Numer e‑materiału: 94
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Układ Słoneczny
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2

Cel ogólny lekcji: Uczeń rozwija umiejętność obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz formułowania wniosków i spostrzeżeń dotyczących Układu Słonecznego i miejsca Ziemi we Wszechświecie.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
4) porządkuje swoją wypowiedź, poprawia w niej błędy, omawia treść przeczytanych tekstów i ilustracji; nadaje znaczenie i tytuł obrazom, a także fragmentom tekstów;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
2) czyta w skupieniu po cichu teksty zapisane samodzielnie w zeszycie oraz teksty drukowane;
4) wyszukuje w tekstach fragmenty według niego najpiękniejsze, najważniejsze, trudne do zrozumienia lub określone przez nauczyciela;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
3) wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
2) maluje farbami, tuszami przy użyciu pędzli (płaskich, okrągłych), palców, stempli;
3) wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.;
6) wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej;
VI. Edukacja techniczna
2 Osiągnięcia w zakresie znajomości informacji technicznej, materiałów i technologii wytwarzania. Uczeń:
4) wykonuje przedmiot/model/pracę według własnego planu i opracowanego sposobu działania.
IV. Edukacja przyrodnicza
3 Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej. Uczeń:
7) przedstawia położenie Ziemi w Układzie Słonecznym.
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wymienia nazwy planet Układu Słonecznego.

  • Opowiada o planecie Ziemi, zwracając uwagę na jej codzienne problemy.

  • Porządkuje planety Układu Słonecznego w kolejności od najbliżej położonych od Słońca.

  • Wyjaśnia znaczenie słów: „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”.

  • Wykonuje makietę Układu Słonecznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.