Zaznacz instrumenty, które nie wchodziły w skład barokowej orkiestry. Nie usłyszymy ich również w trakcie koncertu współczesnej orkiestry symfonicznej.
RR0KW01dMcIM2
Indeks dolny Źródło: obój – Noriko, Wikimedia Commons, CC BY‑SA 3.0, skrzypce – Frinck51, Wikimedia Commons, CC BY‑SA 3.0, waltornia – Wikimedia Commons, domena publiczna, klawesyn – Wikimedia Commons, domena publiczna, organy – Jacek Halicki, Wikimedia Commons, CC BY‑SA 4.0, lutnia – Bobby D. Bryant, Wikimedia Commons, CC BY‑SA 3.0, trąbka – Aichas, Wikimedia Commons, CC BY‑SA 3.0. Indeks dolny koniecŹródło: obój – Noriko, Wikimedia Commons, CC BY‑SA 3.0, skrzypce – Frinck51, Wikimedia Commons, CC BY‑SA 3.0, waltornia – Wikimedia Commons, domena publiczna, klawesyn – Wikimedia Commons, domena publiczna, organy – Jacek Halicki, Wikimedia Commons, CC BY‑SA 4.0, lutnia – Bobby D. Bryant, Wikimedia Commons, CC BY‑SA 3.0, trąbka – Aichas, Wikimedia Commons, CC BY‑SA 3.0.
RzzrVdebopvh1
2
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z biogramami postaci, a następnie zaznacz odpowiednie miejsca w tabeli.
Jan Sebastian Bach
Rzm5F3BvdEkMk1
Jan Sebastian Bach (1685−1750) pochodził z niemieckiego Eisenach. Jego ojciec oraz wielu krewnych utrzymywali się z muzyki. Początkowo Bach naśladował utwory największych mistrzów, następnie sam zaczął komponować i szybko stał się autorytetem w tym zakresie. Szczególnie ważnym instrumentem były dla niego organy. W pierwszym okresie swojej kariery borykał się z problemami finansowymi i często zmieniał miejsce pracy. Zarabiał jako nauczyciel, koncertmistrz, kapelmistrz na dworach księcia Wilhelma Ernsta w Weimarze i Leopolda von Anhalt‑Köthen oraz organista. Dopiero intratna posada kantora (dyrygenta chóru i organisty) w kościele św. Tomasza w Lipsku przyniosła mu stabilizację. To w Lipsku powstały największe dzieła Bacha, takie jak Pasja według św. Jana, Oratorium na Boże Narodzenie czy Wielka msza h‑moll. W 1736 r. otrzymał tytuł nadwornego kompozytora Augusta III. Chociaż Bachowi wiodło się nieźle i cieszył się uznaniem, jego twórczość została należycie doceniona dopiero w XIX w.
Jerzy Fryderyk Händel
RR5xNqvx0AMsl1
Jerzy Fryderyk Händel był rówieśnikiem Bacha. Jego ojciec sceptycznie podchodził do zainteresowań muzycznych syna − wolał, żeby zajął się czymś bardziej perspektywicznym. Jednakże młody Jerzy wykazał się dużą determinacją i ostatecznie ojciec opłacił jego lekcje gry na klawesynie i organach, a także skrzypcach i oboju. Händel podjął studia prawnicze na uniwersytecie w Halle, ale ostatecznie porzucił je i przeniósł się do Hamburga, gdzie otrzymał stanowisko skrzypka i klawesynisty operowego w tamtejszym teatrze. W 1705 r. wystawił swoją pierwszą operę Almira. Po odniesionym sukcesie wyjechał do Włoch, gdzie komponował opery, oratoria, kantaty, jak również krótkie utwory o charakterze religijnym. Po czterech latach wojaży wrócił do Niemiec, ale na krótko − jesienią 1712 r. udał się do Londynu, aby objąć funkcję oficjalnego kompozytora dworu angielskiego, a następnie dyrygenta w Królewskiej Akademii Muzyki. Kilkanaście lat później przyjął angielskie obywatelstwo. W 1752 r. stracił wzrok, co uniemożliwiło mu dalszą pracę, ale wciąż dawał koncerty i dyrygował. Zmarł siedem lat później, a na jego pogrzeb w opactwie Westminster przyszło wielu wielbicieli.
