Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
Rysunek przedstawia budowę zalążka z dojrzałym gametofitem żeńskim sosny (Pinus sp.). Zaznacz właściwą nazwę wskazanych elementów, a następnie określ funkcję, jaką pełnią te struktury.
Plemnie
Rodnie
Makrospory
Komórki macierzyste makrospor
RZu2C4JbOhuEL
Uzupełnij tekst: 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe roślin nagonasiennych po osiągnięciu dojrzałości wytwarzają 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe. Organy te mają postać szyszkowatego tworu zwanego 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe, będącego skupieniem liści zarodnionośnych (1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe) ułożonych na wspólnej osi. Zazwyczaj kwiaty są 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe i wiatropylne. U nielicznych współczesnych przedstawicieli nagonasiennych i jednej wymarłej grupy tych roślin pojawiają się zaczątki obupłciowości i 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe kwiatów. Niezależnie od ich budowy i sposobu zapylenia organy te mogą być rozmieszczone na osobnikach 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe lub 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe.
Uzupełnij tekst: 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe roślin nagonasiennych po osiągnięciu dojrzałości wytwarzają 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe. Organy te mają postać szyszkowatego tworu zwanego 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe, będącego skupieniem liści zarodnionośnych (1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe) ułożonych na wspólnej osi. Zazwyczaj kwiaty są 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe i wiatropylne. U nielicznych współczesnych przedstawicieli nagonasiennych i jednej wymarłej grupy tych roślin pojawiają się zaczątki obupłciowości i 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe kwiatów. Niezależnie od ich budowy i sposobu zapylenia organy te mogą być rozmieszczone na osobnikach 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe lub 1. sporofili, 2. jednopiennie, 3. Sporofity, 4. zielone, 5. strobilem, 6. kwiaty, 7. dwupiennie, 8. owadopylności, 9. jednopłciowe.
............................ roślin nagonasiennych po osiągnięciu dojrzałości wytwarzają ............................. Organy te mają postać szyszkowatego tworu zwanego ............................, będącego skupieniem liści zarodnionośnych (............................) ułożonych na wspólnej osi. Zazwyczaj kwiaty są ............................ i wiatropylne. U nielicznych współczesnych przedstawicieli nagonasiennych i jednej wymarłej grupy tych roślin pojawiają się zaczątki obupłciowości i ............................ kwiatów. Niezależnie od ich budowy i sposobu zapylenia organy te mogą być rozmieszczone na osobnikach ............................ lub .............................
R14iyoRedcVw21
Ćwiczenie 2
Do cech wspólnych dla wszystkich roślin nasiennych zaliczamy: Możliwe odpowiedzi: 1. wytwarzanie plemników z wiciami z komórki wegetatywnej, wytwarzanie nasion, wykształcanie kwiatów, naczynia będące zasadniczym elementem przewodzącym drewna, 2. wytwarzanie komórek plemnikowych, wytwarzanie nasion, wykształcanie kwiatów, uniezależnienie procesu zapłodnienia od wody, 3. podwójne zapłodnienie, powstawanie łagiewki pyłkowej z komórki generatywnej, wytwarzanie zalążków i nasion, uniezależnienie procesu zapłodnienia od wody, 4. wytwarzanie zalążków i nasion, wykształcanie kwiatów, naczynia będące zasadniczym elementem przewodzącym drewna
Wskaż prawidłowe dokończenie zdania.
Do cech wspólnych dla wszystkich roślin nasiennych zaliczamy…
wytwarzanie plemników z wiciami z komórki wegetatywnej, wytwarzanie nasion, wykształcanie kwiatów, naczynia będące zasadniczym elementem przewodzącym drewna.
wytwarzanie łagiewki pyłkowej, wytwarzanie nasion, wykształcanie kwiatów, uniezależnienie procesu zapłodnienia od wody.
podwójne zapłodnienie, powstawanie łagiewki pyłkowej z komórki generatywnej, wytwarzanie zalążków i nasion, uniezależnienie procesu zapłodnienia od wody.
wytwarzanie zalążków i nasion, wykształcanie kwiatów, naczynia będące zasadniczym elementem przewodzącym drewna.
1
Ćwiczenie 3
R7hhykpLlTwAn
1. dwupienność, 2. strobil, 3. kambium, 4. mikrospora - rodzaj zarodnika, z którego powstaje gametofit męski (przedrośle męskie); u nagonasiennych jest to ziarno pyłku.
