Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Sabina Świtała

Przedmiot: Język polski

Temat: Choć się nigdy, nigdzie połączyć nie mamy... Rozłączenie Juliusza Słowackiego jako świadectwo emocjonalnej bliskości dwóch osób

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • charakteryzuje bohaterów lirycznych wiersza Rozłączenie Juliusza Słowackiego;

  • wskazuje środki stylistyczne i określa ich funkcję w utworze;

  • interpretuje fragmenty utworu, uwzględniając wpisane w nie symbole;

  • uzupełnia profil bohatera lirycznego na portalu społecznościowym;

  • opisuje uczucie przedstawione w tekście.

Strategie nauczania

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania

  • metoda oglądowa;

  • pogadanka;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • praca z tekstem;

  • metody aktywizujące – historyjka, profil na portalu społecznościowym.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • schematy do uzupełnienia profilu w mediach społecznościowych.

Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca

1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z pytaniami i zagadnieniami. Prosi, aby zastanowili się nad odpowiedziami w momencie czytania sekcji „Przeczytaj”.

RtFAOzAi8Wtxw1
Prezentacja.

2. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna

1. Uczestnicy zajęć po cichu czytają materiał zamieszczony w „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o odpowiedzi na zagadnienia, które wcześniej zostały przedstawione. Nauczyciel pomaga uczniom w interpetacji.

2. Nauczyciel za pomocą rzutnika udostępnia uczniom film z sekcji multimedialnej. Uczniowie indywidualnie opracowują polecenia 1 i 2. Następnie wspólnie układają pytania, które jeszcze można zadać do treści filmu. Wybierają dwa z tych pytań i wskazani uczniowie podają do nich odpowiedzi.

3. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1, 2, 3, 5, 6, 9. Wyniki pracy omawiane są na forum. Nauczyciel dopowiada i wyjaśnia ewentualne niejasności.

4. Prowadzący rozdaje uczniom schematy profilu tworzonego w mediach społecznościowych. Młodzież, pracując w parach, uzupełnia profil osoby wypowiadającej się w wierszu i proponuje kilka postów, które mogłyby zostać przez tę osobę opublikowane.

Faza podsumowująca

1. Prowadzący pyta, jak uczniowie określiliby miłość opisaną w tekście. Prosi o wskazanie kochanków znanych z literatury, filmu, których uczucie można by porównać do uczucia kochanków z utwory Rozłączenie. Wskazane osoby udzielają odpowiedzi, wymieniają bohaterów i uzasadniają swój wybór.

Praca domowa:

1) Napisz pracę, w której przedstawisz różne oblicza miłości. Odwołaj się do tekstów kultury z różnych epok literackich.

2) Napisz własną interpretację wiersza Rozłączenie Juliusza Słowackiego. W swojej pracy zwróć uwagę na elementy opisu typowe dla romantyzmu oraz uwzględnij wybrane konteksty, np. historycznoliteracki, historyczny, biograficzny. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.

3) Obejrzyj galerię obrazów przedstawiających Jezioro Genewskie (Lemańskie), a następnie wyodrębnij z wiersza Rozłączenie fragmenty z opisem krajobrazu. Jakie wizualne wrażenie one wywołują?

RTqFlBboOJaGv
(Uzupełnij).
1

Materiały pomocnicze:

M. Inglot, „Rozłączenie” Juliusza Słowackiego w kontekście literackich obrazów nostalgii poety, „Kwartalnik Opolski” 2000, nr 1, s. 27‑38.

J. Węgiełek, O miłości romantycznej, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1973, nr 3 (9), s. 84‑99.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium bazowe można wykorzystać w części wprowadzającej do zajęć, aby zapoznać uczniów z tekstem Juliusza Słowackiego. Nauczyciel może również zaproponować uczestnikom zajęć stworzenie własnej grafiki do tekstu romantycznego twórcy.