Antonio Vivaldi
R1CP6kZPisRuW1
Antonio Vivaldi (1678−1742) urodził się w Wenecji. Jego ulubionym instrumentem, na który skomponował ponad sto utworów, były skrzypce. W latach 1704−1740 z przerwami działał jako ksiądz, ale też nauczyciel muzyki w sierocińcu, dyrygent i kompozytor. Od 1718 do 1720 r. pełnił funkcję kapelmistrza księcia Mantui. W ostatnich latach życia podróżował po Italii, a także odwiedził Amsterdam, Graz i Wiedeń. Jego najpopularniejszym dziełem jest cykl koncertów Cztery pory roku. Tworzył również oratoria i opery. U schyłku życia Vivaldi spotykał się z ostrą krytyką, a po śmierci jego utwory uległy zapomnieniu. Zostały odkryte na nowo dopiero w latach 30. XX w.
R1Ho3qcbBTALR
Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe. W swoim życiu zajmował się wyłącznie muzyką. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Większą część życia spędził na emigracji. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Tworzył utwory o charakterze religijnym. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Jego ulubionym instrumentem były skrzypce. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Korzystał z mecenatu książęcego lub królewskiego. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Urodził się w ojczyźnie opery. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Był osobą świecką. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Został zapomniany po śmierci. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Żył ponad 70 lat. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi
Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe. W swoim życiu zajmował się wyłącznie muzyką. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Większą część życia spędził na emigracji. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Tworzył utwory o charakterze religijnym. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Jego ulubionym instrumentem były skrzypce. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Korzystał z mecenatu książęcego lub królewskiego. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Urodził się w ojczyźnie opery. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Był osobą świecką. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Został zapomniany po śmierci. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi. Żył ponad 70 lat. Możliwe odpowiedzi: Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Händel, Antonio Vivaldi
Jan Sebastian Bach
Jerzy Fryderyk Händel
Antonio Vivaldi
W swoim życiu zajmował się wyłącznie muzyką.
□
□
□
Większą część życia spędził na emigracji.
□
□
□
Tworzył utwory o charakterze religijnym.
□
□
□
Jego ulubionym instrumentem były skrzypce.
□
□
□
Korzystał z mecenatu książęcego lub królewskiego.
□
□
□
Urodził się w ojczyźnie opery.
□
□
□
Był osobą świecką.
□
□
□
Został zapomniany po śmierci.
□
□
□
Żył ponad 70 lat.
□
□
□
1
Ćwiczenie 3
Połącz słowa z odpowiadającymi im definicjami.
R1LAZDtfy0fQc
arlekin Możliwe odpowiedzi: 1. przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, 2. element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego, 3. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, 4. dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, 5. jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, 6. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, 7. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem kapitan Możliwe odpowiedzi: 1. przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, 2. element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego, 3. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, 4. dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, 5. jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, 6. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, 7. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem kulisy Możliwe odpowiedzi: 1. przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, 2. element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego, 3. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, 4. dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, 5. jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, 6. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, 7. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem opera Możliwe odpowiedzi: 1. przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, 2. element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego, 3. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, 4. dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, 5. jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, 6. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, 7. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem pantalone Możliwe odpowiedzi: 1. przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, 2. element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego, 3. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, 4. dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, 5. jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, 6. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, 7. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem poliszynel Możliwe odpowiedzi: 1. przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, 2. element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego, 3. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, 4. dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, 5. jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, 6. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, 7. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem prospekt Możliwe odpowiedzi: 1. przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, 2. element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego, 3. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, 4. dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, 5. jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, 6. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, 7. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem
