Tekst do ćwiczeń

Zbigniew Herbert Domysły na temat Barabasza

Co stało się z Barabaszem? Pytałem nikt nie wie
Spuszczony z łańcucha wyszedł na białą ulicę
mógł skręcić w prawo iść naprzód skręcić w lewo
zakręcić się w kółko zapiać radośnie jak kogut
On Imperator własnych rąk i głowy
On Wielkorządca własnego oddechu

Pytam bo w pewien sposób brałem udział w sprawie
Zwabiony tłumem przed pałacem Piłata krzyczałem
tak jak inni uwolnij Barabasza Barabasza
Wołali wszyscy gdybym ja jeden milczał
stałoby się dokładnie tak jak się stać miało

A Barabasz być może wrócił do swej bandy
W górach zabija szybko rabuje rzetelnie
Albo założył warsztat garncarski
I ręce skalane zbrodnią
czyści w glinie stworzenia
Jest nosiwodą poganiaczem mułów lichwiarzem
właścicielem statków – na jednym z nich żeglował Paweł do Koryntian

lub – czego nie można wykluczyć –
stał się cenionym szpiclem na żołdzie Rzymian

Patrzcie i podziwiajcie zawrotną grę losu
o możliwości potencje o uśmiechy fortuny

A Nazareńczyk
został sam
bez alternatywy
ze stromą
ścieżką
krwi

7 Źródło: Zbigniew Herbert, Domysły na temat Barabasza, [w:] tegoż, Wiersze wybrane, oprac. R. Krynicki, Kraków 2007, s. 307.
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, kim jest podmiot liryczny wiersza Zbigniewa Herberta Domysły na temat Barabasza. Przytocz właściwe cytaty z utworu.

R1LHD3gK7dXId
(Uzupełnij).
RNYL5ul2neNlf1
Ćwiczenie 2
Wiersz Zbigniewa Herberta Domysły na temat Barabasza jest przykładem liryki: Możliwe odpowiedzi: 1. inwokacyjnej, 2. pośredniej, 3. roli, 4. maski
111
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, dlaczego podmiot liryczny w utworze Zbigniewa Herberta snuje „Domysły na temat Barabasza”. Sformułuj je, przytaczając odpowiednie cytaty z wiersza.

R19FTmM8LB85B
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R14IyisKypGDX
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 4

Nazwij uczucia podmiotu lirycznego wobec Jezusa i Barabasza.

R6CfvBzo792Df
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Uczucia podmiotu lirtycznego
    • Elementy należące do kategorii Uczucia podmiotu lirtycznego
    • Nazwa kategorii: wobec Jezusa
    • Nazwa kategorii: wobec Barabasza
    • Koniec elementów należących do kategorii Uczucia podmiotu lirtycznego
RcHOdXOfCS21Z
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Zinterpretuj metafory, jakie występują w piątym i szóstym wersie wiersza Zbigniewa Herbert Domysły na temat Barabasza.

RelSfHgNFqhst
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RMVN1ZQ5cditA
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Podaj przykład wykrzyknienia (eksklamacji) występującego w wierszu Domysły na temat Barabasza. Określ jego funkcję w utworze Zbigniewa Herberta.

R6AOjUkFTvjf8
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jakie jest znaczenie spójnika „A”, który rozpoczyna ostatnią strofoidę wiersza Zbigniewa Herberta.

R1ASeESef0DFf
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Z wiersza Domysły na temat Barabasza wypisz stwierdzenie lub określenia, które mają ironiczny charakter. Wyjaśnij ich sens.

RnCwvvIVyYDK3
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Obejrzyj galerię obrazów i wybierz ten, który twoim zdaniem koresponduje z przesłaniem wiersza Domysły na temat Barabasza. Uzasadnij swoje zdanie, opisując obraz oraz przytaczając cytaty z utworu Zbigniewa Herberta.

R1IO1VO4PLmwh
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 9
R1dlCo8uflc5u
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Udowodnij, że wiersz Zbigniewa Herberta jest przykładem poetyckiego apokryfu. Przytocz odpowiednie cytaty w wiersza.

R2KLEqnGGjwIn
(Uzupełnij).
Praca domowa

Porównaj sposób kreacji postaci Barabasza w wierszu Zbigniewa Herberta oraz w tekście piosenki poety, prozaika i kompozytora Jacka Kaczmarskiego (1957−2004) Kara Barabasza (1989).

W karczmie z widokiem na Golgotę
Możesz się dzisiaj napić z łotrem
Leje się wino krwawe, złote,
Stoły i pyski świecą mokre.

Ten ścisk to zysk dla gospodarza,
Wieść się po mieście szerzy chyża,
Że można ujrzeć tu zbrodniarza,
Co właśnie wyłgał się od krzyża.

Żyjemy! Dobra nasza!
Co z życia chcesz, za życia bierz!
Pijmy za Barabasza!
Barabasz pije też!

Pije, lecz mowy nie odzyskał,
Jeszcze nie pojął, że ocalał.
Dłoń, która kubek wina ściska –
Jakby ściskała łeb bretnala.

Stopy pod stołem plącze w tańcu
Szaleńca, co o drogę pyta:
Każda z nich stopą jest – skazańca,
A wolna! Żywa! Nieprzebita!

Żyjemy! Dobra nasza!
Co z życia chcesz, za życia bierz!
Pijmy za Barabasza!
Barabasz pije też!

Piją mieszczanie i żebracy,
Żołdacy odstawili włócznie
I piją też po ciężkiej pracy,
Bawi się całe miasto hucznie.

Namiestnik dał dowody łaski!
Bez łaski – czymże byłby żywot?
Toasty, śpiewy i oklaski
– Jest na tym świecie sprawiedliwość!

Żyjemy! Dobra nasza!
Co z życia chcesz, za życia bierz!
Pijmy za Barabasza!
Barabasz pije też!

Ryknął Barabasz śmiechem wreszcie,
Ręce szeroko rozkrzyżował –
I poszła nowa wieść po mieście:
– Żyje! Żartuje! Bestia zdrowa!

Słychać w pałacu, co się święci,
Próżno się Piłat usnąć stara,
Bezładnie tańczą mu w pamięci
Słowa – polityka, tłum i wiara…

Żyjemy! Dobra nasza!
Co z życia chcesz, za życia bierz!
Pijmy za Barabasza!
Barabasz pije też!

W karczmie z widokiem na Golgotę
Blask świtu po skorupach skacze,
Gospodarz przegnał precz hołotę
I liczy zysk. Barabasz płacze.

Żyjemy! Dobra nasza!
Co z życia chcesz, za życia bierz!
Pijmy za Barabasza!
Barabasz człowiek też!

Źródło tekstu: https://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze/kara‑barabasza