Dla nauczyciela
Autor: Ilona Kułak
Przedmiot: biologia
Temat: Ogólna charakterystyka roślin nagonasiennych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia terminy: nagonasienne i nagozalążkowe;
opisuje główne cechy roślin nagonasiennych;
omawia budowę gametofitu i sporofitu roślin nagonasiennych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
strategia operacyjna.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczenia przedmiotowe z wykorzystaniem e‑materiału;
obserwacja filmu;
obserwacja makroskopowa;
rozmowa nauczająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
okazy zasuszone lub zatopione w żywicach syntetycznych: szyszki żeńskie i męskie sosny, nasiona sosny, zdjęcia mikroskopowe ziaren pyłku sosny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel rozmawia z uczniami o miejscach występowania współczesnych gatunków roślin nagonasiennych. Zadaje uczniom pytania dotyczące: przedstawicieli nagonasiennych naturalnie występujących we florze Polski, gatunków będących rekordzistami pod względem wielkości i gatunków określanych jako „żywe skamieniałości”.
Nauczyciel przedstawia temat i cel lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału dotyczącą cech charakterystycznych dla roślin nagonasiennych.
Nauczyciel wyświetla film pt. W ogrodzie botanicznym z profesorem Wiesławem Fałtynowiczem. Ogólna charakterystyka roślin nagonasiennych, prosząc, aby uczniowie w trakcie oglądania zwrócili uwagę na współcześnie występujące krajowe rośliny nagonasienne oraz na główne cechy roślin nagonasiennych.
Uczniowie przyglądają się zatopionym w żywicy syntetycznej okazom szyszek żeńskich i męskich sosny zwyczajnej (Pinus sylvestris) oraz jej nasionom. Następnie na podstawie zdobytej wiedzy oraz e‑materiału wspólnie omawiają budowę szyszki męskiej i żeńskiej oraz gametofitu męskiego i żeńskiego sosny zwyczajnej.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5 (w którym mają ocenić prawdziwość zdań dotyczących roślin nagonasiennych) i 6 (w którym na podstawie przedstawionych danych należy sformułować problem badawczy i wniosek). Ochotnicy przedstawiają rozwiązania na forum klasy.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 8, dotyczące praktycznych zastosowań roślin nagonasiennych.
Nauczyciel ocenia poprawność wykonanych zadań, zgodnie z przyjętymi wcześniej kryteriami (IZ). Weryfikuje, czy rozumowanie uczniów jest prawidłowe, koryguje ewentualne błędy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, wykonują podsumowujące lekcję ćwiczenia od 1 do 3.
Praca domowa:
Korzystając ze źródeł internetowych, wyszukaj trzy większe skupiska roślin iglastych (szpilkowych) na świecie. Przedstaw swój pogląd dotyczący znaczenia roślin iglastych dla człowieka.
Materiały pomocnicze:
Film‑wykład dr Agnieszki Soszyńskiej‑Maj: Kamil Szubański, Przyrodnicze skarby zatopione w bursztynie birmańskim, „Nauka w Polsce” 17.04.2019, wydanie internetowe. Alternatywnym podsumowaniem może być film edukacyjny wyprodukowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o., pt. Biologia zakres rozszerzony klasa 1 lo Nagonasienne.
Literatura:
Neil Campbell i in., Biologia, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2012.
Encyklopedia PWN, wersja internetowa.
Alicja Szweykowska, Jerzy Szweykowski, Botanika. Morfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Lucjan Rutkowski, Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film może również posłużyć jako wprowadzenie w temat lekcji. Może być także wykorzystany na lekcji o systematyce nagonasiennych.