1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przyporządkuj do numerów obrazów nazwiska ich autorów oraz tytuły.

R1cz7zvnIWX8I
Ilustracja A Możliwe odpowiedzi: 1. Michał Anioł, 2. Szkoła Ateńska, 3. Narodziny Wenus, 4. Rafael Santi, 5. Czterej jeźdźcy Apokalipsy, 6. Leonardo da Vinci, 7. Dama z gronostajem, 8. Stworzenie Adama, 9. Albrecht Dürer, 10. Sandro Botticelli, 11. Tycjan, 12. Karol V w fotelu Ilustracja B Możliwe odpowiedzi: 1. Michał Anioł, 2. Szkoła Ateńska, 3. Narodziny Wenus, 4. Rafael Santi, 5. Czterej jeźdźcy Apokalipsy, 6. Leonardo da Vinci, 7. Dama z gronostajem, 8. Stworzenie Adama, 9. Albrecht Dürer, 10. Sandro Botticelli, 11. Tycjan, 12. Karol V w fotelu Ilustracja C Możliwe odpowiedzi: 1. Michał Anioł, 2. Szkoła Ateńska, 3. Narodziny Wenus, 4. Rafael Santi, 5. Czterej jeźdźcy Apokalipsy, 6. Leonardo da Vinci, 7. Dama z gronostajem, 8. Stworzenie Adama, 9. Albrecht Dürer, 10. Sandro Botticelli, 11. Tycjan, 12. Karol V w fotelu Ilustracja D Możliwe odpowiedzi: 1. Michał Anioł, 2. Szkoła Ateńska, 3. Narodziny Wenus, 4. Rafael Santi, 5. Czterej jeźdźcy Apokalipsy, 6. Leonardo da Vinci, 7. Dama z gronostajem, 8. Stworzenie Adama, 9. Albrecht Dürer, 10. Sandro Botticelli, 11. Tycjan, 12. Karol V w fotelu Ilustracja E Możliwe odpowiedzi: 1. Michał Anioł, 2. Szkoła Ateńska, 3. Narodziny Wenus, 4. Rafael Santi, 5. Czterej jeźdźcy Apokalipsy, 6. Leonardo da Vinci, 7. Dama z gronostajem, 8. Stworzenie Adama, 9. Albrecht Dürer, 10. Sandro Botticelli, 11. Tycjan, 12. Karol V w fotelu Ilustracja F Możliwe odpowiedzi: 1. Michał Anioł, 2. Szkoła Ateńska, 3. Narodziny Wenus, 4. Rafael Santi, 5. Czterej jeźdźcy Apokalipsy, 6. Leonardo da Vinci, 7. Dama z gronostajem, 8. Stworzenie Adama, 9. Albrecht Dürer, 10. Sandro Botticelli, 11. Tycjan, 12. Karol V w fotelu
R13xBlSOuFJEW
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Nazwij technikę opisaną w poniższym tekście źródłowym.

Np. jeśli widzimy kilka budowli (znajdujących się) po drugiej stronie jakiegoś muru i wszystkie one wystają na tę samą wysokość ponad skraj muru, a chcesz w malowidle ukazać, że jedna z nich znajduje się dalej niż druga, należy wtedy przedstawić powietrze jakoby nieco grubsze. Wiesz, że najodleglejsze rzeczy, jak np. góry, widziane w takim powietrzu, gdy słońce jest na wschodzie, wydają się błękitne, prawie koloru powietrza; przeto pierwszy (najbliższy) budynek ponad rzeczonym murem zrobisz w jego własnym kolorze, dalszy zrobisz mniej wyraźny i więcej błękitny, ten, który chcesz ukazać jako jeszcze nieco dalszy, zrobisz jeszcze nieco bardziej błękitny, a ten, który chcesz ukazać jako pięć razy bardziej oddalony, zrób pięć razy bardziej błękitny. Dzięki tej regule w budowlach ograniczonych u dołu jedną linią, a sięgających tej samej wysokości, jasno poznajemy, która jest bardziej oddalona i która większa od drugiej.

1 Cytat za:Materiały źródłowe do historii kultury. Odrodzenie, oprac. M. Demska-Trębaczowa, Warszawa 1981, s. 60.
RIxfhKLeLWrrB
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się poniższej ilustracji i uzupełnij zamieszczone pod nią zdania.

Zapoznaj się z opisem poniższej ilustracji i uzupełnij zamieszczone pod nią zdania.

