Tekst do ćwiczeń

Wiersz Słoty o chlebowym stole

Gospodnie, da miIndeks górny 111 Indeks górny koniec to wiedzieć,
BychIndeks górny 222 Indeks górny koniec mogł o tem csoIndeks górny 333 Indeks górny koniec powiedzieć,
O chlebowem stoleIndeks górny 444 Indeks górny koniec.
Zgarnie na się wszytko poleIndeks górny 555 Indeks górny koniec,
Cso w stodole i w tobole,
Csole się na niwie zwiężeIndeks górny 666 Indeks górny koniec,
To wszytko na stole lężeIndeks górny 777 Indeks górny koniec.
Przetoć stoł wieliki świebodaIndeks górny 888 Indeks górny koniec:
Staje na nim piwo i woda,
I k temu mięso i chleb,
I wiele jinych potrzeb,
Podług dostatka tego,
KtoleIndeks górny 999 Indeks górny koniec może dostać czego.
Z jutraIndeks górny 101010 Indeks górny koniec wiesioł nikt nie będzie,
AliżIndeks górny 111111 Indeks górny koniec gdy za stołem siędzie,
Toż wszego myślenia zbędzieIndeks górny 121212 Indeks górny koniec.
A ma z pokojem sieść,
A przy tem się ma najeść.
A mnogi jidzie za stoł,
Siędzie za nim jako woł,
Jakoby w ziemię wetknął koł.
Nie ma talerza karmieniu swemu,
EżbyIndeks górny 131313 Indeks górny koniec ji ukroił drugiemu,
A grabi się w misę przodIndeks górny 141414 Indeks górny koniec,
Iż mu miedźwnoIndeks górny 151515 Indeks górny koniec jako miod -
Bogdaj mu zaległ usta wrzod!
A je s mnogą twarzą cudnąIndeks górny 161616 Indeks górny koniec,
A będzie mieć rękę brudną,
AnaIndeks górny 171717 Indeks górny koniec też ma k niemu rzeczIndeks górny 181818 Indeks górny koniec obłudną.
A pełną misę nadrobi
Jako on, cso motyką robi.
Sięga w misę prze drugiego,
SzukajęIndeks górny 191919 Indeks górny koniec kęsa lubego,
Niedostojen nics dobrego.
Ano wżdy widzą, gdzie csnyIndeks górny 202020 Indeks górny koniec siedzi,
Każdy ji sługa nawiedziIndeks górny 212121 Indeks górny koniec,
Wszytko jego dobre sprawiaIndeks górny 222222 Indeks górny koniec,
Lepsze misy przedeń stawia.
Mnodzy na tem nics nie dadząIndeks górny 232323 Indeks górny koniec,
Siędzie, gdzie go nie posadzą;
Chce się sam posadzić wyżej,
Potem siędzie wielmiIndeks górny 242424 Indeks górny koniec niżej.
Mnogi jeszcze przed dźwirzmiIndeks górny 252525 Indeks górny koniec będzie,
Cso na jego miastoIndeks górny 262626 Indeks górny koniec siędzie,
AnIndeks górny 272727 Indeks górny koniec mu ma przez dziękiIndeks górny 282828 Indeks górny koniec wstać;
Lepiej by tego niechać.
Jest mnogi ubogi pan,
Cso będzie książętom znan
I za dobrego wezwanIndeks górny 292929 Indeks górny koniec.
Ten ma z prawemIndeks górny 303030 Indeks górny koniec wyżej sieść,
Ma nań każdy włożyć cześćIndeks górny 313131 Indeks górny koniec;
Nie może być panic taki,
Musi ji w tem poczcićIndeks górny 323232 Indeks górny koniec wszelki.
Bo czego nie wie domaIndeks górny 333333 Indeks górny koniec chowany,
To mu powie jeżdżałyIndeks górny 343434 Indeks górny koniec.
U wody się poczyna cześćIndeks górny 353535 Indeks górny koniec:
DrzewiejIndeks górny 363636 Indeks górny koniec niż gdy siędą jeść,
Tedy ją na ręce dają,
Tu się więc starszy poznają,
Przy tem się k stołu sadzają.
Panny, na to się trzymajcie,
Małe kęsy przed sięIndeks górny 373737 Indeks górny koniec krajcie,
Ukrawaj często, a mało,
A jedz, byleć się jednoIndeks górny 383838 Indeks górny koniec chciało.
Tako panna, jako pani
Ma to wiedzieć, cso się gani,
Lecz rycerz albo panoszaIndeks górny 393939 Indeks górny koniec
Czci żeńską twarz – toć przysłuszaIndeks górny 404040 Indeks górny koniec.
Czso masz na stole lepszego przed sobą,
Czci ją, iżby żyła z tobąIndeks górny 414141 Indeks górny koniec.
Bo ktoć je chce sobie zachowaćIndeks górny 424242 Indeks górny koniec,
Będą ji wszytkiIndeks górny 434343 Indeks górny koniec miłować
I kromie oczuIndeks górny 444444 Indeks górny koniec dziękować.
Boć jest koronaIndeks górny 454545 Indeks górny koniec czsna pani,
Przepaść by muIndeks górny 464646 Indeks górny koniec, kto ją gani!
Ot Matki Boże tę moc mają,
Iż przeciw jimIndeks górny 474747 Indeks górny koniec książęta wstają
I wielką jim chwałę dają.
Ja was chwalę, panny, panie,
Iż przed wami niczs lepszego nieIndeks górny 484848 Indeks górny koniec.
Za to się ma każdy wziąć,
Otłożywszy jedno swąćIndeks górny 494949 Indeks górny koniec.
Mnodzy za toIndeks górny 505050 Indeks górny koniec niczs nie dbają,
Iż jim o czci powiedają,
Przy tem mnogiego ruszająIndeks górny 515151 Indeks górny koniec:
Kogo podleIndeks górny 525252 Indeks górny koniec siebie ma,
Tego z rzeczą nagabaIndeks górny 535353 Indeks górny koniec,
Nie chce dobrej mowy dbaćIndeks górny 545454 Indeks górny koniec,
Ni jeIndeks górny 555555 Indeks górny koniec da drugiemu słuchać.
KtokoliIndeks górny 565656 Indeks górny koniec czci żeńską twarz,
Matko Boża, ji tym odarzIndeks górny 575757 Indeks górny koniec:
Przymi ji za sługę swego,
Schowaj grzecha śmiertnego
I też skończenia nagłego.
Boć paniami stoji wiesiele,
Jego jest na świecie wiele,
I ot nich wszytkę dobroć mamy,
Jedno na to sami dbajmy.
I toć są źli, czso jim szkodzą,
Bo nas ku wszej czci przywodzą.
Kto nie wie, przeczIndeks górny 585858 Indeks górny koniec by to było,
Ja mu powiem, ać mu miłoIndeks górny 595959 Indeks górny koniec:
Ktokoli czsnąIndeks górny 606060 Indeks górny koniec matkę ma,
Z niejIndeks górny 616161 Indeks górny koniec wszytkę cześć otrzyma,
Prze nięIndeks górny 626262 Indeks górny koniec mu nikt nie naganiIndeks górny 636363 Indeks górny koniec,
Tęć ma moc każda czsna pani.
Przetoż je nam chwalić słuszaIndeks górny 646464 Indeks górny koniec,
W kiem‑jeść‑koliIndeks górny 656565 Indeks górny koniec dobra dusza.
Przymicie to powiedanie
Przed waszę cześćIndeks górny 666666 Indeks górny koniec, panny, panie!
Też, miły Gospodnie moj,
Słota, grzeszny sługa twoj,
Prosi za toIndeks górny 676767 Indeks górny koniec Twej MiłościIndeks górny 686868 Indeks górny koniec,
Udziel nam wszem swej radości!
Amen.