1. dwupienność, 2. strobil, 3. kambium, 4. mikrospora - miazga łykodrzewna; wtórna tkanka merystematyczna, której działalność powoduje wzrost korzeni i łodyg na grubość
1. dwupienność, 2. strobil, 3. kambium, 4. mikrospora - występowanie męskich i żeńskich organów rozrodczych na różnych osobnikach
1. dwupienność, 2. strobil, 3. kambium, 4. mikrospora - kłos zarodnionośny znajdujący się na szczycie pędu, będący skupieniem liści zarodnionośnych (sporofili); w typowej formie występuje u paprotników; u nagonasiennych ma postać szyszkowatą
1. dwupienność, 2. strobil, 3. kambium, 4. mikrospora - rodzaj zarodnika, z którego powstaje gametofit męski (przedrośle męskie); u nagonasiennych jest to ziarno pyłku.
1. dwupienność, 2. strobil, 3. kambium, 4. mikrospora - miazga łykodrzewna; wtórna tkanka merystematyczna, której działalność powoduje wzrost korzeni i łodyg na grubość
1. dwupienność, 2. strobil, 3. kambium, 4. mikrospora - występowanie męskich i żeńskich organów rozrodczych na różnych osobnikach
1. dwupienność, 2. strobil, 3. kambium, 4. mikrospora - kłos zarodnionośny znajdujący się na szczycie pędu, będący skupieniem liści zarodnionośnych (sporofili); w typowej formie występuje u paprotników; u nagonasiennych ma postać szyszkowatą
.......................... – rodzaj zarodnika, z którego powstaje gametofit męski (przedrośle męskie); u nagonasiennych jest to ziarno pyłku.
.......................... – miazga łykodrzewna; wtórna tkanka merystematyczna, której działalność powoduje wzrost korzeni i łodyg na grubość.
.......................... – występowanie męskich i żeńskich organów rozrodczych na różnych osobnikach.
.......................... – kłos zarodnionośny znajdujący się na szczycie pędu, będący skupieniem liści zarodnionośnych (sporofili); w typowej formie występuje u paprotników; u nagonasiennych ma postać szyszkowatą.
2
Ćwiczenie 4
RrHWvk1Myfiun
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., e, domena publiczna.
RQkHbpqQ71qqz
Który z niżej wymienionych elementów nie należy do kwiatostanu żeńskiego sosny? Zaznacz odpowiedź: Możliwe odpowiedzi: 1. łuska wspierająca, 2. zalążek, 3. łuska nasienna, 4. strobil
Który z niżej wymienionych elementów nie należy do kwiatostanu żeńskiego sosny? Zaznacz odpowiedź:
łuska wspierająca
zalążek
łuska nasienna
strobil
2
Ćwiczenie 5
RzSeYLfJT341z
Łączenie par. Wskaż, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe:. Ziarna pyłku (mikrospory) powstają w woreczkach pyłkowych (mikrosporangiach). Otoczone są jednowarstwową ścianą zawierającą sporopoleninę – złożoną substancję chemiczną.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gametofit żeński jest tworem wielokomórkowym, rozwijającym się w obrębie zalążka i całkowicie zależnym od sporofitu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po zapłodnieniu z zygoty rozwija się zarodek młodego sporofitu. Otaczają go resztki gametofitu żeńskiego (przedrośla żeńskiego), zwanego drewnem pierwotnym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pochodzenie nazwy „rośliny nagonasienne” jest związane z budową i położeniem nasion, które nie mają dodatkowych osłon i swoją powierzchnią kontaktują się bezpośrednio ze środowiskiem zewnętrznym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Wskaż, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe:. Ziarna pyłku (mikrospory) powstają w woreczkach pyłkowych (mikrosporangiach). Otoczone są jednowarstwową ścianą zawierającą sporopoleninę – złożoną substancję chemiczną.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gametofit żeński jest tworem wielokomórkowym, rozwijającym się w obrębie zalążka i całkowicie zależnym od sporofitu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po zapłodnieniu z zygoty rozwija się zarodek młodego sporofitu. Otaczają go resztki gametofitu żeńskiego (przedrośla żeńskiego), zwanego drewnem pierwotnym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pochodzenie nazwy „rośliny nagonasienne” jest związane z budową i położeniem nasion, które nie mają dodatkowych osłon i swoją powierzchnią kontaktują się bezpośrednio ze środowiskiem zewnętrznym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Wskaż, które stwierdzenia dotyczące roślin nagonasiennych są prawdziwe, a które fałszywe.
Prawda
Fałsz
Ziarna pyłku (mikrospory) powstają w woreczkach pyłkowych (mikrosporangiach). Otoczone są jednowarstwową ścianą zawierającą sporopoleninę – złożoną substancję chemiczną.