R7e9UsTtwCOvT
Człowiek witruwiański.
Źródło: Gallerie dell’Accademia/Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1AuqcgaNiUUM
Przedstawiony wyżej rysunek został wykonany przez 1. Michała Anioła, 2. renesansowych Włoch, 3. Albrechta Dürera, 4. antropocentryzmu, 5. starożytnego Rzymu, 6. Leonarda da Vinci, 7. średniowiecznej Francji, 8. teocentryzmu i nosi tytuł „Człowiek witruwiański”, został bowiem wykonany jako ilustracja do dzieła „O architekturze ksiąg dziesięcioro” Witruwiusza, który był jednym z najwybitniejszych architektów 1. Michała Anioła, 2. renesansowych Włoch, 3. Albrechta Dürera, 4. antropocentryzmu, 5. starożytnego Rzymu, 6. Leonarda da Vinci, 7. średniowiecznej Francji, 8. teocentryzmu. Rysunek jest wyrazem dominującego w czasach jego twórcy 1. Michała Anioła, 2. renesansowych Włoch, 3. Albrechta Dürera, 4. antropocentryzmu, 5. starożytnego Rzymu, 6. Leonarda da Vinci, 7. średniowiecznej Francji, 8. teocentryzmu.
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj zamieszczone pod nim polecenie.

1
List papieża Leona X do Rafaela Santi

Ponieważ prócz opanowania sztuki malarskiej, w której zdaniem wszystkich ludzi celujesz, posiadasz według architekta Bramantego równie znakomitą zdolność wznoszenia gmachów tak, że można ci powierzyć dalszą budowę świątyni przez niego rozpoczętą, a nadto byś sam wykazał wobec nas obszernie i fachowo swoje zdolności, sporządzając plan tego kościoła taki, jaki sobie życzyliśmy, i przedstawiłeś sposób budowy. I ponieważ nic dla nas nie jest tak ważne, jak zbudowanie tego przybytku jak najwspanialej i najszybciej, ustanawiamy cię kierownikiem budowy z pensją 300 złotych, które ci wypłacą corocznie nasi skarbnicy z pieniędzy zbieranych na budowę kościoła i nam przynoszonych. Jeżeli zechcesz, wypłacać ci będą na moje zlecenie bezzwłocznie pensję w oznaczonym czasie w ustalonych ratach, nawet co miesiąc. Zachęcam cię, abyś podjął się tego obowiązku, a przy sprawowaniu tego pamiętał o swej sławie i dobrym imieniu, które powinieneś wyrobić sobie już w młodym wieku, byś miał nadzieję naszej ojcowskiej wobec siebie życzliwości, pamiętał w końcu także o świątyni, która spośród wszystkich na świecie była zawsze największa i najznaczniejsza, o jej godności i sławie i o szacunku, jakim winniśmy darzyć księcia apostołów św. Piotra. […] Dane l sierpnia 1514 r. w Rzymie.

2 Źródło: List papieża Leona X do Rafaela Santi, [w:] Materiały źródłowe do historii kultury. Odrodzenie, oprac. M. Demska-Trębaczowa, Warszawa 1981, s. 44.
R7DBqwZ2ODETT
Nazwa kościoła: (Uzupełnij) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentem traktatu Andreasa Karlstadta z 1522 r. i oceń wpływ prezentowanych przez niego poglądów na rozwój sztuki.

1
Fragment traktatu Andreasa Karlstadta

1. To że mamy obrazy w kościołach i domach Bożych jest niesłuszne i przeciwne I przykazaniu. Nie powinieneś mieć obcych Bogów.

2. To że rzeźbione i malowane bałwany olejne stoją nadal na ołtarzach jest jeszcze szkodliwsze i bardziej diabelskie.

3. Dlatego byłoby dobrym, koniecznym, godnym pochwały i zaiste boskim działaniem, aby je znieść i uznać Prawo i Sąd Pisma Świętego. […]

Papież Grzegorz nie zapomniał o swych papieskich zwyczajach i nakazał oddawać obrazom taką cześć, jaką Bóg przeznaczył tylko swemu Słowu, mówiąc iż obrazy są księgami prostych ludzi. Czyż nie jest to zwykłe oszustwo i diabelski wtręt? Owieczki Chrystusowe mają więc używać oszukańczych książek i przykładów. […]

Ponieważ więc te obrazy są nieme i głuche, ani nie widzą, ani nie słyszą, niczego nie mogą nauczyć, ani z kolei nauczać, i niczego innego nie przybliżają prócz zwykłego ciała, które do niczego nie służy. Z tego wynika, iż do niczego też nie służą. Ale słowo Boże jest duchowe i tylko ono pomaga wiernemu.

Dlatego nieprawdą jest, iż obrazy są księgami ludzi prostych. Albowiem nie mogą oni nauczyć się zbawienia, ani też zaczerpnąć z obrazu czegokolwiek służącego zbawieniu lub życiu chrześcijańskiemu.

