Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Alicja Kasińska
Przedmiot: biologia
Temat: Podstawowe badania diagnostyczne w profilaktyce i leczeniu chorób układu pokarmowego człowieka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
objaśnia przyczyny chorób układu pokarmowego;
opisuje objawy i skutki wybranych chorób układu pokarmowego;
dobiera metody diagnozowania, leczenia oraz profilaktyki do wybranych chorób układu pokarmowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
emocjonalna.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
drama/scenki;
ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
opisy objawów chorób układu pokarmowego.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie na podstawie e‑materiału oraz źródeł internetowych rozwijają mapę myśli zawartą w e‑materiale, uzupełniając ją o objawy wymienionych chorób. Wyszukują również informacje o ich diagnostyce i leczeniu.
Nauczyciel przed lekcją przygotowuje karteczki z nazwami chorób wymienionych w e‑materiale. Zależnie od liczebności klasy przygotowuje odpowiednią liczbę kopii.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o odczytanie wstępu do e‑materiału i zadaje pytanie: „Czym zajmuje się gastrolog?”, „Jakie leczy choroby?”.
Uczniowie najpierw w parach, a następnie na forum klasy ustalają wspólną definicję nazwy specjalizacji lekarskiej i jej zakres działania.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach odgrywają scenki pt. „Panie doktorze, boli mnie brzuch – co mi jest?”. Jedna osoba odgrywa rolę lekarza, druga pacjenta:
„Pacjenci” losują nazwy chorób (wykorzystują karteczki przygotowane przez nauczyciela – zob. materiały pomocnicze).
„Pacjent” zwraca się do „lekarza” po pomoc, odczytując ze swojej mapy myśli objawy wylosowanej choroby.
„Lekarz” przeprowadza z nim wywiad, stawia hipotezę dotyczącą choroby, a następnie proponuje wykonanie określonych badań diagnostycznych w celu potwierdzenia diagnozy. Może wyszukać potrzebne informacje w źródłach internetowych.
Nauczyciel prosi wyznaczone osoby o zaprezentowanie wyników zadania, tak aby diagnozy wszystkich chorób zostały przedstawione pozostałym uczestnikom zajęć. Wszyscy mają możliwość weryfikacji poprawności wykonania zadania.
Uczniowie analizują informacje zamieszczone na mapie myśli i indywidualnie wykonują polecenie 1, dotyczące badań najczęściej wykorzystywanych w diagnostyce chorób układu pokarmowego. Następnie wypowiadają się na forum klasy na temat roli mikrobiomu jelitowego w profilaktyce zdrowotnej.
Nauczyciel koryguje wypowiedzi uczniów, wyjaśnia wątpliwości, odpowiada na pytania.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 5 oraz 7, utrwalające wiedzę na temat podstawowych badań diagnostycznych w profilaktyce i leczeniu chorób układu pokarmowego człowieka.
Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów podczas zajęć, udzielając im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 6 (dotyczące rozpoznawania rodzajów badań endoskopowych) i 8 (polegające na formułowaniu problemu badawczego do opisu badania).
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:
Nauczyciel może wykorzystać mapę myśli do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.