arlekin Możliwe odpowiedzi: 1. przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, 2. element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego, 3. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, 4. dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, 5. jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, 6. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, 7. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem kapitan Możliwe odpowiedzi: 1. przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, 2. element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego, 3. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, 4. dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, 5. jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, 6. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, 7. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem kulisy Możliwe odpowiedzi: 1. przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, 2. element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego, 3. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, 4. dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, 5. jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, 6. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, 7. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem opera Możliwe odpowiedzi: 1. przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, 2. element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego, 3. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, 4. dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, 5. jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, 6. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, 7. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem pantalone Możliwe odpowiedzi: 1. przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, 2. element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego, 3. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, 4. dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, 5. jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, 6. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, 7. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem poliszynel Możliwe odpowiedzi: 1. przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, 2. element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego, 3. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, 4. dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, 5. jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, 6. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, 7. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem prospekt Możliwe odpowiedzi: 1. przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, 2. element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego, 3. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, 4. dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, 5. jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, 6. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, 7. jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem
jedna z głównych postaci występujących we włoskiej komedii ludowej; zwykle ubrany w barwny strój w deseń szachownicy, na twarzy ma czarną maskę; charakteryzują go spryt, kochliwość, żartobliwość, jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; wenecki kupiec, chciwy bogacz; ma wysokie mniemanie o sobie, ale w rzeczywistości nie grzeszy inteligencją; często występuje jako osoba, którą łatwo można oszukać; pierwotnie nosił czerwony płaszcz, z czasem zamieniono go na czarny; maskę ma ciemną z wydatnym zakrzywionym nosem, przesuwne boczne części dekoracji scenicznej w formie ścianek lub kotar; zamykają scenę i tworzą przejścia dla aktorów, jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej i francuskim teatrze kukiełkowym; jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złowrogimi oczami wskazują na egoizm, gburowatość; był gadatliwy i wciąż rozsiewał plotki, dzieląc się wszelkimi informacjami z publicznością, jedna z głównych postaci występujących w ludowej komedii włoskiej; uosabia jednocześnie pyszałkowatość i tchórzostwo, dramat muzyczny przeznaczony do wykonania na scenie, element scenografii; malowane płótno (przedstawiające pejzaż, zabudowania) zawieszone na najdalszym planie sceny, wyznaczające perspektywę obrazu scenicznego
arlekin
kapitan
kulisy
opera
pantalone
poliszynel
prospekt
2
Ćwiczenie 4
Nanieś podpisy w odpowiednie miejsca na ilustracji.
R1atkAAnbCNHN
RIiMbNERjaYUb
2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tabelę dotyczącą twórczości literackiej epoki baroku.
RRvUUrNH69tVs
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Życie jest snem, Don Kichot z La Manchy, Świętoszek, Skąpiec, Cyd, Romeo i Julia, Makbet, Hamlet
Imię i nazwisko
Kraj pochodzenia
Tytuł utworu
Życie jest snem
Don Kichot z La Manchy
Świętoszek, Skąpiec
Cyd
Romeo i Julia, Makbet, Hamlet
R1PcFcwQZNPYc
3
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z fragmentem poniższego tekstu i wykonaj polecenie.
KLEANT […] Nikczemni komedianci, szarlatani podli, Z których każdy po to się tak namiętnie modli, Ażeby tej modlitwy użyć za narzędzie Do swych celów niegodnych i to, co jest wszędzie Najszczytniejszym dla ludzi, wielkim i podniosłem, U nich stało się handlem, nikczemnym rzemiosłem. Pieniądze i godności, oto są ich cele, Za to się biją w piersi i modlą w kościele, Aby w zręcznie osnutym tej obłudy wątku, Idąc niebieskim szlakiem dojść aż do majątku. Każdy, modląc się, poszcząc, przy tym żebrze dzielnie, A będąc w świcie króla — zaleca pustelnie. Pod zasłoną pokory zasypują błotem; Mściwość, gwałtowność, skąpstwo zwykłym ich przymiotem. Zgubią kogo, lub straszną dokuczą mu męką, Dowodząc, że to Pan Bóg kierował ich ręką I przekonają wszystkich, że zgubić potrzeba Kogoś, bo to jest wielka zasługa dla nieba. A tym niebezpieczniejsza jest ta broń zdradziecka, Że schylać głowę przed nią uczą nas od dziecka, I ta zemsta straszliwa musi im ujść płazem, Bo oni poświęcanym mordują żelazem.