3 Źródło: Fragment traktatu Andreasa Karlstadta, [w:] Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce. 1500–1600, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1985, s. 114–115.
Ri06l2lu3DQd2
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj ilustrację, a następnie wykonaj zamieszczone pod nią polecenia.

RimkaDLr1umaD
Projekt kuszy według jednego z artystów renesansowych.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RpMIvN0ZtOtcH
Wskaż autora rysunku: Możliwe odpowiedzi: 1. Leonardo da Vinci, 2. Michał Anioł, 3. Rafael Santi, 4. Sandro Botticelli
RR0FfcpI8El3i
(Uzupełnij).
R1atoO8rI6Crg
Który z wymienionych artystów projektował machiny wojenne? Możliwe odpowiedzi: 1. Leonardo da Vinci, 2. Michał Anioł, 3. Rafael Santi, 4. Sandro Botticelli
31
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj poniższą fotografię i na podstawie przedstawionej na niej budowli wymień trzy charakterystyczne cechy architektury renesansowej.

RslyNi3ebO9iE
Palazzo Canossa w Weronie.
Źródło: Lo Scaligero, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1RVmZVikrIln
(Uzupełnij).
RVLpaYDvXXeCU
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i na jego podstawie wykonaj zamieszczone pod nim polecenia.

1
Leonardo da Vinci uwagi o naukach i sztuce (Pewność nauk matematycznych)

Kto gani najwyższą pewność matematyki, żywi się bałamuctwem i nigdy nie nakaże milczenia sprzecznościom nauk sofistycznych, które uczą tylko wiecznego wrzasku.

(Nauki prawdziwe opierają się na doświadczeniu zmysłowym) […] Prawdziwe są te nauki, które doświadczenie przesączyło przez zmysły, nakazując milczenie językowi kłótników i które nie karmią swych badaczy snem, lecz zawsze od pierwszych prawdziwych i znanych zasad postępują stopniowo i konsekwentnie dochodzą do końca; jak to widać w zasadniczych naukach matematycznych, to jest w naukach o liczbie i mierze, nazywanych arytmetyką i geometrią, które podają jak najprawdziwsze sądy o ilości nieciągłej i ciągłej. Tam nikt nie będzie dowodził, że dwa razy trzy jest więcej lub mniej niż sześć ani że suma kątów trójkąta jest mniejsza od dwóch kątów prostych, lecz w wieczystej ciszy skonały wszystkie sporne sprawy, doprowadzone zgodnie do końca przez swych wyznawców, czego nie zdołają uczynić kłamliwe nauki spekulatywne. A jeśli powiesz, że te nauki prawdziwe i znane należą do rodzaju nauk mechanicznych, gdyż muszą się skończyć działaniem rąk, to powiem to samo o wszystkich sztukach przechodzących przez ręce rzeźbiarzy, które są rodzajem rysunku, części malarstwa; i astrologia i inne nauki przechodzą przez działanie rąk, lecz wpierw są wytworem umysłowym, jak malarstwo, które istnieje najpierw w umyśle swego wynalazcy i nie może dojść do doskonałości bez działania rąk. Malarstwo stawia najpierw swe naukowe i prawdziwe zasady, co to jest ciało zacienione i co to jest cień pierwotny i cień pochodny, i co to jest światło: co to jest ciemność, jasność, barwa, ciało, kształt, położenie, odległość, bliskość, ruch i spoczynek, które dają się pojąć wyłącznie umysłem, bez działania rąk. I to będzie nauka o malarstwie, która pozostaje w umyśle oddających się tej sztuce, a z niej rodzi się potem działanie, daleko godniejsze niż wymienione wyżej poznanie i wiedza.

(Malarz powinien znać anatomię) Malarz, który posiadł znajomość natury nerwów, mięśni, ścięgien, będzie wiedział przy ruchu członka, ile nerwów i jakie są tego powodem; który mięsień nabrzmiewając jest przyczyną skrótu owego nerwu i jakie struny, zmienione w najdelikatniejsze chrząstki, otaczają i skupiają ten mięsień, l tak stanie się pełnym rozmaitości i wszechstronnym demonstratorem mięśni, które tłumaczą wszystkie czynności figur, i nie będzie czynił jako ci, którzy w przeróżnych postawach pokazują zawszę te same szczegóły na rękach, nogach, piersiach i grzbietach, co zaliczyć trzeba do niemałych wad.

4 Źródło: Leonardo da Vinci uwagi o naukach i sztuce (Pewność nauk matematycznych), [w:] Józef Gierowski, Józef Leszczyński, Historia dla klasy 2 liceum ogólnokształcącego, Warszawa 1979, s. 75–76.
RfexsQEPxGye2
(Uzupełnij).