Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Zasady zielonej chemii
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XXII. Elementy ochrony środowiska. Uczeń:
4) wskazuje potrzebę rozwoju gałęzi przemysłu chemicznego (leki, źródła energii, materiały); wskazuje problemy i zagrożenia wynikające z niewłaściwego planowania i prowadzenia procesów chemicznych; uzasadnia konieczność projektowania i wdrażania procesów chemicznych umożliwiających ograniczenie lub wyeliminowanie używania albo wytwarzania niebezpiecznych substancji; wyjaśnia zasady tzw. zielonej chemii.
Zakres rozszerzony
XXII. Elementy ochrony środowiska. Uczeń:
4) wskazuje potrzebę rozwoju gałęzi przemysłu chemicznego (leki, źródła energii, materiały); wskazuje problemy i zagrożenia wynikające z niewłaściwego planowania i prowadzenia procesów chemicznych; uzasadnia konieczność projektowania i wdrażania procesów chemicznych umożliwiających ograniczenie lub wyeliminowanie używania albo wytwarzania niebezpiecznych substancji; wyjaśnia zasady tzw. zielonej chemii;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia 12 zasad zielonej chemii;
uzasadnia konieczność wprowadzania elementów zielonej chemii do przemysłu chemicznego;
korzystając z zasad zielonej chemii, ocenia środowiskowe konsekwencje wykorzystywania rozpuszczalników.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
gra edukacyjna;
okienko informacyjne;
kieszeń i szuflada.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Z czym wam się kojarzy zwrot „zielona chemia””?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zanieczyszczeń środowiska wynikających z szeroko rozwiniętego przemysłu chemicznego. Zadaje pytanie o rodzaje zanieczyszczeń, o stan skupienia, toksyczność, o to który z elementów środowiska jest bardziej zanieczyszczony, itp.
Nauczyciel wraz z uczniami omawia 12 zasad zielonej chemii. W przypadku ewentualnego niezrozumienia nauczyciel wyjaśnia te kwestie.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie do dyskusji: Czy stosując zasady zielonej chemii można pozbyć się całkowicie problemów związanych z zanieczyszczeniem środowiska w Polsce/na świecie?
Następnie nauczyciel proponuje uczniom pracę w parach z użyciem gry edukacyjnej. Uczniowie wcielając się w rolę chemika modyfikują proces chemiczny tak, aby był zgodny z zasadami zielonej chemii. Po ukończeniu gry uczniowie dyskutują o swoich wynikach.
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: Co mi się nie przyda?, a obok białej plamy: Czego zabrakło? Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra edukacyjna może być wykorzystana w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego, przygotowywaniu się do lekcji czy pracy kontrolnej.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje karteczki samoprzylepne.
a
http://beta.chem.uw.edu.pl/people/AMyslinski/nowy/EChJ/wyklad_02.pdf, dostęp z dn. 04.07.2021