Dla nauczyciela
Autor: Bartosz Krzymiński
Przedmiot: historia
Temat: W kraju nad Nilem. Egipt faraonów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje uwarunkowania geograficzne starożytnego Egiptu, które przyczyniły się do powstania rozwiniętej cywilizacji nad Nilem;
opisuje politykę podbojów prowadzoną w czasach Nowego Państwa;
wskazuje na bogactwo wierzeń religijnych starożytnych Egipcjan, z uwzględnieniem monoteistycznej polityki Echnatona.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka,
dyskusja dydaktyczna.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputer,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
projektor.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz podaje temat lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie terenów, na których ok. 3000 r. p.n.e. można z całą pewnością mówić o istnieniu cywilizacji (na tym etapie uczniowie powinni już wiedzieć o cywilizacji z terenów Mezopotamii). Nauczyciel prosi o wskazanie tego terenu na mapie (zwykłej bądź wyświetlonej na projektorze). Następnie poleca uczniom, aby wyjaśnili termin „cywilizacja”. Czego potrzeba, by można było mówić o jej istnieniu? W razie konieczności nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel uzupełnia wcześniejszą odpowiedź uczniów, wskazując na Egipt jako drugą obok Mezopotamii cywilizację starożytną (chyba że zrobił to wcześniej któryś z uczniów). Następnie nauczyciel opisuje uczniom początki cywilizacji egipskiej ze szczególnym uwzględnieniem podziału na Egipt Górny i Dolny. Przy omawianiu tego zagadnienia nauczyciel wyświetla mapę Egiptu na projektorze i, podkreślając podchwytliwość tego zadania, prosi uczniów o wskazanie obu części na mapie. Udziela uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel opowiada uczniom o dziejach Egiptu do czasów Nowego Państwa ze szczególnym uwzględnieniem faraonów z IV dynastii, budowniczych słynnych piramid w Gizie. Następnie zaznacza, że okres Nowego Państwa (XVI - XI w. p.n.e.) to czas największej potęgi Egiptu na arenie międzynarodowej.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z mapy interaktywnej lekcji i poleca uczniom, aby zapoznali się z nim w parach, a następnie wykonali oba polecenia. Wybrana para przedstawia swoje odpowiedzi.
W kolejnym kroku nauczyciel inicjuje dyskusję na forum klasy, zachęcając uczniów do dzielenia się wynikami swojej analizy. W razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi uczniów.
Nauczyciel pyta uczniów o ich wiedzę i wyobrażenia na temat religii egipskiej. W razie problemów z uzyskaniem odpowiedzi zadaje klasie pytania pomocnicze: Czy była to religia mono- czy politeistyczna? Czy egipscy bogowie przybierali (pełną) ludzką postać? Czemu służyły piramidy i co fakt ich istnienia mówi nam o egipskich wierzeniach? Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, gdzie narodziła się idea religii monoteistycznej. Wskazuje na postać Echnatona i opisuje uczniom tzw. rewolucję amarneńską. Poleca, aby każdy z uczniów zastanowił się przez chwilę nad znaczeniem tego zjawiska dla życia duchowego ówczesnych Egipcjan, po czym prosi kilku uczniów o ustosunkowanie się do postawionego problemu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel rysuje na tablicy linię chronologiczną, a następnie prosi uczniów, aby wymienili najważniejsze wydarzenia i zjawiska w dziejach Egiptu. Wybrana osoba (albo ochotnik) zapisuje propozycje na tablicy. Podawane daty nie muszą być dokładne, chodzi o sprawdzenie, czy uczniowie mają ogólną orientację w długiej historii starożytnego Egiptu.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń 3 i 6 z bloku ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Oxford. Wielka Historia Świata, t. 3, Egipt, kraje sąsiednie: Nubia–Libia–Etiopia, Warszawa 2005.
A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2010
Z. Kosidowski, Gdy słońce było bogiem, Warszawa 1966.
Herodot, Dzieje, tłum S. Hammer, 2015.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Informacje, w założeniu przypisane do poszczególnych regionów na mapie, mogą zostać wymieszane, a zadaniem uczniów będzie ich uporządkowanie.
Mapa może też posłużyć jako element nauczania o różnych wymiarach polityki imperialnej w świecie starożytnym (np. przy porównywaniu polityki kilku imperiów i sprawdzaniu ich skuteczności).