Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Barokowe rozrywki. Teatr, literatura i muzyka

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XVII. Europa w XVI i XVII wieku. Uczeń:
4) opisuje przemiany w kulturze europejskiej w XVII wieku.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVII. Europa w XVI–XVII w. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) charakteryzuje sztukę barokową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia charakterystyczne cechy sztuki barokowej w literaturze, dziełach literackich i muzycznych;

  • opisuje teatr barokowy, wyjaśnia pojęcie commedia dell'arte i typy występujących w niej bohaterów;

  • wskazuje nowe gatunki, które pojawiły się w baroku;

  • wymienia najważniejszych twórców barokowych w poszczególnych dziedzinach sztuki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Barokowe rozrywki. Teatr, literatura i muzyka”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczenia 2 w sekcji „Sprawdź się”.

  2. Trójka chętnych lub wybranych uczniów przygotowuje prezentacje na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz dodatkowych źródeł. Każdy z uczniów opracowuje jeden zakres tematyczny: 1) literaturę barokową, 2) teatr barokowy, 3) muzykę barokową.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat oraz cele lekcji i przybliża je uczniom.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem i wykonali zadane ćwiczenie. Jeśli odpowiedzi uczniów bardzo się różnią lub ćwiczenie okazało się trudne, nauczyciel omawia je na forum.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel poleca wybranej osobie (albo ochotnikowi), aby przypomniała najważniejsze cechy sztuki barokowej. W razie konieczności uzupełnia jej wypowiedź.

  2. Prowadzący przypomina o prezentacjach, które przed zajęciami przygotowali uczniowie. Zapowiada, że będzie to okazja do przypomnienia najważniejszych twórców i być może poszerzenia wiedzy uczniów. Uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Następuje wspólne omówienie prezentacji ze szczególnym uwzględnieniem mocnych stron propozycji uczniów.

  3. Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie 2: „Udowodnij, że Don Kichot jest utworem o charakterze satyrycznym”. Prowadzący informuje uczniów, że wysłuchają fragmentu utworu, i prosi, aby wynotowywali informacje, które przydadzą im się do rozwiązania tego zadania. Uczniowie pracują indywidualnie, a po emisji nagrania wskazany uczeń albo ochotnik udziela odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą ją uzupełniać.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na cztero- lub pięcioosobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi na polecenie 3 (wytłumaczyli, co oznacza wyrażenie „walka z wiatrakami”) oraz 4 (scharakteryzowali wybrany aspekt życia codziennego ludności nieszlacheckiej w Hiszpanii na przełomie XVI i XVII w.). Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.

  5. Utrwalenie wiedzy. Nauczyciel udostępnia uczniom za pomocą rzutnika lub tablicy interaktywnej ćwiczenie 5, a następnie 6. Uczniowie pracują indywidualnie. Po zalogowaniu się na telefonie, tablecie lub komputerze przystępują do rozwiązywania zadań. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i rezultaty. Prosi wybranego ucznia, który wskazał błędne rozwiązanie, o uzasadnienie swojej decyzji i zaprasza pozostałych uczniów do dyskusji.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy poszczególnych grup.

Materiały pomocnicze:

C. Hernas, Literatura baroku, Warszawa 1987.

J. Kelera, Krótka historia teatru w Europie, Wrocław 2018.

D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998.

Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się z audiobookiem przed zajęciami i wykonać dołączone do niego polecenia. Wówczas w trakcie fazy realizacyjnej następuje czytanie przygotowanych odpowiedzi i ich ocena przez nauczyciela.

Spis ilustracji nieopisanych:

  • Ćwiczenie 1 - Ilustracja 1: Obój; CC BY‑SA 3.0, Wikimedia Commos.

  • Ćwiczenie 1 - Ilustracja 2: Skrzypce; CC BY‑SA 3.0, Frinck51, Wikimedia Commos.

  • Ćwiczenie 1 - Ilustracja 3: Waltornia; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 1 - Ilustracja 4: Klawesyn; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 1 - Ilustracja 5: Organy; CC BY‑SA 4.0, Jacek Halicki, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 1 - Ilustracja 6: Lutnia; CC BY‑SA 3.0, Bobby D. Bryant, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 1 - Ilustracja 7: Trąbka; CC BY0SA 3.0, Aichas, Wikimedia Commons.