna Straszydlaczek

Taki jesteś znajomy, znajomy,
masz chodaczki, chodaczki ze słomy,
słoma kłuje, gdy się ciebie całuje,
ale to nic, bo się tego nie czuje.

Prześpiewałeś ze świerszczami do świtu,
spadłeś teraz ze środka sufitu
potargany, połaman, szurpaty,
w sukieneczce w jagody i kwiaty.

Śpij we włosach, niech nikt cię nie trąca,
zaśnij prędko nim przyjdzie służąca
z dzbankiem, z miotłą, z światłem, z mokrym drzewem,
z głośnym stukiem i radosnym śpiewem.

3 Źródło: Kazimiera Iłłakowiczówna, Straszydlaczek, [w:] tejże, Na nitce deszczu, wybór A. Piwkowska, Warszawa 2019, s. 122.
R5K2vlZg0pM8h
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

W wierszu Zjawa leśna wyszukaj środki poetyckie i określ funkcję, jaką pełnią w utworze. Uzupełnij tabelę.

W wierszu Zjawa leśna wyszukaj następujące środki poetyckie: a. animizacja, b. paralelizm składniowy, c. aliteracja, d. personifikacja, e. przenośnia, f. anafora / wyliczenie, g. zdrobnienia. Zapisz je i określ funkcję, jaką pełnią w utworze.

Kazimiera Iłłakowiczówna Zjawa leśna

A jak przejdzie lasem po leżących gęsto szpileczkach,
a jak rozplecie włosy, całe w kolorowych wstążeczkach,
a jak po mrowiskach wionie, po wystających korzeniach,
a jak się ze sosen ześlizgnie, cała w lśnieniach, w złotych drżeniach,

to głębiej zaświecą wyżłobione przez wody koleje,
westchną jałowce i świerczki, i droga się roześmieje;
i potrząśnie sierścią z borówek i wrzosów od wieków porośnięta polana;
a potem stanie w słonecznej cichości, cała południem zalana.

4 Źródło: Kazimiera Iłłakowiczówna, Zjawa leśna, [w:] tejże, Na nitce deszczu, wybór A. Piwkowska, Warszawa 2019, s. 116.
Ru3K9N5lTicTH
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R6USTkCKWCERV
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
11
Ćwiczenie 4

Podaj elementy groteskigroteskagroteskimakabrymakabramakabry w wierszu Rozmowa dwóch straszydeł.

Kazimiera Iłłakowiczówna Rozmowa dwóch straszydeł

„Gdzie byłeś?”. „Po gzymsach wysokich chodziłem,
o mało się nie zabiłem.
Chodziłem po rynnie,
a tu krew w niej płynie;
zaglądałem do komina
aż w nim trup wisi, co już gnić zaczyna.
A na strychu, w dymniku
usiadło zbrodniarzy bez liku.
Mają noże!… Noże!… Noże!”.
„O, mój Boże,
i gdzież ja się spać położę?!”.
„Chyba z daleka od domów — na dworze”.

5 Źródło: Kazimiera Iłłakowiczówna, Rozmowa dwóch straszydeł, [w:] tejże, Na nitce deszczu, wybór A. Piwkowska, Warszawa 2019, s. 123.
R1oeqqIyKhmoR
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z wierszem i uzupełnij notatkę, wybierając właściwe określenia.
Zapoznaj się z wierszem i uzupełnij notatkę, wybierając właściwe określenia.
Kazimiera Iłłakowiczówna Powrót

Wracam do prostych rzeczy — do pyłów tańczących w próżni,
do małego ślepego pająka, co się barwą od ściany nie różni,
do drżących w słocie okiennic głośnego, gorzkiego szlochu,
do szpar ciekawych w podłodze, pełnych zagadek i prochu.

Wracam z zawiłej drogi zwycięskiej, wracam z podboju
do tajni mysiej nory, ukrytej w kącie pokoju,
do strasznej śmierci dzięcioła, do przygód okropnych jeża,
do niepojętej ucieczki sowy i nietoperza.

