Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy wodorki reagują z innymi wodorkami?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje budowę wodorków;
określa właściwości wodorków;
pisze równania reakcji chemicznych, w których wodorki występują jako substraty;
projektuje doświadczenie, za pomocą którego sprawdzi, czy wodorki reagują ze sobą.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
technika zdań podsumowujących;
technika kieszeń i szuflada;
symulacja interaktywna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów, którzy starają się odpowiedzieć na pytanie: Jak przebiegają reakcje miedzy wodorkami?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – pokaz uczniowski „Badanie reakcji wodorku wapnia z wodą”. Nauczyciel wybiera ucznia do roli asystenta, przeprowadzającego doświadczenie w jego obecności. Wybrana osoba wybiera odpowiednie szkło i odczynniki znajdujące się na stole laboratoryjnym, a następnie przeprowadza doświadczenie wg instrukcji, zawartej w materiałach pomocniczych. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równanie reakcji chemicznej, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Nauczyciel dzieli losowo klasę na trzy grupy i rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Każda grupa poszukuje w e‑materiale informacji o reakcji wskazanego wodorku z innymi wodorkami: , , . Po wyznaczonym czasie chętne osoby omawiają efekty pracy grupy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Pozostali weryfikują poprawność wypowiedzi. Nauczyciel ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Nauczyciel odsyła uczniów do symulacji interaktywnej w e‑materiale. W parach zapoznają się z medium bazowym i wykonują zawarte tam ćwiczenia.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania 4‑8. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne kwestie, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłam/łem się...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie jego nieobecności na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Układy okresowy pierwiastków chemicznych.
Nauczyciel przygotowuje sklerotki (karteczki samoprzylepne). 3. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Które wodorki reagują z wodą?
Jakie produkty powstają w reakcji wodorków metali II grupy układu okresowego (z wyjątkiem berylu) z wodą?
Czy wodorki o charakterze kwasowym reagują z amoniakiem?
Doświadczenie chemiczne:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewka, pęseta, pipeta.
Odczynniki chemiczne: wodorek wapnia, woda destylowana, alkoholowy roztwór fenoloftaleiny.
Instrukcja wykonania:
Wlej wody do połowy zlewki.
Wrzuć grudkę wodorku wapnia do zlewki z wodą.
Obserwuj zmiany.
Dodaj kilka kropel alkoholowego roztworu fenoloftaleiny do całej zawartości w zlewce.
Obserwuj zmiany.
Karta charakterystyki substancji.
Karta pracy ucznia: