Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R10O1lH39Zdi9
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
RZu2C4JbOhuEL
Uzupełnij tekst: 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe roślin nagonasiennych po osiągnięciu dojrzałości wytwarzają 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe. Organy te mają postać szyszkowatego tworu zwanego 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe, będącego skupieniem liści zarodnionośnych (1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe) ułożonych na wspólnej osi. Zazwyczaj kwiaty są 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe i wiatropylne. U nielicznych współczesnych przedstawicieli nagonasiennych i jednej wymarłej grupy tych roślin pojawiają się zaczątki obupłciowości i 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe kwiatów. Niezależnie od ich budowy i sposobu zapylenia organy te mogą być rozmieszczone na osobnikach 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe lub 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe.
R14iyoRedcVw21
Ćwiczenie 2
Do cech wspólnych dla wszystkich roślin nasiennych zaliczamy: Możliwe odpowiedzi: 1. wytwarzanie plemników z wiciami z komórki wegetatywnej, wytwarzanie nasion, wykształcanie kwiatów, naczynia będące zasadniczym elementem przewodzącym drewna, 2. wytwarzanie komórek plemnikowych, wytwarzanie nasion, wykształcanie kwiatów, uniezależnienie procesu zapłodnienia od wody, 3. podwójne zapłodnienie, powstawanie łagiewki pyłkowej z komórki generatywnej, wytwarzanie zalążków i nasion, uniezależnienie procesu zapłodnienia od wody, 4. wytwarzanie zalążków i nasion, wykształcanie kwiatów, naczynia będące zasadniczym elementem przewodzącym drewna
1
Ćwiczenie 3
R7hhykpLlTwAn
1. dwupienność, 2. strobil, 3. kambium, 4. mikrospora - rodzaj zarodnika, z którego powstaje gametofit męski (przedrośle męskie); u nagonasiennych jest to ziarno pyłku.

1. dwupienność, 2. strobil, 3. kambium, 4. mikrospora - miazga łykodrzewna; wtórna tkanka merystematyczna, której działalność powoduje wzrost korzeni i łodyg na grubość

1. dwupienność, 2. strobil, 3. kambium, 4. mikrospora - występowanie męskich i żeńskich organów rozrodczych na różnych osobnikach

1. dwupienność, 2. strobil, 3. kambium, 4. mikrospora - kłos zarodnionośny znajdujący się na szczycie pędu, będący skupieniem liści zarodnionośnych (sporofili); w typowej formie występuje u paprotników; u nagonasiennych ma postać szyszkowatą
2
Ćwiczenie 4
RrHWvk1Myfiun
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., e, domena publiczna.
RQkHbpqQ71qqz
Który z niżej wymienionych elementów nie należy do kwiatostanu żeńskiego sosny? Zaznacz odpowiedź: Możliwe odpowiedzi: 1. łuska wspierająca, 2. zalążek, 3. łuska nasienna, 4. strobil
2
Ćwiczenie 5
RzSeYLfJT341z
Łączenie par. Wskaż, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe:. Ziarna pyłku (mikrospory) powstają w woreczkach pyłkowych (mikrosporangiach). Otoczone są jednowarstwową ścianą zawierającą sporopoleninę – złożoną substancję chemiczną.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gametofit żeński jest tworem wielokomórkowym, rozwijającym się w obrębie zalążka i całkowicie zależnym od sporofitu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po zapłodnieniu z zygoty rozwija się zarodek młodego sporofitu. Otaczają go resztki gametofitu żeńskiego (przedrośla żeńskiego), zwanego drewnem pierwotnym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pochodzenie nazwy „rośliny nagonasienne” jest związane z budową i położeniem nasion, które nie mają dodatkowych osłon i swoją powierzchnią kontaktują się bezpośrednio ze środowiskiem zewnętrznym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 6

Wykresy przedstawiają względną liczebność dwóch gatunków sosny: Pinus virginianaPinus pungens w zależności od wysokości (w stopach n.p.m.) na południowym stoku gór Great Smoky Mountains w stanie Tennessee.

RouMsqofvc9bp
Wykres liniowy. Wykresy przedstawiają względną liczebność dwóch gatunków sosny: Pinus virginianaPinus pungens w zależności od wysokości (w stopach n.p.m.) na południowym stoku gór Great Smoky w stanie Tennessee.. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 1400
    • [font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 40; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
  • 2. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 1700
    • [font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 58; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
  • 3. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 2000
    • [font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 50; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
  • 4. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 2300
    • [font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 40; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
  • 5. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 2600
    • [font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 5; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
  • 6. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 2900
    • [font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 5; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
  • 7. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 3200
    • [font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 0; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rs2VRpXAsTfzi
Wykres liniowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 2400
    • [font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 0; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
  • 2. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 2600
    • [font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 10; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
  • 3. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 2800
    • [font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 40; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
  • 4. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 3200
    • [font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 30; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
  • 5. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 3500
    • [font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 65; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
  • 6. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 3700
    • [font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 30; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
  • 7. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 4000
    • [font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 60; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
  • 8. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 4300
    • [font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 50; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
  • 9. zestaw danych:
    • Wysokość n.p.m. (w stopach): 4500
    • [font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 80; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Indeks górny Na podstawie: Charles J. Krebs, Ekologia, tłum. A. Kozakiewicz i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, s. 399. Indeks górny koniec

RrxGV7sxEsKXP
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Rf82n54NMYReW
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.
2017
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o. Główny Urząd Statystyczny, licencja: CC BY-SA 3.0.
RX3GS6QBN7rRr
Wysłuchaj nagrań słówek w słowniczku i naucz się ich prawidłowej wymowy.
1945
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o. Główny Urząd Statystyczny, licencja: CC BY-SA 3.0.
R14iCIiqfvldo
Na podstawie własnej wiedzy i dostępnych źródeł wyjaśnij, jaka jest prawdopodobna przyczyna zwiększenia udziału lasów liściastych kosztem lasów iglastych. Dlaczego odchodzi się od monokulturowych sztucznych nasadzeń (upraw jednego gatunku) drzew iglastych? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Świerk reprezentuje rośliny nagonasienne, których wspólną cechą jest zdolność do wytwarzania nasion. Nagonasienne obejmują gatunki zarówno potężne (choćby sekwoje), jak i rekordowo długowieczne, np. niektóre sosny (jak się szacuje, niektóre okazy Pinus longaeva rosnące w Ameryce Północnej mogą mieć nawet 3000–4600 lat). Są też iglaki, reprezentowane przez sosny i właśnie świerki, o wyjątkowym znaczeniu gospodarczym, gdyż zaspokajają popyt na drewno i masę potrzebną do produkcji papieru.

Indeks górny Źródło: Rozszyfrowano genom „choinki”, [w:] portal internetowy „Nauka w Polsce”. Indeks górny koniec

RrQP4SFdvEIU1
Przeczytaj powyższy tekst źródłowy, a następnie na jego podstawie, a także w oparciu o dostępne źródła i własną wiedzę, wypisz przynajmniej trzy praktyczne zastosowania nagonasiennych w codziennym życiu człowieka. (Uzupełnij).