Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Dziedzictwo kulturowe regionu ucznia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
3) przedstawia elementy dziedzictwa kulturowego etnicznej grupy mniejszościowej w Rzeczypospolitej Polskiej (mniejszości narodowe i etniczne, grupa posługująca się językiem regionalnym, imigranci).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porównuje mniejszości narodowe i etniczne w Rzeczypospolitej Polskiej;
charakteryzuje społeczność posługującą się językiem regionalnym;
klasyfikuje pozycję imigrantów;
analizuje elementy dziedzictwa kulturowego etnicznej grupy mniejszościowej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat: „Czy mniejszości narodowe i etniczne cieszą się w Polsce wystarczającą swobodą?”.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:
I grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji charakteryzuje mniejszość tatarską w Polsce;
II grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji charakteryzuje mniejszość łemkowską w Polsce;
III grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji charakteryzuje mniejszość niemiecką w Polsce;
IV grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji charakteryzuje mniejszość rosyjską w Polsce.
3. Omówienie przez nauczyciela:
mniejszości narodowych i etnicznych w Rzeczypospolitej Polskiej;
społeczności posługującej się językiem regionalnym;
problematyki imigrantów;
elementy dziedzictwa kulturowego etnicznej grupy mniejszościowej w Rzeczypospolitej Polskiej na przykładzie Romów.
4. Praca z multimedium.
5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
mniejszości narodowych i etnicznych w RP;
społeczności posługującej się językiem regionalnym;
imigrantów;
Romów.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń z modułu Sprawdź się (1‑4).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu Sprawdź się (5‑8).
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o dziedzictwie kulturowym regionu ucznia.