Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Dziedzictwo kulturowe regionu ucznia

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IV. Aspekty etniczne życia społecznego.

Uczeń:

3) przedstawia elementy dziedzictwa kulturowego etnicznej grupy mniejszościowej w Rzeczypospolitej Polskiej (mniejszości narodowe i etniczne, grupa posługująca się językiem regionalnym, imigranci).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porównuje mniejszości narodowe i etniczne w Rzeczypospolitej Polskiej;

  • charakteryzuje społeczność posługującą się językiem regionalnym;

  • klasyfikuje pozycję imigrantów;

  • analizuje elementy dziedzictwa kulturowego etnicznej grupy mniejszościowej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat: „Czy mniejszości narodowe i etniczne cieszą się w Polsce wystarczającą swobodą?”.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:

  • I grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji charakteryzuje mniejszość tatarską w Polsce;

  • II grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji charakteryzuje mniejszość łemkowską w Polsce;

  • III grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji charakteryzuje mniejszość niemiecką w Polsce;

  • IV grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji charakteryzuje mniejszość rosyjską w Polsce.

3. Omówienie przez nauczyciela:

  • mniejszości narodowych i etnicznych w Rzeczypospolitej Polskiej;

  • społeczności posługującej się językiem regionalnym;

  • problematyki imigrantów;

  • elementy dziedzictwa kulturowego etnicznej grupy mniejszościowej w Rzeczypospolitej Polskiej na przykładzie Romów.

4. Praca z multimedium.

5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • mniejszości narodowych i etnicznych w RP;

  • społeczności posługującej się językiem regionalnym;

  • imigrantów;

  • Romów.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie ćwiczeń z modułu Sprawdź się (1‑4).

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu Sprawdź się (5‑8).

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o dziedzictwie kulturowym regionu ucznia.