Coraz jest prościej, ciszej, coraz bezpieczniej, jaśniej…
Wracam — jak smok znużony — do starej, starej baśni.

6 Źródło: Kazimiera Iłłakowiczówna, Powrót, [w:] tegoż, Na nitce deszczu, wybór A. Piwkowska, Warszawa 2019, s. 124.
R12raKWrOTZwO
Wiersz można uznać za regularny nieregularny, ponieważ podzielony jest na rymujące się nierymujące się środki poetyckie strofy. W wersach występują rymy dokładne niedokładne, męskie żeńskie, okalające parzyste. Ze względu na osobę mówiącą (ja liryczne) utwór można zaliczyć do liryki pośredniej liryki bezpośredniej. W strofach pojawiają się porównania homeryckie paralelizmy składniowe. Podmiot liryczny w Powrocie marzy o rzeczach codziennych niezwykłości. Należy do ludzi doświadczonych niedoświadczonych. Wraca po życiowych porażkach sukcesach do starej, starej baśni, aby przypomnieć sobie czasy dzieciństwa młodości. Powrót do tych czasów to rodzaj ucieczki w świat fantazji świat realny, która charakteryzuje się skomplikowanymi prostymi spostrzeżeniami i czynnościami oraz poczuciem bezpieczeństwa bezsilności.
21
Ćwiczenie 6

Na podstawie lektury twórczości Iłłakowiczówny, a także wiedzy na temat jej życia, ułóż pięć pytań, które mogłyby zostać zadane poetce podczas wieczoru autorskiegowieczór autorskiwieczoru autorskiego.

R138TWYBmE4xZ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Który z tematów pojawiających się w twórczości poetki jest ci najbliższy? Zaznacz jeden z nich. Swój wybór uzasadnij, odwołując się do poznanych wierszy.

R19YJ7suNneTh
Możliwe odpowiedzi: 1. Miłość, 2. Dzieciństwo i młodość, 3. Codzienność, 4. Baśniowość i fantastyka, 5. [Inny temat]
R1TrHkPnanv20
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z fragmentem wstępu Anny Piwkowskiej do tomiku Na nitce deszczu. Wypisz tematy, jakie porusza autorka w tym eseju.
Zapoznaj się z fragmentem wstępu Anny Piwkowskiej do tomiku Na nitce deszczu. Wypisz tematy, jakie porusza autorka w tym eseju.
Anna Piwkowska To jedno niech trwa na wieczność

Śmierć Feniksa to wiersze w moim przekonaniu nieco surrealistyczne, fantastyczne, przesycone konkretem, ale także alegoryczne. Myślę tutaj o cyklu Lew. Postać znalezionego i zabranego do domu Lwa jest jakby alegorią miłości, jej zwierzęcego, nieokiełznanego żywiołu. Takie wiersze jak Znalezienie lwa, Lew przeszkadza, Łabędzi podwieczorek czy Śmierć dorożkarza można czytać jak swego rodzaju opis miłosnej historii. Aż po wiersz Berceuse, gdzie rozstanie z Lwem wydaje się nieuniknione. Zamykające cykl utwory W pustyniPożegnanie to już pożegnanie z miłością, która u poetki także nabiera cech mistycznych. „Cóż tam może być takiego w Saharze,/czego Ci tutaj moja noc nie pokaże?!”, pyta opuszczona przez uczucie liryczna bohaterka. To pytanie można nazwać odwiecznym, tak jak odwieczny jest konflikt miłosny. Z kolei wiersz Pożegnanie to znowu mistyka miłości i konkret, o który Iłłakowiczówna, zgodnie ze swą zasadą twórczą, zaczepia abstrakcyjny temat jak o kotwicę:

[...]

