Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: O zachowaniu się przy stole – średniowieczny podręcznik savoir‑vivre'u
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
dokona analizy wiersza Słoty O zachowaniu się przy stole, aby ustalić, jakie zachowania biesiadników zostały ocenione krytycznie;
wykaże, że tekst Słoty ma charakter melorecytatywu;
wyjaśni, dlaczego – według Słoty – należy się szacunek kobietom;
napisze tekst, w którym wyjaśnisz, w jaki sposób uczestnicy uczty mają okazywać szacunek kobietom.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zastanawiają się, czym jest savoir‑vivre. Jakie zasady są związane z tym pojęciem? Co świadczy o tym, że nasze zachowanie przy stole jest właściwe?
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie związane z tematem lekcji: Jakie zasady są związane z savoir‑vivrem? Co świadczy o tym, że nasze zachowanie przy stole jest właściwe? Następnie informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Uczniowie podają własne propozycje. Każda z nich zostaje zapisana przez moderatora. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Na tablicy zostają tylko te, które się nie powielają i które zostały przez uczniów uznane za właściwe odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Uczniowie zapoznają się z wykładem prof. Pawła Stępnia na temat pieśni Słoty o chlebowym stole. Na podstawie tej opowieści redagują w parach notatkę na temat różnic w obyczajowości biesiadnej między średniowieczem a następnymi epokami. Jeżeli starczy czasu, ćwiczenie to może przybrać formę plakatu.
Dyskusja. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań, które zadaje uczniom: Czego możemy się dowiedzieć z pieśni Słoty o kulturze rycerskiej? Jaki wzorzec osobowy wyłania się z pieśni?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na postawione pytania i podsumowują rozmowę.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie w zespołach kilkuosobowych wspólnie rozwiązują ćwiczenia. Omawiają odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy zamieszczone przy walizce i koszu.
Nauczyciel odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału: Ułóż przemówienie, w którym zawrzesz pouczenia dotyczące zachowania się przy stole. Koniecznie wykorzystaj Wiersz o zachowaniu się przy stole oraz zamieszczony w sekcji „Sprawdź się” fragment pracy Norberta Eliasa Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu.
Twoje przemówienie ma być skierowane albo do mężczyzn, albo do kobiet.
Materiały pomocnicze:
Sztuka kulinarna w średniowieczu. Krótka historia potraw i diet mieszkańców średniowiecznych miast, [w:] Vade nobiscum. Materiały studenckiego koła naukowego historyków Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.
Norbert Elias, Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, przeł. Tadeusz Zabłudowski, Warszawa 1980.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja TED”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.