Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Informatyka

Temat: Kariera w IT – zawody pośrednie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) podaje przykłady wpływu informatyki i technologii komputerowej na najważniejsze sfery życia osobistego i zawodowego; korzysta z wybranych e‑usług; przedstawia wpływ technologii na dobrobyt społeczeństw i komunikację społeczną;
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) opisuje szkody, jakie mogą spowodować działania pirackie w sieci, w odniesieniu do indywidualnych osób, wybranych instytucji i całego społeczeństwa.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Porównasz różne zawody związane z branżą IT.

  • Prześledzisz, co zrobić, żeby rozwijać swoje kompetencje na danym stanowisku.

  • Przeanalizujesz, jakie znaczenie dla pomyślnej realizacji projektu IT mają poszczególne role w zespole.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • mapa myśli;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał Kariera w IT – zawody pośrednie”. Przybliża uczniom temat i cele lekcji. Określa kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja. Uczniowie dyskustują na temat zawodów, w których widzieliby swoją przyszłość. Podają argumenty uzasadniające wybór. Nauczyciel moderuje dyskusję.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, każdy indywidualnie, zapoznają się z informacjami z sekcji „Przeczytaj”. Wymieniają się poglądami na temat tego, czy wszystkie zawody są im znane, czy o niektórych dowiadują się po raz pierwszy.

  2. Uczniowie zapoznają się z infografiką - nauczyciel angażuje uczniów w wykonanie polecenia 1 i 2 – może poprosić chętne osoby o głośne odczytanie przygotowanych odpowiedzi.

  3. Jeśli w klasie istnieje taka możliwość, uczniowie nagrywają swoje odpowiedzi do poleceń po zapoznaniu się z mapą myśli. Nagrywanie dźwięku w programie np. Inspiration jest proste. Wybieramy polecenie Tools > Insert Video or Sound > Record Sound (Narzędzia > Wstaw film wideo lub dźwięk > Nagrywanie dźwięku). Kiedy jesteśmy gotowi do nagrywania, klikamy na ekranie w polecenie Record (Nagrywaj). Możliwe jest nagranie do jednej minuty dźwięku podczas jednej sesji. Po zakończeniu należy wybrać polecenie Save (Zapisz).

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, korzystając z darmowego narzędzia do tworzenia map myśli, przygotowują mapę podsumowującą wiedzę z lekcji.

  2. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Prosi wybrane osoby o podsumowanie zdobytej wiedzy - w odniesieniu do zakładanych celów.

Praca domowa:

  1. Wyobraź sobie, że macie z innymi uczniami wykonać projekt polegający na obserwacji i dokumentacji zmian pogodowych oraz jej wpływu na stan zanieczyszczeń na dworze. Jakie role przydzielisz uczniom? Jakie zespoły stworzysz, by monitorować sytuację pogodową i np. jakość powietrza za oknem? Pamiętaj o wyznaczeniu deadline'ów, czyli daty zakończenia poszczególnych pomiarów, oraz terminu zamknięcia całego projektu.

Materiały pomocnicze:

  1. FreeMind (darmowy program do tworzenia map myśli).

  2. Inspiration - program m.in. do nagrywania.

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Infografika” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Kariera w IT – zawody pośrednie”.