Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: System polityczny Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
5) charakteryzuje systemy ze szczególną rolą prezydenta – klasyczny prezydencki (na przykładzie Stanów Zjednoczonych Ameryki) i semiprezydencki/ parlamentarno‑prezydencki (na przykładzie Republiki Francuskiej); wykazuje, że elementy drugiego z tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje zasady polityczno‑ustrojowe zawarte w konstytucji USA;
omawia strukturę władz Stanów Zjednoczonych;
charakteryzuje mechanizm checks and balance;
ocenia system partyjny USA.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
mapa myśli;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A3, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie rozmawiają na temat początków Stanów Zjednoczonych. Przypominają sobie najważniejsze wydarzenia i osoby związane z powstaniem USA i uchwaleniem konstytucji. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
Faza realizacyjna
1. Podział zespołu klasowego na trzy grupy. Każda zapoznaje się z treścią sekcji „Przeczytaj” i w dostępnych źródłach wyszukuje informacji na temat:
grupa 1 – władza ustawodawcza,
grupa 2 – władza wykonawcza,
grupa 3 – władza sądownicza.
2. Uczniowie w swoich zespołach wykonują mapy myśli, żeby zilustrować przydzielone zagadnienia. Następnie grupy przedstawiają wyniki pracy na forum klasy. Inni uczniowie zadają pytania i robią notatki.
3. Dyskusja na temat relacji między poszczególnymi władzami. Uczniowie charakteryzują mechanizm checks and balance. Zwracają także uwagę na zasady federalizmu i trójpodziału władzy. Mogą posłużyć się schematem umieszczonym w sekcji „Przeczytaj”. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
4. Praca z audiobookiem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 1 do multimedium. Swoje odpowiedzi porównują z odpowiedziami innych par.
5. Dyskusja: „Amerykański system dwupartyjny czy polski wielopartyjny – w którym partie polityczne łatwiej uzyskują poparcie wyborców?”. Wnioski zapisywane są w ćwiczeniu 2 do multimedium.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 7–8. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Uczniowie wypowiadają się na temat swojego zaangażowania w zajęcia. Wybranym osobom nauczyciel wystawia ocenę.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia z sekcji äSprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, (tłum.) Andrzej Pułło, 2002 r., libr.sejm.gov.pl.
Współczesne systemy polityczne, (red.) Marek Żmigrodzki, Bożena Dziemidok‑Olszewska, Warszawa 2013.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może służyć do przygotowania własnej prezentacji na temat systemu dwupartyjnego w USA.