Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Wartość wektora indukcji magnetycznej |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel wraz z uczniami przypominają pojęcie pola magnetycznego i wielkość, która charakteryzuje to pole – indukcję magnetyczną. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie pojęcia siły Lorentza i siły elektrodynamicznej. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel omawia służący do pomiarów pola magnetycznego hallotron, najpierw zajmując się samym zjawiskiem Halla. Tak jak zostało to rozwiązane w części „Warto przeczytać” mówi o kalibracji przyrządu, nie zajmując się wyliczaniem prędkości dryfu nośników. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej uczniowie z pomocą nauczyciela rozwiązują zadania: 4, 6, 7, i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 1, 2, 3, i 5 z zestawu ćwiczeń. Zainteresowani uczniowie wyszukują w Internecie samochodowe zastosowania hallotronu (nadobowiązkowa praca domowa). | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Samouczek można potraktować jako pracę domową i na następnej lekcji omówić wnioski płynące z tego sposobu pomiaru. |