Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Sondaż. Między próbą a populacją
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
10) przygotowuje i przeprowadza w najbliższym otoczeniu krótki sondaż opinii publicznej na temat dotyczący polityki i interpretuje jego wyniki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje relacje między próbą a populacją i określa parametry poprawnie dobranej próby do badań sondażowych;
projektuje próbę statystyczna do sondażu;
przeprowadza krótki sondaż o tematyce politycznej na dobranej samodzielnie próbie uczniów swojej szkoły.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
eksperyment.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej (lub za pomocą rzutnika) pytanie sondażowe z sekcji „Badanie 1”. Uczniowie na telefonach komórkowych lub tabletach logują się do systemu, dołączają do lekcji.
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Nauczyciel prosi chętną/wybraną osobę o podanie trzech liczb z przedziału odpowiadającego liczbie uczniów na liście obecności w dzienniku.
Wybrane osoby udzielają odpowiedzi na pytanie sondażowe. Nauczyciel, korzystając ze swojego panelu użytkownika, wyświetla zestawienie odpowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna:
Podział klasy na grupy. Każdy zespół rozważa problemy przedstawione w ćwiczeniu 2 w sekcji „Badanie 1”. Następnie osoby reprezentujące grupy przedstawiają efekty pracy, które są wspólnie dyskutowane przez uczniów.
Praca z filmem. Uczniowie w trakcie emisji wynotowują najważniejsze informacje. Dyskutują na temat wartości poznawczej sondażu przeprowadzonego w Badaniu 1 na próbie trzech osób.
Klasa wspólnie wykonuje ćwiczenie 1 dołączone do filmu.
Praca z audiobookiem. Uczniowie po zapoznaniu się z materiałem zastanawiają się nad sposobem skonstruowania próby do sondażu na temat wyborów prezydenckich, jaki można by przeprowadzić w ich szkole.
Nauczyciel prosi, by zespół klasowy wybrał losowo próbę odpowiadającą 50% uczniów. Ponownie wyświetla pytanie sondażowe (Badanie 2) i prosi o odpowiedź osoby wybrane do próby. Wyświetla wyniki. Następnie na pytanie sondażowe odpowiada cała klasa i również wyświetlane są wyniki.
Podział na grupy. Każda z nich wykonuje ćwiczenie 2 w sekcji Badanie 2. Zespoły porównują wyniki sondażu przeprowadzonego w trzech badaniach. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi, które są wspólnie omawiane i porównywane.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie oceniają wartość poznawczą wszystkich badań przeprowadzonych na zajęciach i określają parametry poprawnie dobranej próby do badań sondażowych.
Praca domowa:
Uczniowie analizują materiał źródłowy i wykonują ćwiczenia 1 i 2 dołączone do audiobooka.
Materiały pomocnicze:
Walter Lippmann, Opinia publiczna, Kraków 2020.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać film oraz audiobook do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej na temat próby statystycznej.