Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Gdy ciemno, straszno i głód – relacje międzyludzkie w powstańczej Warszawie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna trudy życia cywili w powstańczej Warszawie;

  • wskaże oraz nazwie uczucia i emocje, które miały wpływ na konkretne zachowania ludzi w czasie powstania warszawskiego;

  • scharakteryzuje relacje pomiędzy postaciami przedstawionymi w utworach Mirona Białoszewskiego i Anny Świrszczyńskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • metaplan.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przed zajęciami zapoznają się z historycznymi informacjami o przyczynach i skutkach powstania warszawskiego - poznają okoliczności wybuchu, przebieg i rezultaty powstania.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie będą pracować metodą metaplanu. Postarają się wspólnie odpowiedzieć na pytanie, czy warto było podejmować walkę w Warszawie w sierpniu 1944 roku.
    Metoda ta pozwala na zbadanie omawianego zagadnienia i wspólne szukanie najlepszego rozwiązania. Skłania do krytycznej analizy faktów, formułowania sądów i opinii.
    Przebieg:
    - Podział klasy na zespoły.
    - Przedstawienie problemu.
    - Określenie czasu dyskusji.
    - Tworzenie plakatu.
    Przystępując do przygotowania metaplanu, należy pamiętać o pytaniach, jakie trzeba sobie zadać podczas analizy konkretnego problemu lub sytuacji:
    Jak jest? Jak było?
    Jak powinno być? Jak miało być?
    Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
    • Uczniowie odpowiadają na pytanie: Jak jest? (Jak było?). Odpowiedzi zapisują na kartkach, które przyklejają w wyznaczonym miejscu na plakacie. Jest to diagnoza stanu aktualnego.
    • Następnie notują na kartkach odpowiedzi na pytanie: Jak powinno być? i podobnie przyklejają kartki w odpowiednim miejscu plakatu. Pytanie to ma sprowokować odpowiedzi wskazujące możliwości poprawy sytuacji.
    • Uczniowie zapisują na karteczkach odpowiedzi na pytanie: Dlaczego nie jest (nie było) tak, jak być powinno? i przyklejają je w wyznaczonym miejscu plakatu. Na tym etapie pracy uczniowie powinni zastanowić się nad przyczynami powstałych nieprawidłowości i błędów.
    • Uczniowie zapisują wnioski na kartkach, które przykleją w wyznaczonym miejscu na plakacie. Wnioski muszą doprowadzić do poprawy sytuacji zgodnie z sugestiami drugiego pytania: Jak być powinno?
    • Sprawozdawcy prezentują efekty pracy grup.
    • Wnioski ze wszystkich plakatów mogą być zebrane jako wspólne rozwiązanie problemu.

  2. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Uczniowie pracują w parach. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prezentuje nagranie zamieszczone w sekcji „Audiobook”. Następnie uczniowie indywidualnie:
    - notują swoje spostrzeżenia na temat tego, co przede wszystkim miało wpływ na ludzkie postawy w czasie powstania,
    - charakteryzują warunki, w jakich znajdowali się powstańcy, odnosząc je do relacji, jakie budowali między sobą.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Odnieś się do słów Normana Daviesa, który pisał, że:
    są w życiu rzeczy droższe ponad życie.
    Sformułuj dwa argumenty, w których odwołasz się do utworów dotyczących powstania warszawskiego.

Materiały pomocnicze:

  • Rafał Brodacki, Pierwszy dzień Powstania Warszawskiego, dostępny w internecie: https://www.1944.pl/artykul/pierwszy-dzien-powstania-warszawskiego,5195.html

  • Maria Wiśniewska, Wolni wśród barykad... - postawy społeczeństwa w powstańczej Warszawie, „Niepodległość i Pamięć” 2009, nr 16/1, s. 180.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.