Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Barokowe rozrywki. Teatr, literatura i muzyka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia charakterystyczne cechy sztuki barokowej w literaturze, dziełach literackich i muzycznych;
opisuje teatr barokowy, wyjaśnia pojęcie commedia dell'arte i typy występujących w niej bohaterów;
wskazuje nowe gatunki, które pojawiły się w baroku;
wymienia najważniejszych twórców barokowych w poszczególnych dziedzinach sztuki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Barokowe rozrywki. Teatr, literatura i muzyka”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczenia 2 w sekcji „Sprawdź się”.
Trójka chętnych lub wybranych uczniów przygotowuje prezentacje na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz dodatkowych źródeł. Każdy z uczniów opracowuje jeden zakres tematyczny: 1) literaturę barokową, 2) teatr barokowy, 3) muzykę barokową.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat oraz cele lekcji i przybliża je uczniom.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem i wykonali zadane ćwiczenie. Jeśli odpowiedzi uczniów bardzo się różnią lub ćwiczenie okazało się trudne, nauczyciel omawia je na forum.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca wybranej osobie (albo ochotnikowi), aby przypomniała najważniejsze cechy sztuki barokowej. W razie konieczności uzupełnia jej wypowiedź.
Prowadzący przypomina o prezentacjach, które przed zajęciami przygotowali uczniowie. Zapowiada, że będzie to okazja do przypomnienia najważniejszych twórców i być może poszerzenia wiedzy uczniów. Uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Następuje wspólne omówienie prezentacji ze szczególnym uwzględnieniem mocnych stron propozycji uczniów.
Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie 2: „Udowodnij, że Don Kichot jest utworem o charakterze satyrycznym”. Prowadzący informuje uczniów, że wysłuchają fragmentu utworu, i prosi, aby wynotowywali informacje, które przydadzą im się do rozwiązania tego zadania. Uczniowie pracują indywidualnie, a po emisji nagrania wskazany uczeń albo ochotnik udziela odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą ją uzupełniać.
Nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na cztero- lub pięcioosobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi na polecenie 3 (wytłumaczyli, co oznacza wyrażenie „walka z wiatrakami”) oraz 4 (scharakteryzowali wybrany aspekt życia codziennego ludności nieszlacheckiej w Hiszpanii na przełomie XVI i XVII w.). Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Utrwalenie wiedzy. Nauczyciel udostępnia uczniom za pomocą rzutnika lub tablicy interaktywnej ćwiczenie 5, a następnie 6. Uczniowie pracują indywidualnie. Po zalogowaniu się na telefonie, tablecie lub komputerze przystępują do rozwiązywania zadań. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i rezultaty. Prosi wybranego ucznia, który wskazał błędne rozwiązanie, o uzasadnienie swojej decyzji i zaprasza pozostałych uczniów do dyskusji.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy poszczególnych grup.
Materiały pomocnicze:
C. Hernas, Literatura baroku, Warszawa 1987.
J. Kelera, Krótka historia teatru w Europie, Wrocław 2018.
D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się z audiobookiem przed zajęciami i wykonać dołączone do niego polecenia. Wówczas w trakcie fazy realizacyjnej następuje czytanie przygotowanych odpowiedzi i ich ocena przez nauczyciela.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 1: Obój; CC BY‑SA 3.0, Wikimedia Commos.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 2: Skrzypce; CC BY‑SA 3.0, Frinck51, Wikimedia Commos.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 3: Waltornia; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 4: Klawesyn; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 5: Organy; CC BY‑SA 4.0, Jacek Halicki, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 6: Lutnia; CC BY‑SA 3.0, Bobby D. Bryant, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 1 - Ilustracja 7: Trąbka; CC BY0SA 3.0, Aichas, Wikimedia Commons.