Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Pendyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres funkcji dla
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
13) Uczeń posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
szkicuje wykres funkcji dla ;
rozpoznaje wykres funkcji dla ;
odczytuje własności funkcji dla z wykresu;
stosuje wykres funkcji do rozwiązywania nierówności;
wyznacza współrzędne punktów należących do wykresu funkcji znając inny punkt należący do wykresu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
praca z materiałem przygotowanym przez nauczyciela.
Formy pracy:
praca w parach;
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu dla uczniów;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z modułem „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w zakresie poruszanej tematyki tzn.:
prosi o podanie własności wykresu funkcji dla ;
prosi o wyjaśnienie jak wyznaczyć współrzędne punktów należących do wykresu funkcji znając jeden z punktów, który należy do wykresu;
prosi o odczytanie z wykresu argumentów, dla których funkcja przyjmuje wartości większe od .
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach. Każda z par zapoznaje się z apletem przedstawiającym wykres funkcji dla .
Uczniowie wspólnie wykonują polecenia.
Następnie w grupach 4 - osobowych rozwiązują ćwiczenia 1 - 8 z modułu „Sprawdź się”. Rozwiązania przedstawiają wspólnie podczas rozmowy z całą klasą. Nauczyciel komentuje rozwiązania, pozostali uczniowie zgłaszają ewentualne uwagi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prosi wskazanych uczniów o podanie, czego dotyczyła lekcja oraz jakie umiejętności zdobyli podczas lekcji
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z modułem Wprowadznie oraz Przeczytaj dotyczącego tematu „Własności funkcji dla ”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Aplet można wykorzystać podczas lekcji dotyczącej własności funkcji .