A Źródło: Molière, Świętoszek, tłum. Kazimierz Zalewski, tekst dostępny online: wolnelektury.pl.
Wskaż właściwe dokończenie zdania.
R3qjUPLnrD2jQ
31
Ćwiczenie 7
Rozstrzygnij, czy źródło A ilustruje przesłanie płynące ze źródła B. Uzasadnij odpowiedź.
Źródło A
R1E3ChmaXrmPT
Źródło B
Wszakże snem są ludzkie cele, Snem ludzkiego serca bicie, Snem człowieka ziemskie życie. […] Pierwszym mienisz się w twej dumie, Bacz, byś chodził po rozumie, Byś pokornej nabrał duszy, Serca nabrał, co przebacza, Bo się marnym snem rozprószy Wielkość ta, co cię otacza.
B Źródło: Pedro Calderón de la Barca, Życie jest snem, wolnelektury.pl.
R6jF6VfgS3mLm
W jaki sposób autorzy obu źródeł traktują kwestię ludzkiego życia? Do jakich motywów w literaturze i sztuce nawiązują?
Rozstrzygnięcie
Tak.
Uzasadnienie
Na obrazie w źródle A widzimy motywy wanitatywne: czaszki, symbolizującą nieubłagany upływ czasu klepsydrę, zgaszoną świecę, nic nieznaczące po śmierci kosztowności itd. Autor źródła B porównuje życie do snu, z którego człowiek w każdej chwili może się obudzić. Oba źródła nawiązują do przemijalności ludzkiego życia, jego kruchości. Uświadamiają odbiorców, że wygody, luksusy, zaszczyty i wszystkie dobra doczesne są ulotne, dlatego należy przywiązywać wagę do rzeczy niematerialnych, czynić dobro.
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z poniższymi źródłami i wyjaśnij, na czym polega podobieństwo w wymowie obu źródeł.
Źródło A
HAMLET Być albo nie być to wielkie pytanie. Jest‑li w istocie szlachetniejszą rzeczą Znosić pociski zawistnego losu Czy też stawiwszy czoło morzu nędzy, Przez opór wybrnąć z niego?
C Źródło: William Shakespeare, Hamlet, tłum. Józef Paszkowski, tekst dostępny online: wolnelektury.pl.
Źródło B
Rl4wEQNnjUw9f
R1bwkOc5c2H3E
Do jakiej ludzkiej postawy odnoszą się słowa Hamleta: „być albo nie być”? Przed jakim dylematem stoją Polacy u progu nowego stulecia na obrazie Jacka Malczewskiego?
Hamlet Szekspira stanowił inspirację dla Jacka Malczewskiego, który imię głównego bohatera Szekspirowskiej tragedii umieścił nawet w tytule swojego dzieła. Oba źródła dotyczą dylematu, przed którym staje człowiek w trudnych chwilach swojego życia: czy działać pomimo niesprzyjających okoliczności, czy też zachować bierność, poddać się. U Szekspira taką wymowę mają słowa „być albo nie być to wielkie pytanie / oto jest pytanie”. Malczewski w ten sposób widzi sytuację Polaków pod zaborami na początku XX w. − z jednej strony są oni świadomi swojego położenia (stara kobieta w kajdanach po prawej stronie), a z drugiej pełni energii i zdolni do przedsięwzięcia działań, które pozwolą im odzyskać wolność (młoda kobieta po lewej stronie właśnie zerwała kajdany). Malarz nie rozstrzyga, który wybór jest słuszny, jedynie podkreśla tragizm sytuacji − potomek Aleksandra Wielopolskiego, zwolennika drogi ugodowej, antypowstańczej, jest zamyślony, pogrążony w melancholii.