Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Kariera w IT – zawody pośrednie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Porównasz różne zawody związane z branżą IT.
Prześledzisz, co zrobić, żeby rozwijać swoje kompetencje na danym stanowisku.
Przeanalizujesz, jakie znaczenie dla pomyślnej realizacji projektu IT mają poszczególne role w zespole.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał Kariera w IT – zawody pośrednie”. Przybliża uczniom temat i cele lekcji. Określa kryteria sukcesu.
Dyskusja. Uczniowie dyskustują na temat zawodów, w których widzieliby swoją przyszłość. Podają argumenty uzasadniające wybór. Nauczyciel moderuje dyskusję.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, każdy indywidualnie, zapoznają się z informacjami z sekcji „Przeczytaj”. Wymieniają się poglądami na temat tego, czy wszystkie zawody są im znane, czy o niektórych dowiadują się po raz pierwszy.
Uczniowie zapoznają się z infografiką - nauczyciel angażuje uczniów w wykonanie polecenia 1 i 2 – może poprosić chętne osoby o głośne odczytanie przygotowanych odpowiedzi.
Jeśli w klasie istnieje taka możliwość, uczniowie nagrywają swoje odpowiedzi do poleceń po zapoznaniu się z mapą myśli. Nagrywanie dźwięku w programie np. Inspiration jest proste. Wybieramy polecenie Tools > Insert Video or Sound > Record Sound (Narzędzia > Wstaw film wideo lub dźwięk > Nagrywanie dźwięku). Kiedy jesteśmy gotowi do nagrywania, klikamy na ekranie w polecenie Record (Nagrywaj). Możliwe jest nagranie do jednej minuty dźwięku podczas jednej sesji. Po zakończeniu należy wybrać polecenie Save (Zapisz).
Faza podsumowująca:
Uczniowie, korzystając z darmowego narzędzia do tworzenia map myśli, przygotowują mapę podsumowującą wiedzę z lekcji.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Prosi wybrane osoby o podsumowanie zdobytej wiedzy - w odniesieniu do zakładanych celów.
Praca domowa:
Wyobraź sobie, że macie z innymi uczniami wykonać projekt polegający na obserwacji i dokumentacji zmian pogodowych oraz jej wpływu na stan zanieczyszczeń na dworze. Jakie role przydzielisz uczniom? Jakie zespoły stworzysz, by monitorować sytuację pogodową i np. jakość powietrza za oknem? Pamiętaj o wyznaczeniu deadline'ów, czyli daty zakończenia poszczególnych pomiarów, oraz terminu zamknięcia całego projektu.
Materiały pomocnicze:
FreeMind (darmowy program do tworzenia map myśli).
Inspiration - program m.in. do nagrywania.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Infografika” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Kariera w IT – zawody pośrednie”.