Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
11
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
R1x3iKkyXCcRf
Przyporządkuj podane pojęcia do ich definicji: nom, katarakta, czati, pschent Możliwe odpowiedzi: 1. (inaczej: wezyr) najważniejszy urzędnik w starożytnym Egipcie, „prawa ręka” faraona, 2. skalny próg rzeczny utrudniający żeglugę, 3. jednostka podziału administracyjnego starożytnego Egiptu, 4. połączone korony Górnego i Dolnego Egiptu
11
Ćwiczenie 2
R1NF2ZSi11pSF
Dopasuj epoki do właściwych wydarzeń: Zjednoczenie Górnego i Dolnego Egiptu przez Narmera, Budowa wielkich piramid, Dominacja azjatyckiego ludu Hyksosów w Egipcie, Rewolucja Echnatona, Podbój Egiptu przez Aleksandra Wielkiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Okres wczesnodynastyczny (ok. 3100–2675 r. p.n.e.), 2. Stare Państwo (ok. 2675–2170 r. p.n.e.), 3. Nowe Państwo (ok. 1565–1085 r. p.n.e.), 4. I okres przejściowy (ok. 2170–2000 r. p.n.e.), 5. II okres przejściowy (ok. 1760–1565 r. p.n.e.), 6. epoka późna (ok. 1085–332 r. p.n.e.), 7. Średnie Państwo (ok. 2000–1760 r. p.n.e.)
11
Ćwiczenie 3

Jednym z podstawowych źródeł literackich służących do badania dziejów i kultury starożytnego Egiptu są Dzieje greckiego historyka Herodota (V w. p.n.e.). Są one ważne dla naszej wiedzy o kraju faraonów, ponieważ wspomniany dziejopis osobiście go odwiedził. Wyobraź sobie, że podczas spisywania swoich doświadczeń Herodot pomieszał wszystkie swoje notatki na temat geografii Egiptu. Ułóż przytoczone niżej fragmenty jego Dziejów w taki sposób, aby odpowiadały tradycyjnej drodze zwiedzania państwa faraonów przez Greków, tj. z północy na południe.

RFloBjnZCYgX7
Jednym z podstawowych źródeł literackich służących do badania dziejów i kultury starożytnego Egiptu są Dzieje greckiego historyka Herodota (V w. p.n.e.). Są one ważne dla naszej wiedzy o kraju faraonów, ponieważ wspomniany dziejopis osobiście go odwiedził. Wyobraź sobie, że podczas spisywania swoich doświadczeń Herodot pomieszał wszystkie swoje notatki na temat geografii Egiptu. Ułóż przytoczone niżej fragmenty jego Dziejów w taki sposób, aby odpowiadały tradycyjnej drodze zwiedzania państwa faraonów przez Greków, tj. z północy na południe. Elementy do uszeregowania: 1. (…) w górę [Nilu] Egipt jest wąski. Albowiem z jednej strony ciągnie się pasmo gór Arabii, które biegnie od północy ku południowi, stale pnąc się w górę aż do tak zwanego Morza Czerwonego; znajdują się w nim kamieniołomy, skąd brano materiał do budowy piramid w Memfis., 2. (…)ta część Egiptu, do której Hellenowie [Grecy] żeglują, jest dla Egipcjan (…) darem rzeki (…). Taka bowiem jest przyroda kraju egipskiego: Przede wszystkim jeżeli kto, dojeżdżając i jeszcze o dzień drogi będąc oddalony od lądu, zanurzy ołowiankę, to wyciągnie namuł, i to na głębokości tylko jedenastu sążni [czyli ok. 20 metrów]., 3. Stamtąd aż do Heliopolis, w głąb lądu, jest Egipt szeroki, cały płasko rozciągnięty, obfituje w wodę i bagna. Droga od morza w górę do Heliopolis jest co do długości prawie równa drodze wiodącej z Aten (…) aż do Pisy…, 4. (…) do Teb żegluje się w górę rzeki przez dziewięć dni, a droga wynosi cztery tysiące osiemset sześćdziesiąt stadiów, tj. osiemdziesiąt i jeden schojnów. Jeżeli razem zliczy się te stadia Egiptu, to kraj leżący wzdłuż morza wynosi, jak już przedtem powiedziałem, trzy tysiące sześćset stadiów; jak zaś daleko jest od morza w głąb lądu aż do Teb, teraz to podam: mianowicie jest sześć tysięcy dwadzieścia stadiów.
Źródło: Herodot, Dzieje, ks. II, 5–9
211
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj polecenie.