□
□
Gametofit żeński jest tworem wielokomórkowym, rozwijającym się w obrębie zalążka i całkowicie zależnym od sporofitu.
□
□
Po zapłodnieniu z zygoty rozwija się zarodek młodego sporofitu. Otaczają go resztki gametofitu żeńskiego (przedrośla żeńskiego), zwanego drewnem pierwotnym.
□
□
Pochodzenie nazwy „rośliny nagonasienne” jest związane z budową i położeniem nasion, które nie mają dodatkowych osłon i swoją powierzchnią kontaktują się bezpośrednio ze środowiskiem zewnętrznym.
□
□
21
Ćwiczenie 6
Wykresy przedstawiają względną liczebność dwóch gatunków sosny: Pinus virginiana i Pinus pungens w zależności od wysokości (w stopach n.p.m.) na południowym stoku gór Great Smoky Mountains w stanie Tennessee.
RouMsqofvc9bp
Wykres liniowy. Wykresy przedstawiają względną liczebność dwóch gatunków sosny: Pinus virginiana i Pinus pungens w zależności od wysokości (w stopach n.p.m.) na południowym stoku gór GreatSmoky w stanie Tennessee.. Lista elementów:
1. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 1400
[font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 40; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
2. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 1700
[font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 58; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
3. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 2000
[font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 50; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
4. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 2300
[font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 40; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
5. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 2600
[font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 5; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
6. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 2900
[font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 5; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
7. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 3200
[font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 0; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
Wykres liniowy. Wykresy przedstawiają względną liczebność dwóch gatunków sosny: Pinus virginiana i Pinus pungens w zależności od wysokości (w stopach n.p.m.) na południowym stoku gór GreatSmoky w stanie Tennessee.. Lista elementów:
1. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 1400
[font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 40; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
2. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 1700
[font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 58; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
3. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 2000
[font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 50; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
4. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 2300
[font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 40; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
5. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 2600
[font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 5; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
6. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 2900
[font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 5; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
7. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 3200
[font-style: italic;]Pinus virginiana[/]: 0; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
Wykresy przedstawiają względną liczebność dwóch gatunków sosny: Pinus virginiana i Pinus pungens w zależności od wysokości (w stopach n.p.m.) na południowym stoku gór GreatSmoky w stanie Tennessee.
wysokość_n.p.m. : 1400
[italic]pinus_virginiana[/] : 40
wysokość_n.p.m. : 1700
[italic]pinus_virginiana[/] : 58
wysokość_n.p.m. : 2000
[italic]pinus_virginiana[/] : 50
wysokość_n.p.m. : 2300
[italic]pinus_virginiana[/] : 40
wysokość_n.p.m. : 2600
[italic]pinus_virginiana[/] : 5
wysokość_n.p.m. : 2900
[italic]pinus_virginiana[/] : 5
wysokość_n.p.m. : 3200
[italic]pinus_virginiana[/] : 0
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rs2VRpXAsTfzi
Wykres liniowy. Lista elementów:
1. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 2400
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 0; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
2. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 2600
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 10; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
3. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 2800
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 40; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
4. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 3200
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 30; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
5. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 3500
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 65; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
6. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 3700
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 30; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
7. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 4000
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 60; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
8. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 4300
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 50; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
9. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 4500
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 80; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
Wykres liniowy. Lista elementów:
1. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 2400
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 0; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
2. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 2600
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 10; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
3. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 2800
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 40; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
4. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 3200
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 30; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
5. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 3500
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 65; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
6. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 3700
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 30; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
7. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 4000
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 60; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
8. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 4300
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 50; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
9. zestaw danych:
Wysokość n.p.m. (w stopach): 4500
[font-style: italic;]Pinus pungens[/]: 80; Podpis osi wartości: Zajmowana powierzchnia w %
wysokość_n.p.m. : 2400
[italic]pinus_pungens[/] : 0
wysokość_n.p.m. : 2600
[italic]pinus_pungens[/] : 10
wysokość_n.p.m. : 2800
[italic]pinus_pungens[/] : 40
wysokość_n.p.m. : 3200
[italic]pinus_pungens[/] : 30
wysokość_n.p.m. : 3500
[italic]pinus_pungens[/] : 65
wysokość_n.p.m. : 3700
[italic]pinus_pungens[/] : 30
wysokość_n.p.m. : 4000
[italic]pinus_pungens[/] : 60
wysokość_n.p.m. : 4300
[italic]pinus_pungens[/] : 50
wysokość_n.p.m. : 4500
[italic]pinus_pungens[/] : 80
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Indeks górny Na podstawie: Charles J. Krebs, Ekologia, tłum. A. Kozakiewicz i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, s. 399. Indeks górny koniecNa podstawie: Charles J. Krebs, Ekologia, tłum. A. Kozakiewicz i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, s. 399.