Różnorodność poezji „Iłły” – zarówno tematyczna, jak  i formalna – a także skala jej intelektualnych i duchowych poszukiwań zachwycają krytykę literacką […]. Iłłakowiczówna ogarnia miłosnym spojrzeniem nie tylko wszystko, co dane jest jej spotkać tu na ziemi, ale także sprawy swej wiary, które w licznych wierszach przybierają formę mistycznych wizji. W tomie Połów pojawia się utwór, który jest rozmową z wyczekiwaną śmiercią, pojmowaną nie jako koniec życia, ale upragnione wybawienie i przejście z jednej rzeczywistości w inną, uwolnioną od zła i materii. Warto dodać, że Iłłakowiczówna ma wówczas 37 lat i jest u szczytu powodzenia życiowego. […]

Jednocześnie w tym samym tomie pojawiają się wiersze o upiorach, zjawach i straszydlakach. W twórczości Iłłakowiczówny świat widzialny przenika się z niewidzialnym, podkreślając romantyczne przekonanie, iż poeta widzi oczami duszy to, co jest zakryte dla oczu. Zarazem wyobraźnia poetki odkrywa dla siebie ścieżki charakterystyczne dla barokowego turpizmuturpizmturpizmu. Wierszy takich jak Rozmowa dwóch straszydeł jest w jej twórczości wiele. […]

Nic dziwnego, że poezja „Iłły” ma nie tylko swoich wielbicieli, ale także zaciekłych krytyków właśnie w kołach religijnych. W roku 1935 poetka udziela wywiadu czasopismu „Prosto z mostu”, mówiąc, że jest przeciwna każdej teorii czy ideologii, która pozwala nienawidzić człowieka, a także deklarując, iż jest bardzo wierzącą katoliczką. „Urok Iłłakowiczówny polega właśnie na tym, że jest trudna do odcyfrowania i pełna pozornych sprzeczności” – pisze recenzent „Prosto z mostu” i dodaje, iż poetka jest „najprawdziwszą dziwożonądziwożonadziwożoną, z puszczy litewskiej rodem”, a mimo swej powagi zachowała duszę dziecka. […] Swojej ścieżki religijnej szuka sama, prowadzą ją duchowe przełomy i pogłębiająca się samoświadomość.

7 Źródło: Anna Piwkowska, To jedno niech trwa na wieczność, [w:] Kazimiera Iłłakowiczówna, Na nitce deszczu, Warszawa 2019, s. 5–36.
RE4vjn3y8Nrpq
(Uzupełnij).
Praca domowa

Z poezji Kazimiery Iłłakowiczówny wybierz jeden nieomawiany na lekcji wiersz i zredaguj jego szkic interpretacyjny.

groteska
groteska

(fr. grotesque – dziwaczny, dziwaczność) – określenie szczególnego rodzaju komizmu, którego właściwością jest odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa, prowadzące do powstania zdeformowanego obrazu rzeczywistości; charakterystyczne dla groteski jest współwystępowanie elementów tragizmu i komizmu, czy kontrastu, które służą celom satyrycznym lub parodystycznym; utwór literacki o elementach komicznie przejaskrawionych, nieprawdopodobnych, karykaturalnych

makabra
makabra

(fr. macabre) – okropność, koszmar, dominacja elementów grozy, groteski i czarnego humoru; jest to także coś przerażającego i śmiesznego zarazem

wieczór autorski
wieczór autorski

spotkanie czytelników z autorem, na którym promuje on wydaną niedawno powieść lub tomik poezji, opowiada też o procesie twórczym; autor na takim spotkaniu, czytając swoje utwory lub ich fragmenty, często przybliża ich sens i zdradza swoje intencje; odpowiada na pytania czytelników, tłumaczy przyjętą strategię pisania, „zaprzyjaźnia się” z miłośnikami swoich książek; ironiczny obraz spotkania poety i czytelników przedstawia Wisława Szymborska w wierszu Wieczór autorski

turpizm
turpizm

nurt w literaturze i sztuce, wyrażający się w szczególnym zainteresowaniu przedmiotami i zjawiskami nieestetycznymi

dziwożona
dziwożona

w mitologii słowiańskiej boginka wodząca ludzi po bagnach i uroczyskach