Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Seria Lymana, Balmera, Paschena, Bracketta |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Powstawanie widm emisyjnych na przekładzie atomu wodoru” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, czym jest widmo liniowe i wyświetla widmo emisyjne wodoru. Podaje wzór Balmera i tłumaczy, jak można go wyjaśnić w świetle idei skwantowania energii elektronu w atomie. Uczniowie przypominają, czym jest stan podstawowy i stany wzbudzone atomu oraz wzór na energie stanów wzbudzonych w atomie wodoru. Nauczyciel wyjaśnia, jak powstają serie widmowe wodoru. Uczniowie w grupach obliczają długości fal kilku prążków należących do różnych serii, a następnie, wykorzystując swoją wiedzę o promieniowaniu elektromagnetycznym, określają do jakich zakresów należą. Analizują położenie prążków jednej serii np. Lymana i przy pomocy nauczyciela obliczają graniczną długość fali serii widmowej. Następnie oglądają grafikę interaktywną i rozwiązują w grupach kończące ją zadanie. | |
Faza podsumowująca: | |
Aby sprawdzić stopień przyswojenia materiału, uczniowie w grupach rozwiązują zadania 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań z zestawu ćwiczeń: 1- 3 obowiązkowo i do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |