Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kantor – Szczęśniak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Walec opisany na graniastosłupie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony.
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna własności graniastosłupa wpisanego w walec,
stosuje wzory na pola powierzchni i objętość graniastosłupów oraz walca.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
koszyk pomysłów,
pokaz multimedialny.
Formy pracy:
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
projektor multimedialny/ tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” oraz przypomnienie wiadomości o objętości graniastosłupa i walca oraz okręgu opisanym na trójkącie równobocznym, prostokątnym i dowolnym.
Faza wstępna:
Uczniowie w parach, metodą koszyka pomysłów, przygotowują 5 kartek, na których zapisują związane z graniastosłupem, walcem, okręgiem opisanym na wielokącie, poznane wzory i definicje. Kartki wrzucają do kosza, z którego będzie można je pobierać, szukając inspiracji do rozwiązania zadań. Uczniowie na tym etapie powtarzania wiadomości mogą korzystać z zeszytów, komputera, książek.
Nauczyciel podaje temat: „Walec opisany na graniastosłupie” i cele zajęć. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną. Wybrani uczniowie rozwiązują polecenia pod prezentacją.
Uczniowie pracują w parach. Ich zadaniem jest samodzielne rozwiązanie przykładów przedstawionych w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie czytają dane polecenie, próbują rozwiązać problem. W razie wątpliwości mogą zajrzeć do koszyka pomysłów i odnaleźć potrzebną informację. Swoje rozwiązania porównują z tymi, zawartymi w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup. Każda grupa otrzymuje do rozwiązania jedno ćwiczenie z pośród ćwiczeń 1 – 6 w części „Sprawdź się”.
Wyznaczony przez nauczyciela uczeń omawia rozwiązanie zadania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Po dzisiejszej lekcji powinienem/ powinnam zapamiętać, że …..”
Praca domowa:
Uczniowie dobierają się w pary i rozwiązują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Bryły obrotoweBryły obrotowe
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może przed lekcją poprosić o przypomnienie wzorów na pola powierzchni i objętości brył oraz własności trójkątów i czworokątów.