Dla nauczyciela
Autor: Sabina Świtała
Przedmiot: Język polski
Temat: Choć się nigdy, nigdzie połączyć nie mamy
... Rozłączenie Juliusza Słowackiego jako świadectwo emocjonalnej bliskości dwóch osób
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje bohaterów lirycznych wiersza Rozłączenie Juliusza Słowackiego;
wskazuje środki stylistyczne i określa ich funkcję w utworze;
interpretuje fragmenty utworu, uwzględniając wpisane w nie symbole;
uzupełnia profil bohatera lirycznego na portalu społecznościowym;
opisuje uczucie przedstawione w tekście.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
metoda oglądowa;
pogadanka;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem;
metody aktywizujące – historyjka, profil na portalu społecznościowym.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego;
praca w parach.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
schematy do uzupełnienia profilu w mediach społecznościowych.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z pytaniami i zagadnieniami. Prosi, aby zastanowili się nad odpowiedziami w momencie czytania sekcji „Przeczytaj”.
2. Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczestnicy zajęć po cichu czytają materiał zamieszczony w „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o odpowiedzi na zagadnienia, które wcześniej zostały przedstawione. Nauczyciel pomaga uczniom w interpetacji.
2. Nauczyciel za pomocą rzutnika udostępnia uczniom film z sekcji multimedialnej. Uczniowie indywidualnie opracowują polecenia 1 i 2. Następnie wspólnie układają pytania, które jeszcze można zadać do treści filmu. Wybierają dwa z tych pytań i wskazani uczniowie podają do nich odpowiedzi.
3. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1, 2, 3, 5, 6, 9. Wyniki pracy omawiane są na forum. Nauczyciel dopowiada i wyjaśnia ewentualne niejasności.
4. Prowadzący rozdaje uczniom schematy profilu tworzonego w mediach społecznościowych. Młodzież, pracując w parach, uzupełnia profil osoby wypowiadającej się w wierszu i proponuje kilka postów, które mogłyby zostać przez tę osobę opublikowane.
Faza podsumowująca
1. Prowadzący pyta, jak uczniowie określiliby miłość opisaną w tekście. Prosi o wskazanie kochanków znanych z literatury, filmu, których uczucie można by porównać do uczucia kochanków z utwory Rozłączenie. Wskazane osoby udzielają odpowiedzi, wymieniają bohaterów i uzasadniają swój wybór.
Praca domowa:
1) Napisz pracę, w której przedstawisz różne oblicza miłości. Odwołaj się do tekstów kultury z różnych epok literackich.
2) Napisz własną interpretację wiersza Rozłączenie Juliusza Słowackiego. W swojej pracy zwróć uwagę na elementy opisu typowe dla romantyzmu oraz uwzględnij wybrane konteksty, np. historycznoliteracki, historyczny, biograficzny. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.
3) Obejrzyj galerię obrazów przedstawiających Jezioro Genewskie (Lemańskie), a następnie wyodrębnij z wiersza Rozłączenie fragmenty z opisem krajobrazu. Jakie wizualne wrażenie one wywołują?
Materiały pomocnicze:
M. Inglot, „Rozłączenie” Juliusza Słowackiego w kontekście literackich obrazów nostalgii poety, „Kwartalnik Opolski” 2000, nr 1, s. 27‑38.
J. Węgiełek, O miłości romantycznej, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1973, nr 3 (9), s. 84‑99.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium bazowe można wykorzystać w części wprowadzającej do zajęć, aby zapoznać uczniów z tekstem Juliusza Słowackiego. Nauczyciel może również zaproponować uczestnikom zajęć stworzenie własnej grafiki do tekstu romantycznego twórcy.