Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Alicja Kasińska

Przedmiot: biologia

Temat: Podstawowe badania diagnostyczne w profilaktyce i leczeniu chorób układu pokarmowego człowieka

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia - wymagania ogólne
II. Pogłębianie znajomości uwarunkowań zdrowia człowieka. Uczeń:
2) rozumie znaczenie badań profilaktycznych i rozpoznaje sytuacje wymagające konsultacji lekarskiej;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
2. Odżywianie się. Uczeń:
12) przedstawia znaczenie badań diagnostycznych (gastroskopia, kolonoskopia, USG, próby wątrobowe, badania krwi i kału) w profilaktyce i leczeniu chorób układu pokarmowego, w tym raka żołądka, raka jelita grubego, zespołów złego wchłaniania, choroby Crohna.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania ogólne
V. Pogłębianie znajomości uwarunkowań zdrowia człowieka. Uczeń:
2) rozumie znaczenie badań profilaktycznych i rozpoznaje sytuacje wymagające konsultacji lekarskiej;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
1) Odżywianie się. Uczeń:
n) przedstawia znaczenie badań diagnostycznych (gastroskopia, kolonoskopia, USG, próby wątrobowe, badania krwi i kału) w profilaktyce i leczeniu chorób układu pokarmowego, w tym raka żołądka, raka jelita grubego, zespołów złego wchłaniania, choroba Crohna.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • objaśnia przyczyny chorób układu pokarmowego;

  • opisuje objawy i skutki wybranych chorób układu pokarmowego;

  • dobiera metody diagnozowania, leczenia oraz profilaktyki do wybranych chorób układu pokarmowego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • emocjonalna.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • drama/scenki;

  • ćwiczenia interaktywne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • opisy objawów chorób układu pokarmowego.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie na podstawie e‑materiału oraz źródeł internetowych rozwijają mapę myśli zawartą w e‑materiale, uzupełniając ją o objawy wymienionych chorób. Wyszukują również informacje o ich diagnostyce i leczeniu.

  3. Nauczyciel przed lekcją przygotowuje karteczki z nazwami chorób wymienionych w e‑materiale. Zależnie od liczebności klasy przygotowuje odpowiednią liczbę kopii.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

  2. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o odczytanie wstępu do e‑materiału i zadaje pytanie: „Czym zajmuje się gastrolog?”, „Jakie leczy choroby?”.

  3. Uczniowie najpierw w parach, a następnie na forum klasy ustalają wspólną definicję nazwy specjalizacji lekarskiej i jej zakres działania.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach odgrywają scenki pt. „Panie doktorze, boli mnie brzuch – co mi jest?”. Jedna osoba odgrywa rolę lekarza, druga pacjenta:

    • „Pacjenci” losują nazwy chorób (wykorzystują karteczki przygotowane przez nauczyciela – zob. materiały pomocnicze).

    • „Pacjent” zwraca się do „lekarza” po pomoc, odczytując ze swojej mapy myśli objawy wylosowanej choroby.

    • „Lekarz” przeprowadza z nim wywiad, stawia hipotezę dotyczącą choroby, a następnie proponuje wykonanie określonych badań diagnostycznych w celu potwierdzenia diagnozy. Może wyszukać potrzebne informacje w źródłach internetowych.

    • Nauczyciel prosi wyznaczone osoby o zaprezentowanie wyników zadania, tak aby diagnozy wszystkich chorób zostały przedstawione pozostałym uczestnikom zajęć. Wszyscy mają możliwość weryfikacji poprawności wykonania zadania.

  2. Uczniowie analizują informacje zamieszczone na mapie myśli i indywidualnie wykonują polecenie 1, dotyczące badań najczęściej wykorzystywanych w diagnostyce chorób układu pokarmowego. Następnie wypowiadają się na forum klasy na temat roli mikrobiomu jelitowego w profilaktyce zdrowotnej.

  3. Nauczyciel koryguje wypowiedzi uczniów, wyjaśnia wątpliwości, odpowiada na pytania.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 5 oraz 7, utrwalające wiedzę na temat podstawowych badań diagnostycznych w profilaktyce i leczeniu chorób układu pokarmowego człowieka.

  2. Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów podczas zajęć, udzielając im informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 6 (dotyczące rozpoznawania rodzajów badań endoskopowych) i 8 (polegające na formułowaniu problemu badawczego do opisu badania).

Materiały pomocnicze:

Rw8j5RGFbZR7d

Pobierz załącznik

Załącznik 1. Nazwy chorób układu pokarmowego.
Plik PDF o rozmiarze 130.99 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:

Nauczyciel może wykorzystać mapę myśli do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.