Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza jakim procentem jednej liczby jest druga liczba
wykonuje obliczenia procentowe z kontekstem realistycznym
dobiera odpowiedni model matematyczny do rozwiązania problemu związanego z obliczaniem podatku VAT
rozwija umiejętność pracy w grupie
interpretuje i operuje informacjami przedstawionymi w różny sposób
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
fotografia dania pracy
technika CPM
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
duże kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie pracują w grupach metodą fotografia dnia pracy – ich zadaniem jest zarejestrowanie najważniejszych wiadomości i umiejętności dotyczących procentów zdobytych na kilku poprzednich lekcjach. Powinni też zarejestrować kluczowe umiejętności, na których będą mogli bazować, rozwijając umiejętności dotyczące procentów.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Grupy prezentują swoje przemyślenia i zapisują na tablicy te wzory, które będą mogli wykorzystać, obliczając procent danej liczby.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują metodą CPM.
Grupa 1 i 2 – pracują z tekstem z „Przeczytaj”.
Grupa 3 i 4 – analizują materiał zawarty w animacji.
Każda grupa opracowuje sieć czynności, którą trzeba wykonać, aby obliczyć jakim procentem jednej liczby jest druga liczba.Grupa 1 i 2 wymieniają się pomysłami i wspólnie ustalają jedną sieć. Podobnie grupa 3 i 4.
Teraz grupy układają po 3 zadania, którymi się wymieniają. Otrzymane zadania rozwiązują, korzystając z uzyskanych sieci.
Uczniowie pracują w parach. Rozwiązują 3 dowolne zadania spośród ćwiczeń sprawdzających.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Uczniowie na drzewie ewaluacyjnym zaznaczają stopień zrozumienia tematyki zajęć.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia prace grup i par.
Praca domowa:
Uczniowie w domu mają rozwiązać ćwiczenia, których nie rozwiązali w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Procent i promilProcent i promil
Obliczenia procentoweObliczenia procentowe
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać, powtarzając materiał dotyczący procentów.