Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Odcinki w ostrosłupie prawidłowym czworokątnym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również w wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia odcinki w ostrosłupie prawidłowym sześciokątnym
nazywa odcinki w ostrosłupie prawidłowym sześciokątnym na podstawie zamieszczonego rysunku
oblicza długości odcinków w ostrosłupie z zastosowaniem Twierdzenia Pitagorasa, własności trójkąta równobocznego, trójkąta prostokątnego równoramiennego oraz funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym
analizuje wzajemne zależności pomiędzy odcinkami w ostrosłupie prawidłowym sześciokątnym
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
rozmowa nauczająca
dyskusja
Formy pracy:
praca z całą klasą
praca w parach
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
materiały zawarte w e–podręczniku
arkusze papieru i flamastry dla poszczególnych grup
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Wybrany, chętny uczeń przygotowuje prezentację na temat ostrosłupów w architekturze.
Faza wstępna:
Uczeń prezentuje, gdzie w architekturze wykorzystywane są ostrosłupy.
Nauczyciel nawiązuje do dachów hełmowych wież i zadaje pytanie kluczowe:
Jak obliczyć wysokość dachu hełmowego w kształcie ostrosłupa prawidlowego sześciokątnego, gdy dana jest jego krawędź podstawy i krawędź boczna?Nauczyciel razem z uczniami formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel na podstawie grafik w sekcji „Przeczytaj” i animacji 3D prezentuje uczniom w jaki sposób oblicza się długości odcinków w ostrosłupie prawidłowym sześciokątnym.
Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup 6 osobowych (lub inny układ, który umożliwi wykonanie zadania). Każda z grup wykonuje po jednym zadaniu otwartym z sekcji „Sprawdź się”.
Następnie po jednym z członków każdej grupy tworzy 6 nowych grup.
Uczniowie wymieniają się sposobami rozwiązania zadań, każdy z członków grupy omawia zadanie, które miała wykonać jego grupa.
Każda z grup prezentuje rozwiązanie wybranego zadania na tablicy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują samooceny pracy w grupie. Wskazują słabe i mocne strony.
Na zakończenie nauczyciel prezentuje zadanie z sekcji „Sprawdź się”. nawiązujące do pytania kluczowego. Uczniowie rozwiązują je samodzielnie.
Nauczyciel wraz z uczniami dyskutuje nad rozwiązaniem zadania.
Praca domowa:
Rozwiązać zadania interaktywne, które nie zostały omówione na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczeń może odtworzyć animację 3D po przeprowadzeniu lekcji jako podsumowanie. Uczniowie, którzy mają problemy z opanowaniem matematyki mogą ją obejrzeć przed lekcją.