C2 Źródło: Wiersz Słoty o chlebowym stole, [w:] Wojciech R. Rzepka, Wiesław Wydra, Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, Wrocław 1984, s. 285–287.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
1
Pokaż ćwiczenia:
RhFqqtgdAQLOT1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne odpowiedzi. O tym, że utwór Słoty był melorecytacją przeznaczoną do wygłoszenia w trakcie biesiady, świadczą: Możliwe odpowiedzi: 1. podjęcie motywu obyczajów związanych z ucztowaniem, 2. używanie form gramatycznych pierwszej osoby liczby pojedynczej, 3. bezpośrednie zwroty do odbiorców, 4. używanie licznych epitetów, 5. apostrofy do Boga, 6. apostrofa do Maryi, 7. krytyka pewnych zachowań
Rv6cNZL5juhnl1
Ćwiczenie 2
Dzieło Słoty można podzielić na część poświęconą zasadom biesiadowania oraz część wychwalającą kobiety. Jednak kompozycja jest bardziej skomplikowana. Ułóż podane poniżej określenia, wskazujące na tematykę poszczególnych cząstek utworu, w kolejności, w jakiej występują w Wierszu o zachowaniu się przy stole: Elementy do uszeregowania: 1. zasady dwornego zachowania się podczas ucztowania, 2. reguły dotyczące zajmowania miejsca za stołem, 3. zachowanie się mężczyzn wobec kobiet podczas uczty, 4. przedstawienie się autora, 5. inwokacja do Boga, 6. biesiada to sposób na zapomnienie o troskach, 7. sposób prowadzenia rozmów w trakcie biesiady, 8. zasady obmywania rąk przed ucztowaniem
11
Ćwiczenie 3

Kompozycję Wiersza o zachowaniu się przy stole można określić jako klamrową. Wyjaśnij, w czym to znajduje uzasadnienie.

