Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Paweł Bącal, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jakie parametry wpływają na jakość stopów?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia podstawowe zastosowania stopów;

  • podaje przykład, że jakość stopu wpływa na możliwości jego zastosowania;

  • przedstawia przykładowe parametry, wpływające na jakość stopów.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: dlaczego jedne gwoździe łatwo się zginają, uniemożliwiając ich wbicie, a inne nie?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół wyrażenia „parametry a jakość stopu”?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel inicjuje dyskusję w kontekście zastosowania stopów. Uczniowie odpowiadają wspólnie na pytanie: czy wszystkie stopy mają jednakowe właściwości.

  2. Podopieczni zastanawiają się, jakie parametry wpływają na jakość stopów. W tym celu mają w parach przeanalizować e‑materiał oraz grafikę interaktywną. Uczniowie mają możliwość swobodnej manipulacji suwakami w grafice i samodzielnej oceny, jak zmiana wybranego parametru wpływa na jakość i cenę stopu. Uczniowie mogą również samodzielnie proponować i konsultować z nauczycielem inne czynniki mogące mieć wpływ na jakość i cenę stopów. Uczniowie manipulując suwakami swoje spostrzeżenia zapisują w zeszytach.

  3. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat parametrów wpływających na jakość stopów, objaśnia znaczenie poszczególnych parametrów. Prowadzący podkreśla, że jakość może być różnie definiowana. Zwraca uwagę na to, co wpływa na jakość przedmiotów i materiałów. W trakcie dyskusji nadmienia o tym, że przedmiotów należy używać zgodnie z ich przeznaczeniem i w ramach określonych obciążeń (ich wytrzymałości).

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jakie znasz podstawowe zastosowania stopów? Jakie parametry wpływają na jakość stopów?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co był dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafikę interaktywną uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowywania się do zajęć lub do sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie znasz podstawowe zastosowania stopów?

  • Jakie parametry wpływają na jakość stopów?