RrxGV7sxEsKXP
(Uzupełnij).
Przeanalizuj zależności przedstawione na wykresach i na ich podstawie sformułuj problem badawczy i wniosek, który będzie się opierał na analizowanych danych.
Przykładowy problem badawczy: „Zależność między wysokością nad poziomem morza a występowaniem gatunków sosen Pinus pungens i Pinus virginiana w górach Great Smoky Mountains w stanie Tennessee”.
Przykładowy wniosek: „Występowanie gatunków sosen Pinus virginiana oraz Pinus pungens w górach Great Smoky Mountains w stanie Tennessee jest zależne od wysokości nad poziomem morza”.
31
Ćwiczenie 7
Rf82n54NMYReW
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.
Label : liściaste
Value : 31,6%
Label : iglaste
Value : 68,4%
2017
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o. Główny Urząd Statystyczny, licencja: CC BY-SA 3.0.
RX3GS6QBN7rRr
Wysłuchaj nagrań słówek w słowniczku i naucz się ich prawidłowej wymowy.
Wysłuchaj nagrań słówek w słowniczku i naucz się ich prawidłowej wymowy.
Dane zilustrowane na poniższych wykresach kołowych dotyczą udziału lasów liściastych i iglastych w Lasach Państwowych w Polsce w latach 1945 i 2017.
Label : Liściaste
Value : 13%
Label : Iglaste
Value : 87%
1945
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o. Główny Urząd Statystyczny, licencja: CC BY-SA 3.0.
R14iCIiqfvldo
Na podstawie własnej wiedzy i dostępnych źródeł wyjaśnij, jaka jest prawdopodobna przyczyna zwiększenia udziału lasów liściastych kosztem lasów iglastych. Dlaczego odchodzi się od monokulturowych sztucznych nasadzeń (upraw jednego gatunku) drzew iglastych? (Uzupełnij).
Zastanów się, jakie są różnice w bogactwie gatunkowym roślin, zwierząt i grzybów współtworzących las liściasty i las iglasty. W lesie którego rodzaju różnorodność gatunkowa jest większa?
Prawdopodobną przyczyną zwiększenia udziału drzew liściastych kosztem lasów iglastych jest chęć zwiększenia bioróżnorodności ekosystemów leśnych, przez zwiększenie nasadzeń gatunków liściastych. Odchodzenie od sztucznie nasadzanych monokultur gatunków iglastych można wyjaśnić właśnie tym, że są one zastępowane odpowiednimi dla danego siedliska gatunkami liściastymi.
31
Ćwiczenie 8
Świerk reprezentuje rośliny nagonasienne, których wspólną cechą jest zdolność do wytwarzania nasion. Nagonasienne obejmują gatunki zarówno potężne (choćby sekwoje), jak i rekordowo długowieczne, np. niektóre sosny (jak się szacuje, niektóre okazy Pinus longaeva rosnące w Ameryce Północnej mogą mieć nawet 3000–4600 lat). Są też iglaki, reprezentowane przez sosny i właśnie świerki, o wyjątkowym znaczeniu gospodarczym, gdyż zaspokajają popyt na drewno i masę potrzebną do produkcji papieru.
Indeks górny Źródło: Rozszyfrowano genom „choinki”, [w:] portal internetowy „Nauka w Polsce”. Indeks górny koniecŹródło: Rozszyfrowano genom „choinki”, [w:] portal internetowy „Nauka w Polsce”.
RrQP4SFdvEIU1
Przeczytaj powyższy tekst źródłowy, a następnie na jego podstawie, a także w oparciu o dostępne źródła i własną wiedzę, wypisz przynajmniej trzy praktyczne zastosowania nagonasiennych w codziennym życiu człowieka. (Uzupełnij).
Czy z roślin nagonasiennych wykonywane są przedmioty codziennego użytku? Czy rośliny te wykorzystywane są w medycynie albo w przemyśle jubilerskim?
Przykładowe zastosowania nagonasiennych:
surowiec do produkcji mebli i materiałów budowlanych (np. sosny, świerki);
surowiec do produkcji papieru (sosny, świerki);
surowiec do produkcji olejków eterycznych: np. sosna, cedr;
funkcje ozdobne: sagowce, miłorząb dwuklapowy;
w medycynie: przęśl, z której pozyskiwana jest efedryna;