Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Instytucje unijne oraz zasady powoływania na stanowiska w UE

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

8) lokalizuje jej państwa członkowskie; przedstawia podstawowe obszary i zasady działania Unii Europejskiej.

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

5) przedstawia zadania Rady Europejskiej i Parlamentu; wyjaśnia kwestię legitymizacji obu tych instytucji;

6) przedstawia podział kompetencji pomiędzy Komisją i Radą; wyjaśnia strukturę Komisji oraz rolę komitetów i grup roboczych Rady.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia instytucje unijne;

  • omawia kompetencje i skład poszczególnych instytucji;

  • ocenia działalność instytucji unijnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca;

  • dyskusja;

  • plakat.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3, pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie przypominają sobie główne postanowienia TFUE. Szczególną uwagę zwracają na art. 13 TFUE.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na 7 grup. Przedstawiciele grup losują kartkę z nazwą instytucji UE, którą mają się zajmować (materiały pomocnicze).

2. W grupach uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i treścią lekcji. Następnie przygotowują plakaty informacyjne na temat danej instytucji. Plakaty te przedstawiają na forum klasy. Odpowiadają też na pytania innych grup na temat danej instytucji, jeśli są jakieś niejasności.

3. Uczniowie dyskutują na temat relacji pomiędzy instytucjami unijnymi. Zwracają szczególną uwagę na powiązania Rady Europejskiej i Parlamentu oraz Komisji Europejskiej i Rady UE. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

4. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 do multimedium.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie formułują po jednym pytaniu na temat instytucji unijnych. Dobierają się w pary i zadają pytanie drugiej osobie. Po uzyskaniu odpowiedzi sami odpowiadają na pytanie przygotowane przez tę osobę.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, eur‑lex.europa.eu.

Kartki do losowania dla grup:

Parlament Europejski

Komisja Europejska

Rada Europejska

Rada UE

Trybunał Obrachunkowy

Trybunał Sprawiedliwości UE

Europejski Bank Centralny

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą na podstawie multimedium przygotować krótkie referaty na temat instytucji unijnych.