Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Gdy ciemno, straszno i głód – relacje międzyludzkie w powstańczej Warszawie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna trudy życia cywili w powstańczej Warszawie;
wskaże oraz nazwie uczucia i emocje, które miały wpływ na konkretne zachowania ludzi w czasie powstania warszawskiego;
scharakteryzuje relacje pomiędzy postaciami przedstawionymi w utworach Mirona Białoszewskiego i Anny Świrszczyńskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metaplan.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed zajęciami zapoznają się z historycznymi informacjami o przyczynach i skutkach powstania warszawskiego - poznają okoliczności wybuchu, przebieg i rezultaty powstania.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie będą pracować metodą metaplanu. Postarają się wspólnie odpowiedzieć na pytanie, czy warto było podejmować walkę w Warszawie w sierpniu 1944 roku.
Metoda ta pozwala na zbadanie omawianego zagadnienia i wspólne szukanie najlepszego rozwiązania. Skłania do krytycznej analizy faktów, formułowania sądów i opinii.
Przebieg:
- Podział klasy na zespoły.
- Przedstawienie problemu.
- Określenie czasu dyskusji.
- Tworzenie plakatu.
Przystępując do przygotowania metaplanu, należy pamiętać o pytaniach, jakie trzeba sobie zadać podczas analizy konkretnego problemu lub sytuacji:
Jak jest? Jak było?
Jak powinno być? Jak miało być?
Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
• Uczniowie odpowiadają na pytanie: Jak jest? (Jak było?). Odpowiedzi zapisują na kartkach, które przyklejają w wyznaczonym miejscu na plakacie. Jest to diagnoza stanu aktualnego.
• Następnie notują na kartkach odpowiedzi na pytanie: Jak powinno być? i podobnie przyklejają kartki w odpowiednim miejscu plakatu. Pytanie to ma sprowokować odpowiedzi wskazujące możliwości poprawy sytuacji.
• Uczniowie zapisują na karteczkach odpowiedzi na pytanie: Dlaczego nie jest (nie było) tak, jak być powinno? i przyklejają je w wyznaczonym miejscu plakatu. Na tym etapie pracy uczniowie powinni zastanowić się nad przyczynami powstałych nieprawidłowości i błędów.
• Uczniowie zapisują wnioski na kartkach, które przykleją w wyznaczonym miejscu na plakacie. Wnioski muszą doprowadzić do poprawy sytuacji zgodnie z sugestiami drugiego pytania: Jak być powinno?
• Sprawozdawcy prezentują efekty pracy grup.
• Wnioski ze wszystkich plakatów mogą być zebrane jako wspólne rozwiązanie problemu.Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Uczniowie pracują w parach. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prezentuje nagranie zamieszczone w sekcji „Audiobook”. Następnie uczniowie indywidualnie:
- notują swoje spostrzeżenia na temat tego, co przede wszystkim miało wpływ na ludzkie postawy w czasie powstania,
- charakteryzują warunki, w jakich znajdowali się powstańcy, odnosząc je do relacji, jakie budowali między sobą.Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Odnieś się do słów Normana Daviesa, który pisał, że:
są w życiu rzeczy droższe ponad życie.
Sformułuj dwa argumenty, w których odwołasz się do utworów dotyczących powstania warszawskiego.
Materiały pomocnicze:
Rafał Brodacki, Pierwszy dzień Powstania Warszawskiego, dostępny w internecie: https://www.1944.pl/artykul/pierwszy-dzien-powstania-warszawskiego,5195.html
Maria Wiśniewska, Wolni wśród barykad... - postawy społeczeństwa w powstańczej Warszawie, „Niepodległość i Pamięć” 2009, nr 16/1, s. 180.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.