Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Sondaż. Między próbą a populacją

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

10) przygotowuje i przeprowadza w najbliższym otoczeniu krótki sondaż opinii publicznej na temat dotyczący polityki i interpretuje jego wyniki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje relacje między próbą a populacją i określa parametry poprawnie dobranej próby do badań sondażowych;

  • projektuje próbę statystyczna do sondażu;

  • przeprowadza krótki sondaż o tematyce politycznej na dobranej samodzielnie próbie uczniów swojej szkoły.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • eksperyment.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej (lub za pomocą rzutnika) pytanie sondażowe z sekcji „Badanie 1”. Uczniowie na telefonach komórkowych lub tabletach logują się do systemu, dołączają do lekcji.

  2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

  3. Nauczyciel prosi chętną/wybraną osobę o podanie trzech liczb z przedziału odpowiadającego liczbie uczniów na liście obecności w dzienniku.

  4. Wybrane osoby udzielają odpowiedzi na pytanie sondażowe. Nauczyciel, korzystając ze swojego panelu użytkownika, wyświetla zestawienie odpowiedzi uczniów.

Faza realizacyjna:

  1. Podział klasy na grupy. Każdy zespół rozważa problemy przedstawione w ćwiczeniu 2 w sekcji „Badanie 1”. Następnie osoby reprezentujące grupy przedstawiają efekty pracy, które są wspólnie dyskutowane przez uczniów.

  2. Praca z filmem. Uczniowie w trakcie emisji wynotowują najważniejsze informacje. Dyskutują na temat wartości poznawczej sondażu przeprowadzonego w Badaniu 1 na próbie trzech osób.

  3. Klasa wspólnie wykonuje ćwiczenie 1 dołączone do filmu.

  4. Praca z audiobookiem. Uczniowie po zapoznaniu się z materiałem zastanawiają się nad sposobem skonstruowania próby do sondażu na temat wyborów prezydenckich, jaki można by przeprowadzić w ich szkole.

  5. Nauczyciel prosi, by zespół klasowy wybrał losowo próbę odpowiadającą 50% uczniów. Ponownie wyświetla pytanie sondażowe (Badanie 2) i prosi o odpowiedź osoby wybrane do próby. Wyświetla wyniki. Następnie na pytanie sondażowe odpowiada cała klasa i również wyświetlane są wyniki.

  6. Podział na grupy. Każda z nich wykonuje ćwiczenie 2 w sekcji Badanie 2. Zespoły porównują wyniki sondażu przeprowadzonego w trzech badaniach. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi, które są wspólnie omawiane i porównywane.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie oceniają wartość poznawczą wszystkich badań przeprowadzonych na zajęciach i określają parametry poprawnie dobranej próby do badań sondażowych.

Praca domowa:

  • Uczniowie analizują materiał źródłowy i wykonują ćwiczenia 1 i 2 dołączone do audiobooka.

Materiały pomocnicze:

  • Walter Lippmann, Opinia publiczna, Kraków 2020.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać film oraz audiobook do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej na temat próby statystycznej.