Dla nauczyciela
Autor: Janusz Karkut
Przedmiot: Matematyka
Temat: Obraz okręgu w symetrii względem osi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) posługuje się równaniem okręgu ;
7) wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych).
Zakres rozszerzony. Uczeń:
1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza równania okręgów symetrycznych do danych względem osi ;
wyznacza równania okręgu symetrycznego do danego względem prostej równoległej do osi ;
stosuje poznane zależności do rozwiązywania zadań z geometrii analitycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
pokaz multimedialny;
rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora;
materiały zawarte w e–podręczniku.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają zależności między współrzędnymi punktów symetrycznych względem osi .
Uczniowie przypominają wiadomości dotyczące figur symetrycznych względem prostej.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 3–osobowe grupy.
Każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.
Uczniowie analizują prezentację multimedialną i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych.
Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Analiza problemów zawarta w prezentacji multimedialnej może pomóc uczniom do przygotowania się do pracy samodzielnej podczas lekcji.