Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Kim jest bohater Kartoteki?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje Kartotekę jako antydramat;
wyjaśni, w jaki sposób można odczytywać Kartotekę;
scharakteryzuje bohatera utworu Kartoteka;
zinterpretuje kompozycję Kartoteki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się przed lekcją z utworem Kartoteka Tadeusza Różewicza. Przynoszą również lekturę na lekcję.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący wyświetla na tablicy i przybliża uczniom temat zajęć. Następnie prosi uczniów, aby zgłosili swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”, następnie w grupach charakteryzują głównego bohatera dramatu Kartoteka. Swoje oceny i spostrzeżenia ilustrują cytatami z utworu. Nauczyciel wskazuje na spustoszenie wewnętrzne Bohatera i pyta uczniów o przyczyny i konsekwencje tej pustki.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na język i kompozycję dramatu Różewicza. Informuje m.in. o dowolnym układzie scen, które są ilustracją świadomości głównego bohatera utworu.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”, dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia. Po każdym ćwiczeniu wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.
Faza podsumowująca:
Na podstawie wykładu prof. Andrzeja Franaszka uczniowie charakteryzują tło przeżyć i doświadczeń Tadeusza Różewicza. Ustalają, w jakim stopniu wpłynęło na kreację antybohatera Kartoteki.
Praca domowa:
Jak cytaty z wierszy Tadeusza Różewicza, wspomniane przez prof. Franaszka: „nowy człowiek to rura kanalizacyjna/ przepuszcza przez siebie/ wszystko”; „człowiek współczesny spada we wszystkich kierunkach / równocześnie” poszerzają interpretację bohatera Kartoteki? Omów je.
Materiały pomocnicze:
Tadeusz Różewicz, Kartoteka. Kartoteka rozrzucona, Kraków 1997.
Majchrowski Z., Różewicz, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2002.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja TED” do podsumowania lekcji.