Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Wartość wektora indukcji magnetycznej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
IX. 2) posługuje się pojęciem wektora indukcji magnetycznej wraz z jego jednostką, analizuje oddziaływanie pola magnetycznego na przewodnik z prądem oraz na poruszającą się cząstkę naładowaną (siła Lorentza, siła elektrodynamiczna); opisuje rolę pola magnetycznego Ziemi jako osłony przed wiatrem słonecznym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisuje wartość siły Lorentza i siły elektrodynamicznej odpowiednimi zależnościami;

  2. wyjaśnia zasadę działania hallotronu;

  3. rysuje schemat wagi prądowej oraz przedstawia zasadę działania wagi prądowej służącej do pomiaru wartości indukcji magnetycznej;

  4. stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów związanych z pomiarem wartości indukcji magnetycznej.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wraz z uczniami przypominają pojęcie pola magnetycznego i wielkość, która charakteryzuje to pole – indukcję magnetyczną. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie pojęcia siły Lorentza i siły elektrodynamicznej.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel omawia służący do pomiarów pola magnetycznego hallotron, najpierw zajmując się samym zjawiskiem Halla. Tak jak zostało to rozwiązane w części „Warto przeczytać” mówi o kalibracji przyrządu, nie zajmując się wyliczaniem prędkości dryfu nośników.
Uczniowie oglądają film samouczek - zapoznają się z metodą pomiaru indukcji magnetycznej z użyciem wagi prądowej i wykonują powiązane z nim polecenia..

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej uczniowie z pomocą nauczyciela rozwiązują zadania: 4, 6, 7, i 8 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 1, 2, 3, i 5 z zestawu ćwiczeń.

Zainteresowani uczniowie wyszukują w Internecie samochodowe zastosowania hallotronu (nadobowiązkowa praca domowa).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Samouczek można potraktować jako pracę domową i na następnej lekcji omówić wnioski płynące z tego sposobu pomiaru.