Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza jakim procentem jednej liczby jest druga liczba

  • wykonuje obliczenia procentowe z kontekstem realistycznym

  • dobiera odpowiedni model matematyczny do rozwiązania problemu związanego z obliczaniem podatku VAT

  • rozwija umiejętność pracy w grupie

  • interpretuje i operuje informacjami przedstawionymi w różny sposób

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • fotografia dania pracy

  • technika CPM

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

  • duże kartony, mazaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie pracują w grupach metodą fotografia dnia pracy – ich zadaniem jest zarejestrowanie najważniejszych wiadomości i umiejętności dotyczących procentów zdobytych na kilku poprzednich lekcjach. Powinni też zarejestrować kluczowe umiejętności, na których będą mogli bazować, rozwijając umiejętności dotyczące procentów.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  3. Grupy prezentują swoje przemyślenia i zapisują na tablicy te wzory, które będą mogli wykorzystać, obliczając procent danej liczby.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują metodą CPM.
    Grupa 1 i 2 – pracują z tekstem z „Przeczytaj”.
    Grupa 3 i 4 – analizują materiał zawarty w animacji.
    Każda grupa opracowuje sieć czynności, którą trzeba wykonać, aby obliczyć jakim procentem jednej liczby jest druga liczba.

  2. Grupa 1 i 2 wymieniają się pomysłami i wspólnie ustalają jedną sieć. Podobnie grupa 3 i 4.

  3. Teraz grupy układają po 3 zadania, którymi się wymieniają. Otrzymane zadania rozwiązują, korzystając z uzyskanych sieci.

  4. Uczniowie pracują w parach. Rozwiązują 3 dowolne zadania spośród ćwiczeń sprawdzających.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Uczniowie na drzewie ewaluacyjnym zaznaczają stopień zrozumienia tematyki zajęć.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia prace grup i par.

Praca domowa:

Uczniowie w domu mają rozwiązać ćwiczenia, których nie rozwiązali w czasie zajęć.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać, powtarzając materiał dotyczący procentów.