Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Sztuka i architektura renesansu w Europie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XV. Czasy renesansu. Uczeń:
3) charakteryzuje sztukę renesansową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, jakie znaczenie dla renesansu miały wzorce antyczne;

  • charakteryzuje elementy architektury renesansu, zarówno w przypadku budynków sakralnych, jak i świeckich;

  • wymienia najważniejszych artystów renesansowych: malarzy, rzeźbiarzy i architektów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Sztuka i architektura renesansu w Europie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać zadania.

  2. Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Mogą podzielić się na trzy grupy: pierwsza opracuje zagadnienie architektury renesansowej, druga – malarstwa, a trzecia – rzeźby.

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz wyświetla na tablicy temat lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
    Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Wskazani przed lekcją uczniowie prezentują i omawiają efekty swojej pracy. Przedstawiają najważniejsze cechy sztuki i architektury renesansu, nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniając ich wypowiedzi.

  2. Uczniowie na podstawie własnej wiedzy przygotowują mapę pojęć do tematu „Sztuka i architektura renesansu w Europie”. Przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.

  3. Praca z multimedium („Wirtualny spacer”). Uczniowie dzielą się na cztero- lub pięcioosobowe grupy i zapoznają z sekcją „Wirtualny spacer”. Następnie w tych grupach wykonują polecenia z nim związane. Najpierw skupiają się na poleceniu nr 2, wymieniając najważniejsze cechy architektury renesansowej widoczne w budynkach w centrum Antwerpii. Wybrani przedstawiciele grup udzielają odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą dopowiadać ważne według nich informacje. Podobnie uczniowie pracują przy poleceniu nr 3, wymieniając nawiązania do antyku obecne w architekturze centrum Antwerpii. Na koniec nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej dotyczącej zagadnień merytorycznych związanych z cechami architektury renesansowej i nawiązaniami do starożytności.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1, 2 i 3. Wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie lekcji „Sztuka i architektura renesansu w Europie” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć oraz pracę uczniów, ocenia również przdstawioną prezentację.

Praca domowa:

  1. Przygotuj krótką prezentację (biogram) wybranego twórcy renesansowej sztuki lub architektury.

Materiały pomocnicze:

  • Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.

  • Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.

  • E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.

  • Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.

Wskazówki metodyczne:

Wirtualny spacer może być wykorzystany w ramach lekcji powtórzeniowej oraz jako wsparcie dla uczniów w opracowywaniu ich prezentacji.