R2RHnc0GMVd5s
(Uzupełnij).
R1VhdvSABQZoS21
Ćwiczenie 4
Dopasuj cytaty opisujące właściwe i niewłaściwe zachowanie przy stole. Właściwe zachowanie przy stole Możliwe odpowiedzi: 1. Kogo podle siebie ma,
Tego z rzeczą nagaba,
Nie chce dobrej mowy dbać
Ni je da drugiemu słuchać
., 2. Lecz rycerz albo panosza
Czci żeńską twarz – toć przysłusza.
Czso masz na stole lepszego przed sobą,
Czci ją, iżby żyła z tobą
., 3. U wody poczyna się cześć, 4. Ukrawaj często, a mało,
A jedz, byleć się jedno chciało
, 5. Siędzie za nim jako woł,
Jakoby w ziemię wetknął koł
, 6. A grabi się w misę przod, 7. Jest mnogi ubogi pan,
Cso będzie książętom znan
I za dobrego wezwani
Ten ma z prawem wyżej sieść
, 8. Panny, na to się trzymajcie,
Małe kęsy przed się krajcie,
, 9. Jako on, cso motyką robi.
Sięga w misę prze drugiego
Szukaję kęsa lubego
, 10. Siędzie, gdzie go nie posadzą;
Chce się sam posadzić wyżej,
Potem siędzie wielmi niżej
. Niewłaściwe zachowanie przy stole Możliwe odpowiedzi: 1. Kogo podle siebie ma,
Tego z rzeczą nagaba,
Nie chce dobrej mowy dbać
Ni je da drugiemu słuchać
., 2. Lecz rycerz albo panosza
Czci żeńską twarz – toć przysłusza.
Czso masz na stole lepszego przed sobą,
Czci ją, iżby żyła z tobą
., 3. U wody poczyna się cześć, 4. Ukrawaj często, a mało,
A jedz, byleć się jedno chciało
, 5. Siędzie za nim jako woł,
Jakoby w ziemię wetknął koł
, 6. A grabi się w misę przod, 7. Jest mnogi ubogi pan,
Cso będzie książętom znan
I za dobrego wezwani
Ten ma z prawem wyżej sieść
, 8. Panny, na to się trzymajcie,
Małe kęsy przed się krajcie,
, 9. Jako on, cso motyką robi.
Sięga w misę prze drugiego
Szukaję kęsa lubego
, 10. Siędzie, gdzie go nie posadzą;
Chce się sam posadzić wyżej,
Potem siędzie wielmi niżej
.
21
Ćwiczenie 5

Słota nakazuje zachowanie szacunku wobec kobiet. Odpowiedz na pytanie, co motywuje takie zachowanie? Własnymi słowami przedstaw dwie przyczyny kurtuazji w stosunku do kobiet.

RB4zU1PL6qSAo
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, w jaki sposób uczestnik uczty ma objawiać swój szacunek dla kobiet.

Rb4ntNgmD8THk
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

W krótkim tekście wyjaśnij, jak autor Wiersza o zachowaniu się przy stole argumentuje konieczność okazywania szacunku matce.

R7Fa7oSFNseVO
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Napisz liczący co najmniej 60 słów tekst, w którym wyjaśnisz, w jakiej atmosferze powinna odbywać się uczta. W swoim tekście koniecznie przywołaj co najmniej jeden cytat z Wiersza o zachowaniu się przy stole.

RDOjMQJEDrhtX
(Uzupełnij).
Praca domowa

Ułóż przemówienie, w którym zawrzesz pouczenia dotyczące zachowania się przy stole. Koniecznie wykorzystaj Wiersz o zachowaniu się przy stole oraz zamieszczony poniżej fragment pracy Norberta Eliasa Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu.

Twoje przemówienie ma być skierowane albo do mężczyzn, albo do kobiet.

Norbert Elias Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu

Jest to więc przed wszystkim przepis nakazujący odmawianie przed posiłkiem modlitwy [...]. Powtarza się ciągle pouczenie, że należy siadać na miejscu wskazanym, albo też że nie wolno przy stole dłubać w nosie czy w uchu. Nie rozkładaj się łokciami na stole, napomina się często. Miej wesołą minę. Nie mów zbyt wiele. Bardzo często przypomina się, że nie przystoi się drapać i że nie wypada rzucać się od razu łapczywie na jedzenie. Nie należy również wkładać z powrotem do wspólnej miski kęsa, który się już miało w ustach [...]. Nie mniej często przypomina się, że przed posiłkiem należy myć ręce, jak również zwraca się uwagę, że nie zanurza się kęsa w solniczce. I wciąż się też napomina: Nie dłub nożem w zębach. Nie spluwaj ani na stół, ani pod stół. Nie domagaj się powtórnie dania z półmiska, który już wyniesiono. [...] Wytrzyj sobie usta, zanim zaczniesz pić. Nie mów nic złego o potrawach ani też nie wypowiadaj uwag, które mogłyby kogoś urazić. Gdyż zamoczył chleb w winie, wypij je do końca albo wylej resztę. Nie częstuj innych resztą swojej zupy ani chlebem, który już nadgryzłeś. Nie wysiąkaj nosa zbyt głośno. Nie zasypiaj przy stole.

5 Źródło: Norbert Elias, Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, tłum. T. Zabłudowski, Warszawa 1980, s. 83–84.
RbNaQa2lsJQKn
(Uzupełnij).