Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Poetyckie domysły na temat Barabasza w wierszu Zbigniewa Herberta
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje pojęcie apokryfu i podaje jego przykłady;
interpretuje i analizuje wiersz Zbigniewa Herberta Domysły na temat Barabasza;
opisuje i uzasadnia postawę podmiotu lirycznego wiersza;
zestawia obrazy malarskie z wierszem Zbigniewa Herberta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
pogadanka heurystyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel we wstępie lekcji pyta uczniów o najbardziej znane postaci z Nowego Testamentu. Czy któraś z historii biblijnych jest szczególnie pamiętana przez uczniów? Czy któraś z postaci? Jeśli tak, jakie są tego powody?
Po ogólnoklasowej dyskusji nauczyciel wyjaśnia uczniom, że niezwykłość niektórych postaci biblijnych polega na tym, że niewiele danych na ich temat znajdziemy w samej księdze, lecz literatura późniejsza próbowała dopowiedzieć, uzupełnić ich losy. Takie działanie literackie sprowadza się do gatunku apokryfu, który jest głównym tematem tej lekcji. Nauczyciel informuje, że postacią, której losy zostały dopowiedziane za pomocą apokryfu jest Barabasz. Prezentuje „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Fazę realizacyjną uczniowie zaczynają od pracy z multimedium, z którego dowiadują się najistotniejszych informacji o apokryfie jako gatunku. Wykonują polecenia do multimedium.
W następnym kroku uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i na podstawie treści wiersza Zbigniewa Herberta Domysły na temat Barabasza wykonują zestaw ćwiczeń w sekcji „Sprawdź się”: 1‑7 podczas ogólnoklasowej pracy; 8‑10 – indywidualnie.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel może zaproponować uczniom wysłuchanie piosenki Jacka Kaczmarskiego Kara Barabasza, którego interpretacji podejmą się w ramach pracy domowej. Uczniowie mogą omówić emocje, które wywołuje wykonanie utworu przez pieśniarza i podjąć próbę odpowiedzi na pytanie, czy utwór oddaje niezwykłość losów Barabasza.
Praca domowa:
Porównaj sposób kreacji postaci Barabasza w wierszu Zbigniewa Herberta oraz w tekście piosenki poety, prozaika i kompozytora Jacka Kaczmarskiego (1957−2004) Kara Barabasza (1989).
W karczmie z widokiem na Golgotę
Możesz się dzisiaj napić z łotrem
Leje się wino krwawe, złote,
Stoły i pyski świecą mokre.Ten ścisk to zysk dla gospodarza,
Wieść się po mieście szerzy chyża,
Że można ujrzeć tu zbrodniarza,
Co właśnie wyłgał się od krzyża.Żyjemy! Dobra nasza!
Co z życia chcesz, za życia bierz!
Pijmy za Barabasza!
Barabasz pije też!Pije, lecz mowy nie odzyskał,
Jeszcze nie pojął, że ocalał.
Dłoń, która kubek wina ściska –
Jakby ściskała łeb bretnala.Stopy pod stołem plącze w tańcu
Szaleńca, co o drogę pyta:
Każda z nich stopą jest – skazańca,
A wolna! Żywa! Nieprzebita!Żyjemy! Dobra nasza!
Co z życia chcesz, za życia bierz!
Pijmy za Barabasza!
Barabasz pije też!Piją mieszczanie i żebracy,
Żołdacy odstawili włócznie
I piją też po ciężkiej pracy,
Bawi się całe miasto hucznie.Namiestnik dał dowody łaski!
Bez łaski – czymże byłby żywot?
Toasty, śpiewy i oklaski
– Jest na tym świecie sprawiedliwość!Żyjemy! Dobra nasza!
Co z życia chcesz, za życia bierz!
Pijmy za Barabasza!
Barabasz pije też!Ryknął Barabasz śmiechem wreszcie,
Ręce szeroko rozkrzyżował –
I poszła nowa wieść po mieście:
– Żyje! Żartuje! Bestia zdrowa!Słychać w pałacu, co się święci,
Próżno się Piłat usnąć stara,
Bezładnie tańczą mu w pamięci
Słowa – polityka, tłum i wiara…Żyjemy! Dobra nasza!
Co z życia chcesz, za życia bierz!
Pijmy za Barabasza!
Barabasz pije też!W karczmie z widokiem na Golgotę
Blask świtu po skorupach skacze,
Gospodarz przegnał precz hołotę
I liczy zysk. Barabasz płacze.Żyjemy! Dobra nasza!
Co z życia chcesz, za życia bierz!
Pijmy za Barabasza!
Barabasz człowiek też!
Źródło tekstu: https://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze/kara‑barabasza
Materiały dodatkowe:
Dorota Rojszczak, Co się stało z Barabaszem? Rekonesans literaturoznawczy, [w:] Requirite in libro Domini. Opuscula Michaeli Peter Piae Memoriae Dedicata, red. F. Lenort, Poznań 2005.
Joanna Warońska, Barabasz w kulturze XX wieku. Znaczenie postaci oraz sposób jej istnienia, „Irydion. Literatura – Teatr – Kultura” 2017, nr 2.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.