Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Janusz Karkut

Przedmiot: Matematyka

Temat: Obraz okręgu w symetrii względem osi X

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.

Zakres podstawowy. Uczeń:

4) posługuje się równaniem okręgu x-a2+y-b2=r2;

7) wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych).

Zakres rozszerzony. Uczeń:

1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznacza równania okręgów symetrycznych do danych względem osi X;

  • wyznacza równania okręgu symetrycznego do danego względem prostej równoległej do osi X;

  • stosuje poznane zależności do rozwiązywania zadań z geometrii analitycznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • pokaz multimedialny;

  • rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora;

  • materiały zawarte w e–podręczniku.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie przypominają zależności między współrzędnymi punktów symetrycznych względem osi X.

  2. Uczniowie przypominają wiadomości dotyczące figur symetrycznych względem prostej.

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 3–osobowe grupy.

  2. Każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji „Przeczytaj”.

  3. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.

  4. Uczniowie analizują prezentację multimedialną i omawiają ją wraz z nauczycielem.

  5. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.

  6. Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych.

  2. Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  • Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Symetria osiowa

Wskazówki metodyczne:

Analiza problemów zawarta w prezentacji multimedialnej może pomóc uczniom do przygotowania się do pracy samodzielnej podczas lekcji.