Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Czym jest przemiana izobaryczna gazów? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów). |
Metody nauczania: | Film edukacyjny lub przeprowadzenie doświadczenia, wykład informacyjny. |
Formy zajęć: | Praca w grupach. |
Środki dydaktyczne: | Menzurka o pojemności 25 cmIndeks górny 33, dwie duże zlewki, kolba o pojemności 250 - 300 cmIndeks górny 33 zamknięta gumowym korkiem ze szklaną rurką w środku, 30 cm przezroczystej, plastikowej rurki, termometr lub komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Jak wyznaczyć parametry gazu?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią we wstępie, | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel definiuje przemianę izobaryczną i przedstawia sposoby jej przeprowadzenia. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie formułują prawo Gay‑Lussaca. Uczniowie rozwiązują zadania 1, 3, 5 i 7 z zestawu ćwiczeń. Uczniowie oceniają, w jakim stopniu osiągnęli postawione cele. | |
Praca domowa: | |
Zadania 2, 4, 6 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Jeśli nie ma możliwości wykonania doświadczenia podczas lekcji, należy wykorzystać na początku lekcji film edukacyjny. |