RzAhaO7oU8WsI
Boginie Wadjet i Nekhbet koronują Ptolemeusza VIII na faraona Egiptu.
Źródło: Olaf Tausch, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
RtrN32ZQhy1PM
Na podstawie wiedzy wyniesionej z lektury lekcji zinterpretuj powyższy relief z egipskiej świątyni Edfu. (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Przeczytaj fragment Starego Testamentu i wykonaj polecenie.

Przeczytaj fragment Starego Testamentu i wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z fragmentem Starego Testamentu i wykonaj polecenie.

Gdy doniesiono królowi egipskiemu o ucieczce ludu, zmieniło się usposobienie faraona i jego sług względem niego i rzekli: „Cóżeśmy uczynili, pozwalając Izraelowi opuścić naszą służbę?”. Rozkazał wówczas faraon zaprzęgać swoje rydwany i zabrał ludzi swoich ze sobą. Wziął sześćset rydwanów wyborowych oraz wszystkie inne rydwany egipskie, a na każdym z nich byli dzielni wojownicy. Pan uczynił upartym serce faraona, króla egipskiego, który urządził pościg za Izraelitami.

c1 Cytat za: Biblia Tysiąclecia, Stary Testament, Księga Wyjścia, Rozdział 14; dostępny online: biblia.deon.pl.
RFmGhAMtl2q2k
Na podstawie powyższego fragmentu Starego Testamentu określ, jakiego okresu w historii Egiptu dotyczy. Swoją odpowiedź uzasadnij, odwołując się do przynajmniej dwóch argumentów. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z ilustracjami i wykonaj polecenie.

Zestaw ilustracji A

RfUsgrxTWNvo9
Faraon Mentuhotep II w towarzystwie członków dworu i swojej żony (po lewej).
Źródło: JMCC1, Kurohito, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R3iX5Hx1NMxvo
Totmes III pokonujący wrogów.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rous2kTvUlLc2
Statuetka przedstawiająca faraona Mentuhotepa VI.
Źródło: Juan R. Lazaro, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Zestaw ilustracji B

RWHRWCqQtCxA9
Echnaton wraz z rodziną oddaje część Atonowi.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1My8TIQEoXVh
Echnaton spędzający czas w towarzystwie swojej rodziny.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RTeDIGJtQy9nq
Wapienna statuetka przedstawiająca Echnatona wraz z żoną Nefertiti.
Źródło: Osama Shukir Muhammed Amin, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RejJoVrWy7j0a
Na podstawie zebranych informacji określ, jakie różnice nastąpiły w sztuce egipskiej w wyniku tzw. rewolucji amarneńskiej. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 6
Ro58c54JmyA3w
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

O Ty jedyny Boże, którego mocy nikt inny nie
posiada.
Ty stworzyłeś ziemię według Twojego pragnienia,
Kiedy Ty byłeś sam:
Ludzi, całe bydło duże i małe,
Wszystko, co jest wysoko,
Co lata na swoich skrzydłach.
Kraje Syrii i Nubii
Ziemia Egiptu;
Ty ustawiasz każdego człowieka w jego miejsc
Ty zaopatrujesz ich w ich potrzebach.

A Cytat za: Kosidowski Z., Gdy słońce było bogiem, Warszawa 1966.
RBBJbCZ53dN0J
Zapoznaj się z przytoczonym niżej tekstem źródłowym, a następnie wyjaśnij, za panowania którego władcy mógł on powstać i jakie bóstwo jest jego adresatem. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj polecenie.

A.

Słowa faraona Amenhotepa III (ok. 1388-1351 r. p.n.e.)

Żadna córka egipskiego króla nie została nikomu [żadnemu obcemu władcy] oddana.

oxford Źródło: Słowa faraona Amenhotepa III (ok. 1388-1351 r. p.n.e.), [w:] Oxford, Wielka Historia Świata. Tom 3: Egipt, kraje sąsiednie: Nubia–Libia–Etiopia, Warszawa 2005, s. 47.

B.

Biblia Tysiąclecia

Król Salomon [panujący w X w. p.n.e.] pokochał też wiele kobiet obcej narodowości, a mianowicie: córkę faraona, Moabitki, Ammonitki, Edomitki, Sydonitki i Chetytki, z narodów, co do których Pan nakazał Izraelitom: „Nie łączcie się z nimi, i one niech nie łączą się z wami, bo na pewno zwrócą wasze serce ku swoim bogom”.

krl Źródło: Biblia Tysiąclecia, 1 Krl, 11, 1-2.
RDZ1YB6eQm05i
Porównaj ze sobą dwa przekazy źródłowe opisujące zwyczaje władców egipskich dotyczące wydawania swoich córek za mąż i wyjaśnij, w jaki sposób różnice między nimi świadczą o zmianach w pozycji międzynarodowej państwa egipskiego na przestrzeni wieków. (Uzupełnij).