Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Sztuka i architektura renesansu w Europie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jakie znaczenie dla renesansu miały wzorce antyczne;
charakteryzuje elementy architektury renesansu, zarówno w przypadku budynków sakralnych, jak i świeckich;
wymienia najważniejszych artystów renesansowych: malarzy, rzeźbiarzy i architektów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Sztuka i architektura renesansu w Europie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać zadania.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Mogą podzielić się na trzy grupy: pierwsza opracuje zagadnienie architektury renesansowej, druga – malarstwa, a trzecia – rzeźby.
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz wyświetla na tablicy temat lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wskazani przed lekcją uczniowie prezentują i omawiają efekty swojej pracy. Przedstawiają najważniejsze cechy sztuki i architektury renesansu, nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniając ich wypowiedzi.
Uczniowie na podstawie własnej wiedzy przygotowują mapę pojęć do tematu „Sztuka i architektura renesansu w Europie”. Przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.
Praca z multimedium („Wirtualny spacer”). Uczniowie dzielą się na cztero- lub pięcioosobowe grupy i zapoznają z sekcją „Wirtualny spacer”. Następnie w tych grupach wykonują polecenia z nim związane. Najpierw skupiają się na poleceniu nr 2, wymieniając najważniejsze cechy architektury renesansowej widoczne w budynkach w centrum Antwerpii. Wybrani przedstawiciele grup udzielają odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą dopowiadać ważne według nich informacje. Podobnie uczniowie pracują przy poleceniu nr 3, wymieniając nawiązania do antyku obecne w architekturze centrum Antwerpii. Na koniec nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej dotyczącej zagadnień merytorycznych związanych z cechami architektury renesansowej i nawiązaniami do starożytności.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1, 2 i 3. Wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji „Sztuka i architektura renesansu w Europie” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Nauczyciel omawia przebieg zajęć oraz pracę uczniów, ocenia również przdstawioną prezentację.
Praca domowa:
Przygotuj krótką prezentację (biogram) wybranego twórcy renesansowej sztuki lub architektury.
Materiały pomocnicze:
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.
Wskazówki metodyczne:
Wirtualny spacer może być wykorzystany w ramach lekcji powtórzeniowej oraz jako wsparcie dla uczniów w opracowywaniu ich prezentacji.