| |
| |
| Drgania o fazach przeciwnych |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; V. Drgania. Uczeń: 3) opisuje ruch harmoniczny, posługując się pojęciami wychylenia, amplitudy, częstości kołowej i przesunięcia fazowego; rozróżnia drgania o fazach zgodnych lub przeciwnych; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisuje ruch harmoniczny.
rysuje wykresy wychylenia od czasu dla różnych wartości przesunięcia fazowego.
objaśnia, co oznacza, że drgania są przeciwne w fazie.
stosuje zależność wychylenia od czasu do opisu drgań harmonicznych o fazach zgodnych i przeciwnych.
analizuje wykresy zależności wychylenia od czasu drgań przesuniętych w fazie i zaproponuje zmiany na wykresy drgań o fazach przeciwnych.
|
| formative feedback - kształtująca (ucząca) informacja zwrotna lub ocenianie kształtujące |
| Pogadanka ilustrowana doświadczeniem wstępnym, multimedialna animacja, analiza pomysłów |
| - praca w parach, - praca indywidualna. |
| Animacja „Drgania o fazach przeciwnych”, zestaw zadań, 2 wahadła matematyczne |
| e‑materiały: „Jak definiujemy wychylenie, amplitudę, częstość kołową i przesunięcie fazowe?”, „Drgania o fazach zgodnych” |
|
|
Krótka pogadanka nauczyciela wprowadzająca do tematu i doświadczenie ilustrujące różne i równe fazy drgań na przykładzie dwóch wahadeł matematycznych. Przypomnienie pojęć: oscylator harmoniczny, wychylenie, amplituda, okres, częstotliwość drgań. |
|
- Nauczyciel omawia zadania uczniów. - Uczniowie pracują indywidualnie z animacją „Drgania o fazach przeciwnych”. - Praca w parach. Uczniowie analizują wspólnie przykłady dołączone do animacji, wyjaśniające różnicę między drganiami o zgodnych i przeciwnych fazach. Dyskutują nad wpływem parametrów drgań (amplitudy, częstotliwości, fazy początkowej) na przebieg wykresów wychylenia od czasu. - Uczniowie rozwiązują zadania: 1, 3, 6 z zestawu ćwiczeń. - Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, a w razie potrzeby udziela wskazówek. |
|
Uczniowie przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań: 4, 5 i 8 z zestawu ćwiczeń. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr 2 i 7 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animację „Drgania o fazach przeciwnych” można wykorzystać podczas lekcji według scenariusza. Może być też samodzielnie wykorzystana przez uczniów do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |